پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۳۸۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷
در حالی ‌که طی چند هفته گذشته، مذاکرات هسته‌ای کره شمالی با همسایه جنوبی خود و ایالات‌متحده به‌ سرعت و با رویکردی مثبت از سوی این کشور دنبال می‌شد، امروز مقامات کره شمالی با انتقاد از رویکردهای تیم ترامپ و ایالات‌متحده، ضمن لغو دیدار برنامه‌ریزی‌شده با مقامات کره جنوبی، تهدید به لغو دیدار میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون کردند.
شعارسال: در حالی ‌که طی چند هفته گذشته، مذاکرات هسته‌ای کره شمالی با همسایه جنوبی خود و ایالات‌متحده به‌ سرعت و با رویکردی مثبت از سوی این کشور دنبال می‌شد، امروز مقامات کره شمالی با انتقاد از رویکردهای تیم ترامپ و ایالات‌متحده، ضمن لغو دیدار برنامه‌ریزی‌شده با مقامات کره جنوبی، تهدید به لغو دیدار میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون کردند.

معاون اول وزیر امور خارجه کره شمالی، بیان کرده که اگر قرار است ملاقات و توافقات صورت گرفته میان آمریکا و کره شمالی کاملاً یک‌طرفه و مبتنی بر فشار بر کره شمالی برای از بین بردن تأسیسات و تسلیحات اتمی باشد، کشورش هیچ علاقه‌ای به ادامه این مذاکرات با آمریکا ندارد.

بیانیه‌ای که روز گذشته از سوی «کیم کی گوان» منتشر شد، دقیقاً یک ساعت بعدازآن که دیدار امروز مقامات دو کره در پی برگزاری مانور مشترک کره جنوبی و آمریکا از سوی کره شمالی لغو شد، بیان کرده که اگر لازم باشد، دیدار میان ترامپ و اون نیز که قبل از این برای ماه آینده برنامه‌ریزی‌شده بود، لغو خواهد شد.

گوان از اظهارات اخیر مقامات دولت ترامپ و به ‌ویژه بیانات جان بولتون مشاور ارشد امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد شدیدی کرده است. بولتون و مقامات آمریکایی گفته بودند که کره شمالی باید مسیر و مدل لیبی را در خلع سلاح اتمی در پیش گرفته و روندی تضمینی و غیرقابل‌بازگشت در نابودی سلاح‌های اتمی خود در پیش گیرند.

وی همچنین به انتقاد شدید از گفته‌های اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر لزوم از میان بردن نه‌تنها تسلیحات اتمی، بلکه تمامی سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی کره شمالی، پرداخته است. گوان بیان کرده: تنها در صورتی پاسخی درخور و مناسب به دولت ترامپ خواهیم داد که این دولت با نیت صادقانه برای بهبود روابط در دیدار دوجانبه میان مقامات دو کشور حضور یابد.

وی افزود: اما بیش از این به مذاکراتی که هدف از آن راندن ما به گوشه رینگ و درخواست‌های مداوم یک‌طرفه برای از بین بردن تسلیحات اتمی باشد، علاقه‌ای نداریم؛ این امر ما را مجبور به تجدیدنظر در موضوع دیدار برنامه‌ریزی‌شده میان مقامات آمریکایی و کره‌ای خواهد کرد.

پیش‌ازاین تأکید کره جنوبی و آمریکا بر برگزاری مانوری نظامی و مشترک در مرزهای کره منجر به آن شده بود که دیدار برنامه‌ریزی‌شده امروز میان مقامات عالی دو کره از سوی کره شمالی و به شکل یک‌طرفه لغو شود. آژانس خبری رسمی کره شمالی این مانور نظامی را که بمب‌افکن‌های B-52 و جنگنده‌های رادار گریز آمریکا در آن حضور دارند، «تحریکی علیه روابط رو به بهبود کره شمالی و جنوبی» عنوان کرده است.

این خبرگزاری با اشاره به این‌که این مانور نظامی دیدار دوطرفه میان کره شمالی و آمریکا را به مخاطره انداخته است، بیان کرده: ایالات‌متحده باید تلاش فراوانی برای ایجاد یک فضای مثبت مبتنی بر احترام متقابل و اطمینان سازی قبل از این مذاکرات داشته باشد و نه این‌که با اقدامات «احمقانه و مضحک» تمامی روندهای مثبتی که بااین‌همه تلاش ایجاد شده را از میان ببرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این تهدید بیان کرده، اطلاعی از تهدید به لغو دیدار کره شمالی و آمریکا ندارد و طبق برنامه این دیدار در دستور کار قرار دارد. سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید نیز بیان کرده که آمریکا این تهدید را ارزیابی کرده و با متحدان خود از نزدیک همکاری و مشارکت خواهد داشت.

تحلیلگران بر این باورند، استفاده جان بولتون و دیگر مقامات آمریکایی مبنی بر لزوم کاربرد مدل لیبی برای کره شمالی که مبتنی بر خلع سلاح تمام و کامل در قبال برداشته شدن تحریم‌ها بوده، از یک‌سو اتفاقات اخیر در توافق هسته‌ای با ایران، منجر به تهدید جدی مذاکرات هسته‌ای کره شمالی شده است.

گفته می‌شود، این دو موضوع به همراه تحرکات نظامی آمریکا و کره جنوبی منجر به تجدیدنظر اساسی مقامات کره شمالی در روند مذاکرات و نحوه ادامه این مذاکرات از این به بعد شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 26 ارديبهشت 1397 ، کدخبر: 799712 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
ترامپ یه دیوونه مثل خودش رو ی جای دیگه ی دنیا پیدا کرد
ن.ف83
علی110
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
کره شمالی تازه داره مذاکره رو شروع میکنه ؛ آمریکا داره با این کارهاش این کشور رو تحریک میکنه
ا.ح75
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
کره شمالی هم باید فهمیده باشه که اعتمادی به آمریکا در این مذاکرات وجود نداره
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
کروه جنوبی و آمریکا تا زمانی که این برنامه رزمایش مشترک خودشون رو داشته باشند این مشکلات هم هست
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین