پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱
از رفتارهای موتورسواران متخلف به ستوه آمده ایم ، گاهی شاهد بودم وقتی پلیس اقدام به برخورد با متخلفان می کند عده ای قانون گریز اعتراض می کنند و پلیس را مورد هجمه و انتقاد ... در حالی که همه می دانیم تلاش های پلیس برای تامین امنیت مردم است و برخورد با راکبان موتورهای پلاک مخدوش، مطالبه جدی عموم مردم از پلیس است.

شعارسال: بسیاری مواقع مشاهده شده برخی موتورسیکلت سواران به دلیل ازدحام در خیابان‌ها، از پیاده‌روها رفت و آمد میکنند و باعث اعتراض عابران، آسیب به سالمندان و کودکان می‌شوند و یا از لابه‌لای خودروها رد می‌شوند، با آینه بغل با سپر و گلگیر خودروها برخورد می‌کنند و از آن جایی که روی پلاک‌شان را "خاکمالی" کردهاند یا با قفل و زنجیر پوشانده‌اند، کسی نمیتواند شماره پلاک‌شان را یادداشت کند.

بعضی‌ها هم برای فرار از جریمه‌های پلیس، شماره پلاک خود را دستکاری می‌کنند که این‌ هم برخلاف قانون است، این دست اتفاقات به معضلی جدی تبدیل شده که مردم با آن دست به گریباند، شهروندان از بی قانونی موتورسیکلت سواران متخلف به ستوه آمده اند و برخورد با موتورسواران خاطی را به عنوان یک مطالبه جدی از نیروی انتظامی دنبال می کنند ... حال سوال اینجاست که به واقع راهکار برخورد با موتور سیکلت سواران متخلف چیست؟

اراده و جدیت پلیس در برخورد با موتور سیکلت سواران متخلف

چندی پیش رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخگویی به این مطالبه به حق مردمی، در تدوام اجرای طرح های پلیس در برخورد با موتور سیکلت سواران متخلف، از تشدید برخوردها خبر داد.

سردار" محمدرضا مهماندار" با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به صورت همزمان، طرح برخورد با پلاک مخدوش و پوشش پلاک‌موتورسیکلت ها اجرا می شود و ماموران پلیس راهور با هرگونه پوشش پلاک موتورسیکلت ها اعم از انداختن زنجیر، گذاشتن کلاه، تلق رنگی و … به طور جدی برخورد می کنند.

وی گفت: بر اساس قانون؛ دستکاری و مخدوش کردن پلاک جرم است و حتماً موتورسیکلت‌ها توقیف و راکب آن‌ها به مرجع قضایی معرفی می شوند که بر اساس قانون این تخلف بین ۶ ماه تا یک سال حبس دارد.

اما سوال اینجاست با وجود اراده همیشگی نیروی انتظامی برای برخورد با موتور سیکلت سواران متخلف، آیا قوانین در مجازات متخلفان بازدارنده است ؟

چندی پیش سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره بر قوانین فعلی در برخورد با تخلفات رانندگی در موتورسیکلت سواران، گفت: وزارت کشور می تواند در صورت نیاز به تصویب قوانین جدید در حوزه راهنمایی و رانندگی، لایحه ای به مجلس ارائه کند.

سخنگوی مجلس ؛ نمی‌توان پلیس را متهم به بی‌توجهی به تخلفات موتور سواران کرد

"بهروز نعمتی" در خصوص برخورد نیروی انتظامی با موتورسیکلت سواران متخلف در کلانشهرها، گفت: گاهی از سوی برخی مسئولان اعلام می شود که برای برخورد با موتور سیکلت سواران متخلف باید قوانین محکم‌تری را در نظر گرفت زیرا به عنوان مثال مالکان موتورسیکلت های متخلف پس از توقیف موتورسیکلت حاضر به تحویل وسیله نقلیه خود نیستند و در حال حاضر موتورهای بسیاری در پارکینگ ها به حال خود رها شده اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد : نمی‌توان پلیس را متهم به بی‌توجهی به تخلفات موتورسیکلت سواران کرد، چون در اکثر کلانشهرها به ویژه پایتخت گستردگی و حجم انبوهی از مسائل و مشکلات شهری وجود دارد، اما اگر نقصی در قوانین وجود دارد بهتراست وزارت کشور لایحه ای برای حل این مشکل به مجلس ارائه دهد.

به سراغ برخی از شهروندان می رویم ...

" افسانه . غ " می‌گوید: برخی از موتورسواران وقتی چراغ راهنمایی و رانندگی قرمز است، باید توقف کنند، اما توجهی به چراغ و علائم هشداردهنده ندارند و به راهشان ادامه می‌دهند و بارها شاهد حوادث ناگوار رانندگی به دلیل بی‌احتیاطی رانندگان موتورسیکلت بوده‌ام.

وی ادامه می دهد: بعضی‌ از موتورسواران با این که توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی یا ماموران جریمه می‌شوند، همچنان به تخلف در راندن ادامه می‌دهند، ویراژ نابجا می‌دهند، تک‌چرخ می‌زنند، لوله اگزوزشان را دستکاری و با صدای ناهنجار از مردم سلب‌آسایش می‌کنند.

مرد میانسالی که شاهد گفت وگوی ماست ، تاکید دارد: هر چند در خیابان ها و معابر شهری دائما شاهد برخورد پلیس با موتورسواران متخلف هستیم اما باید گفت در تهران و بیشتر شهرها فروشندگان موتورسیکلت،‌ به جوانان کم سن و سال که گواهینامه هم ندارند، موتور می‌فروشند و برخی‌ها هم موتورها را بدون پیش‌پرداخت و با شرایط بسیار آسان، به‌طور اقساط و به‌ اصطلاح "شرایطی" به فروش می‌رسانند، از این رو، روز به روز بر تعداد موتوسواران افزوده می‌شود و در میان آنها معدود افرادی وجود دارند که مقررات را رعایت می‌کنند.

چرا باید در شیوه فروش موتور سیکلت به افراد ساز و کار مشخصی تعریف نشود

این شهروند ادامه می دهد: از رفتارهای موتورسیکلت سواران متخلف به ستوه آمده ایم ... حتی گاهی شاهد بودم وقتی پلیس اقدام به برخورد با متخلفان می کند، عده ای اعتراض می کنند و یا پلیس را مورد هجمه و انتقاد قرار می دهند در حالی که همه می دانیم تلاش های پلیس برای تامین امنیت مردم است و لاغیر ...

وی اضافه کرد: از طرفی، چرا شهرداری برای دوچرخه‌سواران و موتورسواران مانند خط ویژه اتوبوس شرکت واحد، گذرگاه مخصوص ایجاد نمی‌کند تا ما بتوانیم به‌راحتی تردد کنیم و ازموتورسواران در امان باشیم ؟ حقوق شهروندی ما دائما توسط موتورسواران متخلف نادیده گرفته می شود و وقتی می خواهیم بی قانونی متخلفان را پیگیری کنیم با یک پلاک مخدوش و پنهان مواجه هستیم ... چه بسا اگر گذرگاه ویژه ای برای موتور سواران تعبیه شود کمتر شاهد تخلف از سوی آنان خواهیم بود ...

اینها فقط بخش کوتاهی از مطالبه مردمی از پلیس برای تشدید برخورد با موتور سیکلت سواران متخلف بویژه کسانی است که اقدام به مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت خود می کنند ...

چندی پیش سردار" تقی مهری" در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس در خصوص برخورد با موتور سیکلت سواران متخلف اظهار کرد: گلایه از موتور سیکلت سواران یکی از بیشترین موضوعات مطرح شده از سوی شهروندان است مردم خواستار توجه جدی پلیس به این مسئله هستند و اتقافا پاسخگویی این مطالبه مردمی از اولویت های پلیس است .

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به موتورسیکلت سوارانی که دارای پلاک مخدوش یا پوشیده شده هستند، گفت: موتورسیکلت سوارانی که از روی عمد نسبت به ناخوانا کردن پلاک خود اقدام کرده باشند، موتورسیکلت‌شان به پارکینگ منتقل شده و جریمه خواهند شد، ضمن اینکه اگر تغییر در پلاک منجر به جعل شده باشد، به دادسرا معرفی شده و اگر پلاک‌شان دیگر قابل استفاده نباشد، به مراکز تعویض پلاک معرفی خواهند شد.

لزوم ارتقای فرهنگ استفاده از موتور با محوریت رعایت قوانین و مقررات

سردار" مهری" همزمان با هفته ناجا و در حاشیه برگزاری هفتمین دوره مسابقات موتورسواری سرعت در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس با توصیه به موتورسواران مبنی بر اینکه در معابر شهری و خیابان‌ها حتما به قوانین و مقررات توجه کنند، گفت: اگر کسانی بخواهند با انجام حرکات نمایشی و خلاف قوانین در خیابان‌ها و معابر آرامش دیگران را بر هم زنند، و یا اقدام به مخدوش کردن پلاک موتور کند ، پلیس حتما با آنها با اقتدار برخورد می‌کند.

وی اشاره کرد : سهم موتورسیکلت از میزان تصادفات تقریبا یک سوم از کل تصادفات می‌باشد و یک چهارم از کسانی که در پنج ماهه نخست سال جاری جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند، راکبان موتورسیکلت هستند، بنابراین تلاش ما ارتقای فرهنگ استفاده از موتور با محوریت رعایت قوانین و مقررات است.

در هر حال و با تمام این تفاسیر، از حق که نگذریم موتورسوار قانونمند نیز کم نیست ، اما همواره برای کسانی که در شهرهای بزرگ رانندگی می کنند بسیار پیش آمده است که در هنگام رانندگی با موتور سوارانی مواجه شوند که بدون پیروی از هیچ قانونی حتی حکم عقل،برای خود و دیگران حادثه آفریده اند و گویی پیاده روها، آزاد راه ها، خیابان های یک طرفه و ... هیچ کدام جلو دار این ارابه های مرگ نیست.

هر چند طی سالیان گذشته شاهد اقدامات جدی پلیس در برخورد با موتور سواران متخلف بوده ایم ... اما با وجود تمام تلاش ها و اقدامات شایسته و جدی پلیس در این خصوص، شواهد میدانی حاکی از آن است که حجم تردد راکبان موتور سیکلت در سفرهای درون شهری روز به روز در حال افزایش و به نظر می رسد که باید چاره ای دیگر اندیشید و پیش از تزریق موتورسیکلت به بازار عرضه و تقاضا و درگیر کردن بخش زیادی از انرژی و وقت پلیس برای برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف، به اقدامات فرهنگی هم اندیشید و در این راستا نهادهای ذی ربط چون آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی نیز باید پای کار بیایند ...

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری نیروی انتظامی، تاریخ انتشار: 21آبان1396 ، کدخبر: 272763: www.news.police.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین