پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۴۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴
سازمان بازرسی کل به سازمان‌ها و اداره‌های دولتی بخشنامه داده است که حق ندارند با بودجه و بیت‌المال مراسم افطاری برگزار کنند، افطاری‌هایی که با آن می‌توان سالانه نزدیک به ١٠‌هزار شغل ایجاد کرد.

شعارسال: غلامرضا اسداللهی، قائم‌مقام معاونت نظارت مجلس می‌گوید: براساس بند و تبصره ۲۰ قانون بودجه ۹۷ دستگاه‌ها نمی‌توانند از بودجه کلی کشور برای مراسم افطاری استفاده کنند و درواقع از امسال افطاری دادن ادارات با بودجه عموم مردم غیرقانونی است.

دولت حدود ٢‌میلیون و ٣٠٠‌هزار کارمند رسمی، قراردادی و روزمزد دارد که با ٦٠٠‌هزار نیروی مسلح، یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار بازنشسته کشوری و ٦٠٠‌هزار بازنشسته لشکری، هر ماه به حدود ٤‌میلیون و ٧٠٤‌هزار نفر حقوق پرداخت می‌کند. حالا اگر قرار باشد دولت به این تعداد کارمند افطاری بدهد (با احتساب میانگین ١٠٠‌هزار تومان برای هر نفر) ٤٧٠‌میلیارد و ٤٠٠‌میلیون تومان باید از محل بودجه ارگان‌های دولتی برای بریزوبپاش‌های افطاری هزینه کند. این درحالی است که اگر بنا به اعلام وزارت کار، میانگین هزینه ایجاد یک شغل را ٥٠‌میلیون تومان در نظر بگیریم، با پول افطاری ارگان‌ها و نهادهای اداری می‌توان هر سال برای ٩‌هزار و ٤٠٨ نفر شغل ایجاد کرد.

مراسم افطاری در‌ دستگاه‌های اجرایی ممنوع شد

مراسم افطاری در‌ دستگاه‌های اجرایی ممنوع شد. مراسمی که بارها هزینه‌کرد آن از بیت‌المال و جیب مردم مورد انتقاد قرار گرفته بود. آن‌گونه که قائم‌مقام معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی می‌گوید: براساس بند و تبصره ۲۰ قانون بودجه ۹۷ دستگاه‌ها نمی‌توانند از بودجه کلی کشور برای مراسم افطاری استفاده کنند.

به گفته غلامرضا اسداللهی، امسال در قانون بودجه محدودیت‌هایی را نسبت به سنوات گذشته برای هزینه‌کردها در نظر گرفته‌اند، کما این‌که در بند و تبصره ٢٠ قانون بودجه ٩٧ تامین هزینه افطاری تمام دستگاه‌های اجرایی از محل بودجه کل کشور چه اعتبارات عمومی، چه اختصاصی و چه منابع داخلی یا اعتبارات خارج از شمول یا منابع حاصل از صرفه‌جویی با هر میزانی که باشد، ممنوع شده است که در ماده ٥ قانون خدمات کشوری هم تمام دستگاه‌ها را شامل می‌شود.

اما ببینیم مراسم افطاری برای اداره‌ها و ارگان‌ها چقدر آب می‌خورد؟ هر نفر به‌طور میانگین در وعده افطار یک عدد نان بربری، دو عدد خرما، دوعدد زولبیا و بامیه، یک پرس ‌آش یا حلیم، یک قالب کوچک پنیر یا کره و یک فنجان چای صرف می‌کند که سرجمع هزینه‌های یک وعده آن حدود ١٥‌هزار تومان می‌شود. در رستوران‌ها برای افطاری هر نفر باید حدود ٣٠‌ تا ٥٠‌هزار تومان هزینه کرد. البته اگر خواهان یک پرس جوجه‌کباب و چلوکباب بعد از طرف افطاری هستید حدود ٢٠‌هزار تومان به هزینه‌های افطاری شما اضافه می‌شود. نکته قابل توجه این است که هزینه صرف یک افطاری و شام برای یک خانواده ٤ نفره در یک رستوران تقریبا ٢٠٠ تا ٦٠٠‌هزار تومان می‌شود که به‌طور تقریبی معادل نصف حقوق یک ماه یک کارمند است که می‌توان با نصف این مبلغ میهمانی بسیار مناسبی در منزل برگزار کرد.

افطاری‌های لاکچری در هتل‌های تهران چقدر آب می‌خورد

با شروع شدن ماه رمضان بازار افطاری گرفتن دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی در هتل‌های مجلل تهران هم حسابی داغ می‌شود. البته خیلی از این سازمان‌ها و ادارات ترجیح می‌دهند یک سفره افطاری ساده در همان سالن اجتماعات سازمان خودشان برگزار کنند و با همان سادگی هم پذیرای کارمندان روزه‌دار نهاد خودشان باشند. اما نکته عجیب ماجرا آن سازمان‌ها و اداراتی هستند که ظاهرا به همان سفره ساده افطاری قانع نیستند و ترجیح می‌دهند ضیافت افطاری کمی‌ هم عطر و طعم لاکچری به خود بگیرد.

جالب است که بدانید در برخی از هتل‌های پنج ستاره تهران هزینه یک افطاری ویژه به ازای هر نفر معادل یک‌پنجم حداقل حقوق ماهیانه کارگران است. به‌عنوان مثال حداقل هزینه یک افطاری در هتل مشهور دیگری ١٣٩‌هزار تومان به ازای هر نفر است. با یک حساب و کتاب سرانگشتی به خوبی متوجه می‌شویم که حداقل هزینه افطاری در این هتل چیزی حدود ٧‌میلیون تومان می‌شود. منوی افطار این هتل شامل نان تازه، کره، عسل، مربا، خرما، زولبیا و بامیه، پنیر، سبزی خوردن، مغز گردو، چای، شیر گرم، نسکافه، هندوانه، ‌آش رشته یا سوپ است. باقالی پلو با گوشت بره، زرشک‌پلو با مرغ، ته چین مرغ و کباب لقمه زعفرانی، برنج سفید زعفرانی و خورشت انتخابی (فسنجان یا قیمه یا قورمه سبزی) در منوی غذاهای افطاری دیده می‌شود. سالاد شیرازی، ماست و خیار، سالاد فصل اردور افطاری این هتل هستند.

اما اگر خواهان یک افطاری لاکچری در این هتل هستند با خوراک زبان و سس قارچ، پلو مکزیکی با میگو، لازانیا با سس بلونز و جوجه چینی و سالاد میگو و گل آرایی ویژه هستید باید به ازای هر نفر ٢١٨‌هزار تومان هزینه کنید. به عبارتی هزینه افطاری با این منو برای یک میهمانی ٥٠٠ نفره حدود ١٠٩‌میلیون تومان آب می‌خورد.

در ضمن فراموش نکنید که مبلغ ورودی سالن‌ها در این هتل هم متفاوت است و جدای از هزینه تعیین شده برای افطاری است. این پایان ماجرا نیست‌. همچنین در صورت تمایل به استفاده از مداحانی که با خود هتل و سالن‌های ویژه آنها قرارداد دارند هم باید هزینه جداگانه‌ای باید پرداخت کنید.

طعم افطاری در ارتفاع ٤٠٠ متری!

برج معروف و بلند بالای پایتخت هم که در حالت عادی و بدون آن‌که روزه داری هم در کار باشد همیشه محل سر و صدای غذاها و منوهای عجیب و غریب است‌.اما وقتی پای میهمانی‌های اشرافی به میان می‌آید، آن وقت کمی‌موضوع فرق می‌کند. برجی که این شب‌ها با رستوران گردان و بلند بالایش هم محل مراجعه میهمانانی است که با بشقاب پرندگان و پیش غذاهای دریایی پذیرایی می‌شوند. البته سر و صداها و انتقادهایی که درخصوص این برج وجود داشته و قیمت ورودی ١٢٠‌هزار تومانی آن تا الان نتوانسته مشتاقان صرف افطاری در ارتفاع ٤٠٠ متری زمین را دلسرد کند.هنوز هم بیشتر شب‌های این ماه، رستوران گردان برج مشهور تهران، در اختیار خانواده‌ها و مراکزی است که دوست دارند، سفره اشرافی افطار میهمانان‌شان جایی خیلی خیلی بالاتر از زمین پهن شود.

منوهای ویژه این برج هم قابل تأمل است . منوهایی که گذشته از افطاری‌های معمول، در آن اردور سرد و گرم، میز میوه‌های چهار فصل، سالاد بار، میز مخصوص دسر و نوشیدنی و انواع غذاهای ایرانی و فرنگی مثل بشقاب استیک، کاساتیا با گوشت، بیف فاهیتا، مرغ ایتالیایی، پاتیلا چیکن، هوکی انگشتی سوخاری، هات وینگز، کباب عربی و ... هم دیده می‌شود. منوهایی که مثل خیلی از همان هتل‌ها و سالن‌های معروف به راستی و بدون اغراق برای سفره افطار کمی‌باورنکردنی است.سفره‌هایی که انگار با وجود تمام این اشرافی بودن و باز شدن پای انواع غذاهای کشورهای مختلف به آنها هنوز تا رسیدن به حال و هوای بهترین ماه خدا فرسنگ‌ها فاصله دارد .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1397، کدخبر: 6534583، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
بنده خدا مردمی که پول افطار کردن و سحری خوردن ندارن چیکار کنن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
هزینه ها در این هتل ها سرسام آور بالا است ؛ نمیدانیم چرا کسی نظارتی بر این ها ندارد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین