پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۶۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
عبدا... بهرامی می‌گوید: از جمعیت باقی‌مانده قالیباف کشور فقط ۳۲۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه‌ای کشور قرار گرفته‌اند. بنا بود تا پایان سال ۱۳۹۸ حداقل یک میلیون قالیباف باقی‌مانده که هیچ بیمه‌ای ندارند، نیز تحت پوشش قرار بگیرند اما نه تنها این اتفاق محقق نشد بلکه بیش از ۱۵۰ هزار بیمه شده نیز حذف شدند که البته این آمار مربوط به سال گذشته است و از هشت ماهه اخیر هنوز اطلاعی نداریم.

شعار سال:  خبر مختصر اما تامل برانگیز است:‌ «از سال 1394 تاکنون بیمه بیش از 150 هزار قالیباف حذف شده است.» قالیبافانی که با هزار امید، رج به رج تار و پود قالی‌هایشان را به هم گره‌زدند و بالا رفتند تا به امید روزی که بازنشست شوند و ثمره سال‌ها حق بیمه‌آی که پرداخت‌ کرده‌اند را ببینند. قالیبافانی که به گفته عبدا... بهرامی (مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف) 70 درصد آن ها خانم هستند.

داستان بیمه قالیبافان به سال 1388 بازمی‌گردد که براساس مصوبه‌ای قانونی اعلام شد بافندگان کشور می‌توانند از بیمه قالیبافان بهره‌مند شوند. اما برخورداری از این بیمه؛ مشروط بر این بود که قالیبافان از سازمان فنی و حرفه‌ای گواهی مهارت بگیرند و ادارات صنعت و معدن که متولی فرش در سطح کشور هستند، این افراد را تایید کنند.

پس از طی این مراحل ‌سازمان تامین اجتماعی مکلف بود تا از افراد تایید شده 7 درصد حق بیمه بگیرد و 23 درصد دیگر را نیز دولت یارانه به تامین اجتماعی بدهد.

70 درصد قالیبافان خانم هستند

همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه بنا به گفته بهرامی، تا سال 1392 حدود 470 هزار نفر در سطح کشور بیمه شدند که بیشتر آنها نیز خانم بودند. مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف در این باره اظهار می‌کند: بیشتر قشر قالیباف کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و اگر بخواهم به درصد بگویم بانوان 70 درصد قالیبافان را تشکیل می‌دهند.

اما ورق از حدود سال 1394 بازمی‌گردد؛ بهرامی با بیان اینکه از سال 93 -94 به بعد سازمان تامین اجتماعی با دو دلیل اقدام به حذف بیمه عده‌ای از بافندگان کرد، می‌گوید: یکی از دلایل سازمان تامین اجتماعی این بود که مدعی شد برخی از افرادی که بیمه بافندگی شده‌اند قالیباف نبوده‌‌اند و از این بیمه استفاده کرد‌ه‌اند. بنابراین این سازمان طرح پایش را اجرا کرد.

وی درباره دلیل دوم سازمان تامین اجتماعی برای حذف بیمه قالیبافان نیز توضیح می‌دهد: سازمان تامین اجتماعی بر این باور بوده است که دولت سهم مالی خود را پرداخت نکرده و بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته؛ کم بوده است بنابراین به عناوین مختلف شروع به حذف بافندگان کردند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف به جزئیات چگونگی حذف بافندگان از بیمه می‌پردازد و می‌گوید: اگر بافنده با یک روز تاخیر حق بیمه خود را پرداخت می‌کرد یا اینکه هنگام بازرسی که بدون هماهنگی انجام می‌شد در خانه نبود، بیمه‌اش را قطع می‌کردند.

96 درصد از کارگاه‌های قالیبافی کشور در خانه‌ها دایر است

بهرامی ادامه می‌دهد: وقتی قالیبافان برای تمدید دفترچه بیمه خود به تامین اجتماعی می‌رفتند، متوجه می‌شدند که بیمه‌ آنها قطع شده است و دلیل آن را که جویا می‌شدند، می‌گفتند که یک ماه پیش بازرس آمده در خانه و شما در را باز نکردید یا اینکه با یک روز تاخیر حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اید.

صحبت که به اینجا می‌رسد، وی با گلایه اظهار می‌کند: قالیبافان هم انسان هستند و همانگونه که کارمندان اجازه مرخصی رفتن دارند آنها نیز شاید یک روز خانه نباشند یا بیمار شده باشند یا برای خرید به بازار رفته باشند اما سازمان تامین اجتماعی تحت هیچ شرایطی هیچ گونه اعتراض و نامه‌ای را قبول نمی‌کند تا دوباره بازرسی را انجام بدهند.

بهرامی با تاکید بر اینکه قالیبافی شغلی کاملا خانگی است، اعلام می‌کند: 96 درصد از کارگاه‌های قالیبافی کشور در خانه‌ها هستند و مجتمع نیستند که افراد آن؛ سر وقت بروند و بیایند و نباید با بهانه بیمه آن ها را قطع کرد.

گفتند اگر بیمه می‌خواهید 20 میلیون تومان هزینه سنوات بدهید

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف در بخش دیگری از توضیحات خود با بیان اینکه مشکل اینجاست که سن بیشتر این قالیبافان نیز زیاد است و شامل هیچ بیمه دیگری نمی‌شوند، می‌گوید: وقتی قالیبافان به تامین اجتماعی برای تعیین تکلیف وضعیت خود مراجعه می‌کنند به آنها گفته می‌شود که باید 20 میلیون تومان برای خرید سوابق خود بپردازی تا بیمه شوی.

درصد زیادی از این قالیبافان را نیز زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند، بهرامی تصریح می‌کند:‌ مگر حمایت از زنان خانه‌دار و زنان سرپرست خانواده چیست؟ همین است که بیمه شوند و آینده‌ آن ها تضمین شود.

وی با تاکید بر اینکه قالیبافان نمی‌توانند 20 میلیون تومان حق بیمه برای سنواتی که گذشته و قطع شده است، پرداخت کنند، می‌گوید: از طرفی نه تنها توان ادامه کار ندارند و نه کار دیگری لد هستند. اغلب آن ها امیدشان را برای داشتن آینده مطمئن از دست داده‌اند و کسی هم حمایتشان نمی‌کند.

90 درصد از تولیدات قالیبافان صادراتی است

بهرامی با بیان اینکه قالیبافی تنها صنعتی در کشور به شمار می‌رود که عده زیادی را در خانه‌هایشان مشغول کرده است، می‌گوید: این خانواده‌ها با تولید فرش دستباف در خانه‌هایشان با این شغل خانگی کسب درآمد می‌کنند و کالایی را هم که تولید می‌کنند 100 درصد ایرانی است و حدود 90 درصد آن نیز صادر می‌شود.

به باور وی، اینکه در این چند سال گذشته که شعار اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی مطرح بوده و هست، هیچ حمایتی از این قشر نشده، واقعا حق‌کشی است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه چطور گفته‌اند؛ تعدادی که بیمه‌هایشان حذف شده است،‌ بافنده نبوده‌اند،‌ ادامه می‌دهد: اگر بافنده نبوده‌اند چگونه سازمان فنی و حرفه‌ای گواهینامه مهارت به آن ها داده و چطور یک نهاد دولتی دیگر آن ها را تایید کرده است؟ اگر این ها خلاف کرده‌اند و بافنده نبوده‌اند، مرجعی که آن ها را معرفی کرده است باید جواب بدهد و اگر هم ادعایشان مستند است که واقعا هم همه مورد تایید هستند و کارت دارند، چگونه می‌شود یک شبه بیمه آن ها را قطع کنند.

بهرامی با تاکید بر اینکه در این مدت خیلی پیگیر وضعیت قالیبافانی که بیمه آن ها حذف شده، بوده است، تصریح می‌کند: هیچ‌کس پاسخگوی این وضعیت نبوده است و هرچه به نمایندگان مجلس گفتیم بودجه را بدهید که حق اینها ضایع نشود، نتیجه‌ای نداشت و تنها راهی که برایمان مانده زبان گویای خبرنگاران است.

خیلی از قالیبافان، زنان سرپرست خانوار هستند

وی با بیان اینکه چند روز پیش نیز وضعیت قالیبافان را به گوش علی لاریجانی (رئیس مجلس) رسانده است، می‌گوید:‌ بیش از 150 هزار خانوار بی‌‌پشتیبان شده‌اند درحالی‌که خیلی از آنها زنان سرپرست خانوار هستند که هم پولشان رفته است و هم دیگر امنیتی ندارند.

بهرامی در ادامه شمایی کلی از شرایطی که قالیبافان برای تهیه و پرداخت حق بیمه‌هایشان داشته و دارند، ارائه می‌دهد و تصریح می‌کند:‌ ماهی 60 هزار تومان برای این قشر خیلی زیاد است. حتی برخی‌ برای تهیه حق بیمه‌شان یا فرش‌هایشان را ارزان فروختند یا پول قرض گرفتند یا النگوی دستشان را فروختند به امید اینکه وقتی 55 سالشان شد آب باریکه‌ای داشته باشد و فردا محتاج دست کسی نباشند.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی این تنها راه و امید را برای این قشر محروم و مولد بسته است، می‌گوید: فرش ایران، پرچم فرهنگی کشور به شمار می‌رود و اگر نخواهند فعالان این صنعت را حمایت کنند، به چه می‌خواهند رحم کنند؟ زمانی 35 درصد فرش ایران به آمریکا صادر می‌شد اما تحریم شدیم حال؛ حداقل تحریم داخلی نشویم.

قرار بود تا پایان 1398، یک میلیون قالیباف باقی‌مانده بیمه شوند

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف همچنین با اشاره به اینکه زمانی جمعیت قالیبافان کشور 2 میلیون نفر بود که با واسطه اجحاف‌هایی که در حقشان می‌شد به یک میلیون نفر کاهش یافت، تصریح می‌کند: از جمعیت باقی مانده قالیباف کشور فقط 320 هزار نفر تحت پوشش بیمه‌ای کشور قرار گرفته‌اند و بنا بود تا پایان سال 1398 حداقل یک میلیون قالیباف باقی‌مانده که هیچ بیمه‌ای ندارند، نیز تحت پوشش قرار بگیرند اما نه تنها این اتفاق محقق نشد بلکه بیش از 150 هزار بیمه شده نیز حذف شدند که البته این آمار مربوط به سال گذشته است و از هشت ماهه اخیر هنوز اطلاعی نداریم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف در بخش دیگری از صحبت‌هایش به هزینه‌ای که از جیب قالیبافان به صندوق سازمان تامین اجتماعی واریز شده است هم گریز می‌زند و با یک محاسبه سر انگشتی می‌گوید: بیش از 150 هزار نفر ظرف حداقل شش سال هر کدام ماهی 50 هزار تومان پرداخت می‌کردند که حداقل سالی 600 هزار تومان می‌شد که این جدای از مسئله هزینه‌ آموزش، دریافت گواهی‌ فنی و حرفه‌ای،‌ صدور کارت قالیبافی و بازرسی است.

وی با بیان اینکه دولت بابت هر فرد سالانه 20 درصد می‌پرداخته است که نفری یک میلیون و 200 هزار تومان می‌شود، ادامه می‌دهد: اگر این ارقام را ضرب در شش سال کنیم، صدها میلیارد تومان می‌شود که همه این پول‌ها به صندوق سازمان تامین اجتماعی رفته است اما دست قالیبافان به هیچ جایی بند نیست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 27 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 622641، www.ilnanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
امیدواریم هرچه سریع تر به مسئله این ها رسیدگی بشه و مشکلشون حل بشه
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
ماشالله هروز داریم تو بیمه هامون به جای پیشرفت پس رفت می کنیم
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
این همه سال درگیر بیمه شدن بودن حالا که بیمه شدن حالا بیمه رو پرداخت نمیکنن بهشون
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین