پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
یک تولید کننده نمونه استانی سیب زمینی بر ضرورت انجام کار پژوهشی و تحقیقاتی از سوی کارشناسان و نخبگان کشاورزی به منظور کاهش تاثیرگذاری مخاطرات طبیعی بر تولید کشاورزی و افزایش سطح عملکرد تولیدات زراعی و باغی تاکید کرد.

شعار سال: امیروفا قربانی اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل تغییرات عمده ای که در وضعیت آب و هوایی کشور بوقوع پیوسته است و شاهد بروز جوی ناپایدار و غیر قابل پیش بینی در تمام فصول سال هستیم، لذا پیش بینی کشاورزان به منظور کاشت محصولات زراعی به واقعیت نزدیک نبوده و همین عامل قدرت ریسک پذیری را از تولید کننده محصولات کشاورزی گرفته است.

وی با اشاره اینکه در سال جاری افزون بر 30 هکتار از اراضی خود را به کشت محصول سیب زمینی در ساوه اختصاص داده است، گفت: با وجود تمامی مشکلات موجود موفق شدم در هر هکتار 82 تن سیب زمینی برداشت کنم در حالیکه متوسط برداشت کشوری این محصول در شرایط ایده آل 50 تن در هکتار است.

قربانی تصریح کرد: اگر مدت زمان برداشت این محصول یک ماه به تاخیر می افتاد میزان برداشت در هر هکتار به بالای 100 تن می رسید که سابقه چنین برداشتی را در سال های خیلی قبل داشته ام اما به دلیل ترس از تغییرات آب و هوایی و نبود اطلاعات کافی در خصوص مقابله با مخاطرات طبیعی این ریسک را عملی نکرده و اقدام به برداشت زودهنگام محصول کردم تا از بروز خسارت احتمالی ناشی از ناپایداری جوی جلوگیری شود.

وی مدیریت آب و کودهای زیرمغذی، بهره مندی از نظرات مشاورین و مهندسین جهادکشاورزی، رعایت زمان آبیاری با تجهیز مزرعه به سیستم آبیاری بارانی و زمین مناسب را از جمله عوامل برداشت این محصول با عملکرد بالا دانست.

وی با اشاره به اینکه به منظور مدیریت در مصرف آب از سال 1374 اقدام به تجهیز 150 هکتار مزرعه خود و پدرم به آبیاری بارانی کردم که زیر کشت سیب زمینی، گندم، کلزا و ... می رود، گفت: با توجه به کمبود منابع آبی ضرورت تجهیز مزارع به سیستم های آبیاری نوین دو چندان است.

این تولیدکننده نمونه سیب زمینی در استان مرکزی در ادامه گفت: برای مدیریت مصرف آب برای کشت محصولی مانند سیب زمینی باید به دنبال ارقام زودرس با نیاز آبی کمتر بود و با مدیریت علمی با سطح زیر کشت کمتر و مصرف حداقلی منابع آبی، برداشت حداکثری داشت.

وی در ادامه به عدم همخوانی بین عرضه و تقاضا در بازار سیب زمینی به عنوان مشکل دیگر اشاره کرد و گفت: برای کشت هر هکتار سیب زمینی در سال جاری نیاز به سرمایه گذاری بالغ بر 30 میلیون تومان است در حالیکه با احتساب هزینه های نیروی انسانی، ادوات و هزینه های جانبی تنها در هر هکتار 10 میلیون تومان بدون پرداخت هزینه اجاره زمین و کارکرد شخصی سودآوری وجود دارد.

وی در ادامه خواستار خرید تضمینی محصولات پرمصرفی نظیر سیب زمینی و پیاز مانند گندم و جو شد و افزود: در صورت خرید تضمینی این محصول توسط دولت قدرت ریسک پذیری برای افزایش میزان سطح کشت به دلیل اطمینان خاطر از بازار فروش افزایش خواهد یافت.

قربانی، عدم همکاری بیمه با کشاورزان برای پرداخت بموقع و سریع خسارات احتمالی، گرانی ادوات کشاورزی و کود، کیفیت پایین ادوات کشاورزی تولید داخل و غیرقابل پیش بینی بودن بازار مصرف این محصول را از دیگر مشکلات سیب زمینی کاران شهرستان برشمرد.

وی بیان کرد: سیب زمینی تولیدی در این مزرعه علاوه بر ارسال به برخی از استان های کشور به کشورهای عراق، افغانستان و مرزهای شمالی صادر می شود.

این زراعت کار نمونه استان به کشت محصولاتی نظیر گندم دیم در 350 هکتار، جو آبی 150 هکتار، کلزا 30 هکتار و گندم آبی در 60 هکتار از اراضی شخصی خود و پدرش در منطقه گزل دره بخش نوبران ساوه اشاره کرد و گفت: از این میزان کشت محصولات زراعی در سال جاری سه تن در هکتار گندم دیمی، سه تن در هکتار کلزا با وجود سرمازدگی سال قبل، سه تن در هکتار جو آبی و چهارتن در هکتار گندم آبی برداشت شده است.

وی بیان کرد: شغل پدرم "محرمعلی قربانی" نیز کشاورزی است و رکود جهانی کلزا با برداشت هشت تن در هر هکتار به وسعت 700 هکتار و رتبه برتر کشوری در برداشت سیب زمینی را در کارنامه کشاورزی خود دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 16 اسفند 96، کد مطلب: 6530677: www.markazi.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین