پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۴۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
احمد قویدل با ابراز نگرانی از بازگشت تحریم ها، گفت:« ما تجربه یک دوره تحریم را به صورت غیرانسانی داشتیم. در صورتی که این تحریم ها تحقق پیدا کند علیرغم ادعاهای امریکایی ها و اروپایی ها که این تحریم ها شامل غذا و دارو نیست ، مجددا راه ورود دارو و غذا به کشورمان مسدود می شود. تجربه به ما نشان داده که این یک جنگ خاموش علیه مردم ایران است و جنگی است که هیچ قانونی ندارد.»
شعارسال:احمد قویدل  با ابراز نگرانی از بازگشت تحریم ها، گفت:« ما تجربه یک دوره تحریم را به صورت غیرانسانی داشتیم. در صورتی که این تحریم ها تحقق پیدا کند علیرغم ادعاهای امریکایی ها و اروپایی ها که این تحریم ها شامل غذا و دارو نیست ، مجددا راه ورود دارو و غذا به کشورمان مسدود می شود. تجربه به ما نشان داده که این یک جنگ خاموش علیه مردم ایران است و جنگی است که هیچ قانونی ندارد.»

وی ادامه داد:« در جنگ های کلاسیک بیماران،سالخوردگان، زنان و کودکان از تعرض مصون هستند و حتی اگر به هر طریقی به آنها تعرضی شود افراد را تحت عنوان جنایتکار جنگی محاکمه می کنند و در حوزه بین الملل برای اینها قانون وجود دارد ولی در نبردهای خاموش که همان تحریم و بستن راه رسیدن دارو و غذا به یک کشوری است، متاسفانه قوانین معینی در سطح بین المللی نداریم که بتوان این افراد را مورد محاکمه قرار داد.»

قویدل در ادامه گفت:« ما به کشورهای اروپایی و کسانی که برجام را امضا کردند این پیام را می دهیم که در دور قبلی تحریم ها شاهد بودیم که کودکان هموفیلی دچار معلولیت هایی شدند که دیگر سلامتی آنها قابل بازگشت نیست و اگر این دوره از تحریم ها به همان شکل قبل تکرار شود قربانیان آن در درجه اول کودکان و زنان و سالخوردگانی هستند که نیازمند خدمات درمانی هستند و به شدت صدمه می بینند.»

وی تاکید کرد:« متاسفانه هیچ مرجعی در جهان وجود ندارد که ما به آن مراجعه کنیم و بگوییم به علت تصمیماتی که سران برخی کشورها گرفته اند گروهی کودک معلول شده اند و گروهی از مادران باردار و زنان جانشان به مخاطره افتاده است، اگر چنین مرجعی وجود داشت ما اسناد کافی داریم که ارایه دهیم چه صدمه ای به بیماران ما وارد می کنند. ما فقط ابراز امیدواری می کنیم که اروپا منطقی تر از امریکا باشد و بر سر عهد بین المللی که مورد تایید سازمان ملل هم قرار گرفته بایستد.»

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران خاطرنشان کرد:« بی تردید اگر اروپاییان هم بخواهند این بی اخلاقی و این اقدام غیرانسانی امریکا را تکرار کنند، بیماران ما هم در وضعیت بدتری قرار خواهند گرفت.»

دلیل کمبود داروی تالاسمی ها

وی با اشاره به کمبود دارو و مشکلات بوجود آمده برای بیماران تالاسمی گفت:« بسیاری از گرفتاری های کنونی این بیماران ریشه در شرایط داخلی و ریشه مشکلاتی که در حوزه بیمه،تامین بودجه و چرخه تامین دارو دارد. به قول دکتر دیناروند رییس سابق سازمان غذا و دارو، چرخه تامین دارو در کشور ما دچار مخاطره جدی شده است چون یک قسمت آن که مصرف کننده دارو است به سازمان های بیمه گر متصل است که متاسفانه آن سازمان ها نه حرفه ای هستند و نه معنی این حجم از گردش مالی را در حوزه دارو درک می کنند. وقتی سازمان های بیمه گر نمی توانند داروخانه ها و بیمارستان ها را تغذیه کنند آنها هم نمی توانند دارو را بخرند.»

وی با وحشتناک توصیف کردن وضعیت بوجود آمده برای تالاسمی ها به خاطر مشکلات داخلی گفت:«هنوز تحریم ها جاری نشده است که این وضعیت بوجود آمده است.طی سال گذشته وضعیت ما بدتر از وضعیت تحریم ها بود. وقتی که دارو به دلیل تحریم ها کمبود پیدا می کند طرف مقابل ما معلوم است که یک دشمنی ایستاده است که با انسانیت و سلامت مردم ما مخالف است و او راه دارو را سد کرده است، ولی در سال گذشته و اوایل سال جاری دارو در کشور ما وجود دارد و در اختیار شرکت های پخش است ولی این شرکت ها به دلیل بدهی بیمارستان ها،از تحویل دارو به آنها خودداری می کنند.»

ایرانی، ایرانی را تحریم می کند!

وی افزود:« در سال گذشته به هشدارهای ما که کسی اجازه ندارد دارو را به علت بدهی حبس کند توجهی نشد. دارو کالایی نیست که بگویید بیماران اگر نخورند بلایی سرشان نمی آید، دارو کالایی است که اگر بیماران استفاده نکنند می میرند و یا صدمه می بینند. اینکه شرکت های پخش آنقدر خط قرمز را رد کرده اند که با اینکه می دانند دولت در نهایت پول آنها را پرداخت خواهد کرد ولی دارو را حبس می کنند و به مراکز درمانی نمی دهند اسم این کار تحریم داخلی است و متاسفانه ایرانی، ایرانی را تحریم می کند و این برای ما بسیار سنگین است.»

قویدل خاطرنشان کرد:« ما توقعمان این است که در سطح بین المللی کسی به شکایات ما در حوزه تحریم دارو رسیدگی کند و اینکه چرا یک عده زورگو راه ورود دارو را به کشور ما می بندند اما خودمان نمی توانیم در کشور خودمان جلوی این اقدامات غیراصولی و رد کردن خط قرمزها درحوزه سلامت را بگیریم.»

ناتوانی دانشگاه ایرانشهر از خرید داروهای هموفیلی ها

وی با اشاره به اینکه برخی از دانشگاه های علوم پزشکی دیگر قدرت خرید داروهای بیماران هموفیلی را ندارند، گفت:«به عنوان مثال دانشگاه ایرانشهر پول ندارد داروهای بیماران هموفیلی را بخرد و هر روز و هر هفته و هر ماه بالغ بر دویست بیمار ایرانشهری نزدیک به ۴ ساعت در جاده های خطرناک را طی می کنند تا بتوانند از زاهدان داروهایشان را تهیه کنند که هم صدمه می بینند و هم داروها به موقع به دستشان نمی رسد وقتی درباره دلیل آن تحقیق می کنیم متوجه می شویم گردش مالی جاری نیست و در جایی هم که پول دارند بیمه ها بدهی هایشان را پرداخت نمی کنند.»

قویدل افزود:« استان هایی مثل لرستان را داریم که برخی از داروهای هموفیلی ها مثل فاکتور ۸ پلاسمایی در داروخانه های آنجا موجود نیست چون دانشگاه های علوم پزشکی این استان قادر به خرید این داروها نیست به دلیل اینکه به داروخانه پولی برای خرید دارو نداده اند و این بدترین مشکل است.»

فاجعه خودداری پخش دارو به دلیل بدهی ها

نباید دارو در انبار تاجران بماند و بیمار درد بکشد

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در ادامه گفت:« بیمه ها باید بدهی هایشان به داروخانه ها را پرداخت کنند تا داروخانه ها بتوانند پول شرکت های پخش دارو را پرداخت کنند در نتیجه چون داروخانه ها نمی توانند پول شرکت های پخش دارو را پرداخت کنند به داروخانه ها دارویی تحویل نمی دهند. این فاجعه در تهران هم اتفاق می افتد و هر موقع که بدهی داروخانه ها افزایش پیدا می کنند شرکت های پخش دارو از تحویل دارو به داروخانه ها خودداری می کنند.»

وی گفت:«امیدوارم مسوولین برای حوزه سلامت احساس خطر کنند. ادامه این رویه شرکت های دارویی که از خط قرمز سلامت مردم عبور کنند، توجیه پذیر نیست و نباید دارو در انبار تاجران بماند و بیمار درد بکشد چون در نهایت دولت پول این داروها را می دهد و حتی رقابت هم برای فروش این داروها لازم نیست و این شرکت ها فروشنده انحصاری دارو هستند و داروها از جایی دیگری هم قابل تامین نیست.»

با تخلفات شرکت های پخش دارو مثل قضیه برنج و روغن برخورد کرده اند!

قویدل گفت:« من تعجب میکنم که مسوولین کشور به موضوع عبور شرکت های پخش دارو از خط قرمز، عکس العمل اصولی نداشته اند و با این قضیه مثل برنج و روغن برخورد کرده اند و نتیجه این شود که این شرکت های پخش دارو بگویند کالای خودمان است و پول آن را پرداخت نکرده اید بنابراین دارو را توزیع نمی کنیم.!»

وی گفت:« اعتقاد من این است که نابسامانی ها در حوزه توزیع دارو همانطوری هم که وزیر بهداشت تاکید کرده اند به دلیل ناکارآمدی سازمان های بیمه گر است. به عنوان مثال سازمان تامین اجتماعی یک سازمان چندمنظوره و یک بنگاه اقتصادی با شرایط خاص خود است. سازمان بیمه گری که دغدغه اش نفتکش سانچی است نمی تواند دغدغه سلامت مردم را داشته باشد. بیمه حرفه ای بیمه ای است که از افراد سالم پول می گیرد و به بیماران خدمت ارایه می کند و سود هم می برد نه بیمه هایی که آلوده به رانت های دولتی هستند یا خودشان بنگاه دار اقتصادی هستند. یاسازمانی مثل سازمان بیمه سلامت که متصل به چاه نفت ماست و دولت باید پول آن را پرداخت کند اما هر موقع داشته باشد بدهی ها پرداخت می شود هرموقع هم که نداشته باشد، می گوید ندارم.!»

هر بیمه ای ساز خودش را می زند

قویدل با بیان اینکه سازمان بیمه گر حرفه ای از تولد فرد بیمار جلوگیری می کند و سیاست های پیشگیرانه را حمایت می کند، گفت:« ما چنین سازمان بیمه گری در ایران نداریم. در کشورمان ۱۷ صندوق بیمه داریم که هرکدام ساز خود را می زنند. یکی نیروهای مسلح را اداره می کند و دیگری صدا و سیما را و .... پیشنهاد وزیر بهداشت پیشنهاد درستی بود که همه صندوق های بیمه ای باید تحت یک صندوق اداره شوند و یک بیمه پایه اصلی برای ایرانیان شود و هر سازمانی بخواهد خدمات بهتری را ارایه دهد می تواند تحت عنوان بیمه تکمیلی خدمات خود را به افراد تحت مسوولیت خود ارایه دهد.»

وی در ادامه با بیان اینکه نباید آنقدر به تولید داخلی رنگ تقدس بپاشیم که هرکاری دلشان خواست بکنند، تاکید کرد:« ما با نظر وزیر بهداشت موافقیم و نباید بلایی را که سر صنایع خودروسازی ما آمد بر سر صنایع داروسازی بیاوریم. صنایعی که دارو تولید می کنند موظف به دریافت تاییدیه های بین المللی دارو هستند و باید در رقابت جهانی شرکت کنند و کیفیت داروهایشان را در عرصه داوری مراجع بی طرف قرار دهند ما الان اگر موفق شویم از تولید داخلی اصولی حمایت کنیم شاید در سالیان آتی نتیجه مثبت بگیریم.»

صنایع دارویی مجوزهای بین المللی دریافت کنند

قویدل به برخی از نمونه های داخلی موفق تولید دارو اشاره کرد و گفت:« داروی فاکتور ۷ بیماران هموفیلی یک داروی ایرانی است که طی ۶ سال گذشته عرضه شده است. به نظر ما ایران به عنوان دومین تولیدکننده فاکتور ۷ کیفیت خوبی را ارایه داده است و بیماران از کیفیت آن کاملا راضی هستند ولی همین شرکت نمی تواند داروهایش را صادر کند چون باید مجوزهای بین المللی داشته باشد که البته اقدام به گرفتن مجوزهایش کرده است. همچنین سامان داروی هشتم که وابسته به آستان قدس رضوی است دو سال است که فاکتور ۸ را وارد بازار کرده است و این هم باید درجهت دریافت مجوزهای بین المللی تلاش کند.»

باز شدن راه قاچاق دارو با یک مصوبه دولت!

قویدل با اشاره به مصوبه سال گذشته دولت درباره قطع یارانه داروی بیماران خاص و پرداخت یارانه این داروها به سازمان های بیمه گر، گفت:« اساسا دولت باید در این مصوبه تجدید نظر کند. دولت در یک اقدامی که اصلا منطقی نداشته داروهای بیماران خاص مثل فاکتور ۷ و ۸ را از فهرست قاچاق ارز و کالا خارج کرده است ما از آنها پرسیدیم که به چه دلیلی چنین مصوبه ای داده اید، که پاسخ دادند برای اینکه این داروها را بتوانیم صادر کنیم.! در حالی که صادر کردن داروهای ساخت داخل نیازمند این است که این داروها مجوز بین المللی بگیرند تا به خارج از کشور صادر شوند که این هم تابع عملیات گمرکی است و این کار معنی ندارد.»

دولت برای چه کسانی راه قاچاق دارو را باز کرده؟

وی با بیان اینکه من هنوز از هیچ مقامی در حوزه هیات دولت توضیح قانع کننده ای در این رابطه نشنیده ام، درباره قانون قاچاق ارز و کالا گفت:« قانون می گوید اگر دولت به هر دارویی یارانه بدهد آن دارو تابع قانون قاچاق است . دولت یارانه داروی بیماران خاص را قطع کرده و به سازمان های بیمه گر داده است و در نتیجه گفته این داروها قاچاق نیست.! من هنوز در شگفتم که چرا دارو را از حوزه قاچاق خارج کرده اند.به عنوان مثال الان اگر بنده فاکتور ۸ که یارانه آن از سوی دولت به سازمان های بیمه گر پرداخت می شود را بخواهم چمدانی از مرز خارج کنم کسی نمی تواند مانع من شود و می گویم این دارو قاچاق نیست و مال خودم است و دفترچه بیمه ام را برده ام و آن را رایگان دریافت کرده ام ولی قاچاق نیست برای چه کسانی این راه ها را باز کرده اند مشخص نیست.!»

وی در پایان درباره وضعیت دارویی بیماران هموفیلی گفت:« وضعیت داروی بیماران هموفیلی هنوز بحرانی نشده چون هنوز تحریم ها برنگشته و فعلا دولت داروی هموفیلی ها را از قبل خریداری کرده و ما تا ۶ ماه ذخیره دارویی داریم.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سلامت نیوز، تاریخ انتشار 26اردیبهشت97، کد خبر: 244002، www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
آخه انصافه که از دارو هم برای خودشون بخوان نون خوری درست کنن و کلی ادم سختی بکشن؟
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
خدا باعث و بانیه این اتفاقات رو لعنت کنه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
کلا هرچی با قاچاق بخوایم بجنگیم باز این مسئولین تیر خلاصو میزنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین