پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۵۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
ضعف در ساختار اولیه مباحث فرهنگی وهنری و کمبود امکانات و اعتبارات در حوزه فرهنگ و هنر در شهرستان لنده که قدمتی طولانی در بحث هنر بدیع تعزیه و سایر هنرهادارد یک مشکل اساسی در این شهرستان است.

شعارسال: شهرستان لنده یکی از شهرستان‌های با استعداد اما محروم در حوزه فرهنگ هنر است که در این سال‌ها شاهد محرومیت دوچندان آن در حوزه اعتبارات هستیم به طوری که بیشتر هنرمندان و اهالی فرهنگ هموراه از این وضعیت نگرانند.

تعزیه شهرستان لنده باقدمتی ۱۱۸ساله بزرگ‌ترین تعزیه به لحاظ سابقه و قدمت در این شهرستان است ولی متاسفانه کوچک‌ترین حمایتی نسبت به تامین بیشتر هزینه‌ها، ساخت خانه تعزیه، مکان اجرای تعزیه و سایر نیامندی‌های صورت نگرفته است.

تعزیه بزرگ شهرستان لنده همواره در زمین‌های شخصی در جنب مسجد امام حسن مجتبی (ع) به صورت عمومی اجرا دارد و تا کنون از کمترین حمایت دولتی در زمینه مالی برخوردار بوده است و بیشتر هزینه‌های این تعزیه به صورت کمک‌های مردمی و خود اعضا تامین شده است.

در حوزه فرهنگ نیز متاسفانه کمترین حمایت‌ها از نویسندگان به عمل آمده است به طوری که چندین نفر از نویسندگان به دلیل حمایت نهادهای فرهنگی و هنری و گاهاً متولیان امر گلایه داشته و بار‌ها در محافل و مجالس از عدم ادامه راه نویسندگی سخن گفتند.

نبود خانه هنر برای تمرین تئا‌تر و اجرای سایر نمایش‌های هنری از مهم‌ترین گلایه‌های هنرمندان است که متاسفانه بیشتر مواقع عدم همکاری ادارات دولتی و فرهنگی نیز باعث جلوگیری از اجرای نمایش‌ها و طنز‌ها به خصوص در ایام الله دهه مبارک فجر در شهرستان لنده بوده است که نشان دهنده عدم نگاه ویژه مسئولین به حوزه هنر به خصوص هنر طنز در این شهرستان است.

احمد علی کریمی‌زاده کارگردان، بازیگر و تعزیه گردان با سابقه لنده‌ای است که ضمن گلایه از عدم حمایت مسئولان نوع نگاه آنان را به حوزه فرهنگ هنر عذاب آور توصیف کرده است.

وی افزود: عدم استقلال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنده در حوزه مالی، اجرایی، تصمیم گیری و از سوی استان یکی دیگر چالش‌های اساسی در این شهرستان است که حمایت از هنرمندان و اهالی فرهنگ به درستی صورت نمی‌گیرد.

این کارگردان هنری لنده‌ای تصریح کرد: شهرستان لنده شهرستای سرشار از استعداد‌های فاخر فرهنگی و هنری است که در زمینه ساخت و تهیه مستند‌های سینمایی نیز حرف برای گفتن دارد ولی متاسفانه به دلیل نوع نگاه به بیرون مسئولان شهرستانی و استانی برای ساخت یک مستند کوتاه شاهد حضور مستندسازان پایه چندم کشوری برای یک مستند کوتاه هستیم که این را نیز از ضعف‌های اشکار مسئولان استانی می‌دانیم.

وی تاکیدکرد: نوع نگاه و گاهاً نیز نگاه‌های مغرضانه مسئولان استانی و متولیان فرهنگ و هنر استان به شهرستان‌های محروم ولی سرشار از استعداد باعث خاموش شدن فتیله چراغ امید در دل جوانان محروم‌ترین دیار استان شده است.

سید مجتبی بنی هاشمی از فعلان فرهنگی گفت: شهرستان لنده به شهر ادب و فرهنگ و شهر دارالمومنین معروف بود.. اما اکنون این شهرستان از نظر فرهنگی در وضعیت بحرانی به سرمی برد.

وی افزود: از نبود امکانات گرفته تا بی‌توجهی بعضی از مسئولین به این امر مهم دلیل محکمی بر افزایش این وضعیت بحرانی است.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: متاسفانه در اکثر نهاد‌ها و ادارات ما هیچ گونه کار فرهنگی صورت نمی‌گیرد و نسبت به این مقوله بی‌تفاوت هستند.

بنی هاشمی اظهارکرد: بودجه فرهنگی این نهاد‌ها در کجا هزینه می‌شود، جای سوال است؟!؟ فرهنگی که مقام معظم رهبری می‌فرماید گاهی بخاطر مسایل فرهنگی خواب ندارم و در نظر رهبر انقلاب این قدر اهمیت دارد اما در نگاه مسئولین ما در اولویت دست چندم هست.

وی خاطر نشان کرد: یکی از علت‌های عدم پیشرفت این شهرستان و بن بست عدم توجه به این مقوله مهم و حیاتی برای حفظ فرزندانمان از آسیب‌ها و مخاطرات در حوزه فرهنگ پذیری است.

این فعال فرهنگی لنده‌ای گفت: از نظر بنده مشکل اساسی هنرمندان نبود امکانات کافی مانند سالن‌های مجهز و همچنین سنگ اندازی مسئولین به این هنرمندان و دل سرد کردن و عدم حمایت از این قشر هنرمند است.

وی تاکیدکرد: متاسفانه امورات فرهنگی در این شهرستان فقط بر دوش کی دو نهاد است و بقیه نهاد‌ها هیچ گونه برنامه فرهنگی انجام نمی‌دهند که همین عدم مسئولیت پذیری نقطه عدم توجه به مقوله فرهنگ است.

بنی هاشمی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه اکثر برنامه‌های فرهنگی فقط برای تهیه مستندات و صرفا فقط برگزار کردن یک برنامه است که هیچ خروجی هم نمی‌تواند داشته باشد.

این فعال فرهنگی در شهرستان لنده در ادامه گفت: انتظار می‌رود مسئولان و متولیان فرهنگی در این شهرستان نسبت به بهبود وضعیت فرهنگی با تخصیص اعتبارات لازم زمینه حمایت بیشتری را از هنرمندان و اهالی فرهنگ در پیش بگیرند تا کمی از کمبودات فرهنگی که به شدت نیز احساس می‌شود کاسته شود.

هرچند تلاش‌هایی از سوی فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان لنده برای تعالی فرهنگ صورت گرفته است ولی به دلیل کمبود اعتبارات واقعاً در شأن پیشینه فرهنگی هنری و تعزیه بالای این شهرستان نیست.

بیش از سه سال است که کلنگ فرهنگ سرای شهید طیب با حضور خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد، معاونین استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران شهرستانی لنده در زمینی سه هزار متری در شهرک شهید رجایی جنب پارک امید به زده شد ولی در یان سه سال تنها چیزی که اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان به عینه مشاهده کردند مشتی خار و خاشاک و سنگ لاخ‌های است که گویی هرگز رنگ رویی از فعالیت تنها پروژه فرهنگی و هنری شهرستان را ندارد.

متاسفانه در این سال‌ها کوچک‌ترین قدمی در جهت توسعه فراگیر مسائل فرهنگی در این شهرستان از سوی متولیان فرهنگ و مسئولان این شهرستان به خصوص مدیران کل استانی برداشته نشده است و شاهد کمترین حمایت‌ها از هنرمندان و اهالی فرهنگ بوده و خواهیم بود به طوری که حتی یک سیستم صوتی در این سال‌های برای فرهنگ این شهرستان تامین نشده است.

وعده‌های خوش رنگ و لعاب بیشتر مسئولان در جلسات هیچ وقت مرهمی بر دردهای هنرمندان نخواهد بود مگر زمانی که اقدام و عمل با همدیگر برای تعالی فرهنگ عجین شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی کبنانیوز، تاریخ انتشار: 12تیر1396 ، کدخبر: 258432: www.kebnanews.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
شهرستان ها واقعا تو زمینه فرهنگ وهنر امکاناتشون خیلی کمه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین