پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۶۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
روز سه‌شنبه بیست و پنجم اردیبهشت شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ، در جلسه‌ای خبر از یونیکورن شدن این کسب و کار داد و آمار و ارقام اعلام شده از سوی او واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

شعار سال: فضای مجازی در یکی دو روز گذشته با عبارتی تازه روبرو شده است: «یونیکورن ایرانی». یونیکورن یا همان تک شاخ اصطلاحی است که به کسب و کار نوآورانه و اینترنتی گفته می‌شود که مرزهای توسعه و پیشرفت را با سرعت پشت سر گذاشته و امروز تبدیل به شرکت‌های بزرگ شده‌اند.

روز سه‌شنبه بیست و پنجم اردیبهشت شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ، در جلسه‌ای خبر از یونیکورن شدن این کسب و کار داد و آمار و ارقام اعلام شده از سوی او واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

شاهکار در ادامه وقتی از موفقیت‌های اسنپ می‌گفت به سرویس‌های مشابه در جهان اشاره کرد و افزود: «اسنپ ششمین سرویس تاکسی آنلاین بزرگ در جهان است. او ارزش اسنپ را رقمی معادل ۱.۴ تا ۱.۷ میلیارد دلار اعلام کرد. این رقم بر اساس مقایسه با میانگین ارزش هم‌تایان منطقه‌ای اعلام شده است.

ابهام در ارزش‌گذاری

محمدجواد آذری جهرمی نیز که در این مراسم حاضر بود هنگام سخنرانی گفت: «روز اول گفته بودم که ما باید حداقل پنج یونیکورن در کشور داشته باشیم و امروز از اسنپ‌ خوشحال‌ترم که به رکورد یونیکورنی رسیده است.»

خبر رسیدن اسنپ به رکورد یونیکورنی همزمان شد با خبر تعطیلی یکی از استارت‌آپ‌های ایرانی با نام «می‌بریم» که در زمینه حمل و نقل عمومی فعال بود. این استارت‌آپ به دلیل عدم حمایت سرمایه‌گذاران ناچار شد در بیانیه‌ای رسمی پایان فعالیت خود را اعلام کند.

در همین حال مدیرعامل اسنپ خبر از ارزش بالای یک میلیارد دلاری این شرکت می‌دهد. در حالی که در شش ماه گذشته ارزش ریال در برابر دلار سقوط کرده و شاهد نوسان در بازار ارز بوده‌ایم. با آنکه شاهکار، مدیرعامل اسنپ اعلام کرده است که ارزش این کمپانی در مقایسه با میانگین ارزش کسب و کارهای مشابه در منطقه به دست آمده است در واقع هنوز روشن نیست که برای رسیدن به عدد اعلام شده از چه فرمولی استفاده شده است.

در مسیر تک‌شاخ شدن

محمدجواد آذری جهرمی زمانی که تازه به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم معرفی شد، اعلام کرد امیدوار است تا پایان دوره چهار ساله حداقل پنج یونیکورن ایرانی داشته باشیم. دیجی‌کالا، کافه بازار، آپارات، اسنپ و تپسی شرکت‌هایی هستند که ظرفیت رسیدن به اعتبار بیش از یک میلیارد دلاری را در ایران دارند.

اما از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای رسیدن به رکورد یونیکورنی این کمپانی‌ها ناچارند به بازارهای فراملی فکر کنند و از مرزهای کشور نیز عبور کنند. دیجی کالا مدعی است که ۹۰ درصد خرید خرده‌فروشی‌های آنلاین از طریق این وب سایت و خدمات ارائه شده در آن انجام می‌شود. همچنین اسنپ ادعا می‌کند سفرهای انجام شده با استفاده از خدمات اسنپ از مرز یک میلیون سفر عبور کرده است. این در حالی است که دیجی‌کالا تنها در ایران مشغول ارائه خدمات است و هنوز از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده نمی‌کند. از سوی دیگر اسنپ هنوز در سراسر ایران خدمات خود را ارائه نمی‌کند. سراسری شدن آن و ارائه خدمات در کشورهای همسایه می‌تواند زمینه را برای پیشرفت پرسرعت‌تر فراهم کند.

تجربه‌ دیجی‌کالا

حدود یک سال پیش حمید محمدی، مدیر عامل دیجی‌کالا در جریان نشست خبری اعلام کرد این فروشگاه آنلاین موفق به جذب سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری شده است. این سرمایه از سوی شرکت خارجی در اختیار دیجی‌کالا قرار گرفته شده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت هلندی در ازای این سرمایه‌گذاری ۲۱ درصد از سهام دیجی‌کالا را در اختیار گرفته است.

با اعلام این سرمایه‌گذاری در دیجی‌کالا ارزش این کسب و کار اینترنتی به ۵۰۰ میلیون دلار رسید. رقمی که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که در چنین شرایطی کسی حاضر نیست برای دیجی‌کالا حتی ۴۰ میلیون دلار هزینه کند.

با جود این انتقادات باید در نظر داشت که ارزش‌گذاری کمپانی‌هایی که در زمینه کسب و کار اینترنتی فعالیت می‌کنند بر اساس چشم انداز آینده تنظیم می‌شود. یعنی زمانی که اعتبار آمازون دوبرابر ارزش واقعی آن اعلام شد، کمپانی وال‌مارت، درآمد و اعتبار بیشتری داشت. اما چشم‌انداز فردای این کمپانی موجب شد که رقم اعلام شده رقمی غیر واقعی نباشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت، تاریخ انتشار 27 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: -، www.tejaratnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
اسنپ تا به الان خیلی درآمد های خوبی رو داشته ات ؛ این برنامه حمل و نقل را برای مردم آسان کرده است
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
نکته تلخ اسنپ اینکه خیلی از اونهایی که کار میکنن جوانان تحصیلکرده ای هستن که کاری توی صنعت کشور پیدا نکردن و به مسافر کشی روی اوردن
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین