پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۳۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴
معاون رئیس جمهور معتقد است که وضعیت امروزِ برجام، تاثیر چندانی بر حوزه‌های تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی ندارد، چون امریکا ۴۰ سال است این وضعیت را ایجاد کرده و میراث فرهنگی راه خود را می‌رود.

شعارسال: شاید تقدیر همراه با پشتکار دولت، در این بود که از ابتدای حضور دولت تدبیر و امید، چندین محموله‌ی تاریخی ایران از کشورهای دیگر که به هر روشی از ایران خارج شده بودند، به ایران بازگردانده شوند، و حتی دادگاه آمریکایی برای بازگرداندن محموله‌ی الواح هخامنشی به نفع ایران رای دهد و قرارها برای بازگشت این آثار به ایران گذاشته شود، اما حالا و بعد خروج یک‌جانبه امریکا از برجام، بیم آن می‌تواند برود که علاوه بر توقف یک‌باره بازگشت این نوع از اثار تاریخی به کشور، امیدها برای بازپس‌گیری الواح هخامنشی نیز به ناامیدی تبدیل شود.

علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اما این ناامیدی را ندارد، او می‌گوید: احساسم این است که با وجود اتفاقات رخ داده در "برجام" در این حوزه‌ی فرهنگی کشور شرایط جدیدی ایجاد نمی‌شود. آمریکا از حدود ۴۰ سال قبل این وضعیت را برای ما ایجاد کرده است.

وی با بیان این‌که خوشبختانه موضوعات فرهنگی قدری از این مباحث - برجام - دور بوده‌اند، ادامه می‌دهد: این یعنی مباحث این‌چنینی قبلا روی حوزه‌ی ما تأثیر زیادی نداشته است، بنابراین امیدواریم در آینده هم در حوزه‌های فرهنگی تأثیرگذار نباشد.

مونسان با بیان این‌که میراث فرهنگی موضوعی نیست که دستاوردی از بخش‌های سیاسی و اقتصادی باشد، می‌گوید: بالاخره ما همان روند سابق را در پیگیری بازگشت آثار تاریخی به کشور ادامه خواهیم داد واگر پرونده‌ای در سطح بین‌المللی هست، با همان روند و قدرت ادامه می‌دهیم تا اگر اشیایی از کشورمان در دیگر کشورها است، به ایران برگردانیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه در پاسخ به این پرسش که گردشگری چه میزان تحت تاثیر برجام قرار می‌گیرد، نیز توضیح می‌دهد: اگر گردشگری را از نقطه صفر در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم این صنعت تحت تأثیر است، اما باید بدانیم که این شرایط از گذشته نیز بوده است. یعنی ورود آمریکا برای ما محاسنی ایجاد نکرد که خروجش برای ما مشکل ویژه‌ای ایجاد کند.

وی تاکید می‌کند: امیدواریم بخش گردشگری هم زیاد تحت تأثیر نباشد. به نظر می‌آید امکانات درونی ما مهم‌تر است.

او با بیان این‌که در این شرایط باید در مورد ارز فکری کرد، ادامه می‌دهد: مکاتبات و پیگیری‌های لازم را تا کنون انجام داده‌ام. می‌دانم که دوستان ما در حوزه بانک مرکزی و درون دولت موضوعات متعددی را دارند اما بخش گردشگری به ویژه گردشگری خارجی اهمیت دارد. در زمان ورود گردشگر خارجی به کشور برای تبدیل ارز آن حتما تدبیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به پیگیری‌هایش با آقای سیف،‌ مسئول بانک مرکزی و آقای نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور در این زمینه اظهار می‌کند: نقد در کشور ما کار نمی‌کند. این یک نقطه منفی برای بحث گردشگری ماست. ما نباید یک نقطه منفی دیگر به آن اضافه کنیم. تبدیل ارز نباید به یک دغدغه برای گردشگری خارجی تبدیل شود. بنابراین اگر بتوانیم در کشور اقدام به موقع انجام دهیم به نظر می‌آید حوزه گردشگری هم مانند بحث میراث فرهنگی از این تلاطم‌ها در امان بماند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 26اردیبهشت1397 ، کدخبر: 97022514354: www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
خروج آمریکا از برجام همه جنبه های زندگی ایران رو داره تحت تاثیر قرار میده
ا.ح75
ناشناس
Germany
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
ای کاش یاد می گرفتیم انقدر وابسته نباشیم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین