پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۶۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
یک سمت ماجرا کبودی بنفش یک سیلی است از دست‌های سیمانی انسان به صورت سبز زمین و سوی دیگر دست‌های پینه بسته زنی که صورتش را با روبنده قرمزش سرخ نگه داشته و لای پلشتی‌های کبود این زخم، پی نان می‌گردد و نیاز...

شعار سال: یک سمت ماجرا کبودی بنفش یک سیلی است از دست‌های سیمانی انسان به صورت سبز زمین و سوی دیگر دست‌های پینه بسته زنی که صورتش را با روبنده قرمزش سرخ نگه داشته و لای پلشتی‌های کبود این زخم، پی نان می‌گردد و نیاز...

 افتاده‌ایم به جان زمین و زخمش می‌زنیم، شیره جانش را می‌مکیم و از خشکسالی، تیترهای درشت به جراید می‌زنیم، بعد ته‌مانده هر آنچه بلعیده‌ایم را قی می‌کنیم به زخم‌هایی که با دست‌های خود زده‌ایم!

مثل قارچ رو تکه‌ای کوچک و دورافتاده از میزها و صندلی‌های بزرگ، مناطق ویژه و صنعت پرورش می‌دهیم و نامش را توسعه می‌گذاریم که شکیل‌تر باشد و بعد فراموشی مثل طاعون سرایت می‌کند به تک‌تک انگشت‌های جوهری مان! زمین را فراموش می‌کنیم، آسمان را فراموش می‌کنیم و دریا را...

تلخ است اما آمارها حاکی از آن است که روزانه بیش از سه و نیم میلیون تن زباله در جهان، بیش از 50 هزار تن در ایران، و 420 تن در بندرعباس تولید می‌شود و تلخ‌تر آنکه در ایران تنها 20 درصد این زباله‌ها بازیافت و تنها دو درصد آن‌ها طبق اصول بهداشتی دفن می‌شوند.

و درحالی‌که هنوز مراجع قانونی کشور و به‌خصوص شهر بندرعباس برای بازیافت و دفن این زباله‌ها و مرحم گذاشتن بر زخم‌های زمین با استانداردهای جهانی فاصله‌ای شگرف دارند، سودجویانی برای منافع شخصی خود بخش عظیمی از این زباله‌ها را خارج از روند قانونی به محل دیگری بدون رعایت فاصله استاندارد از زیستگاه‌های انسانی برده و با روش‌های غیربهداشتی تفکیک و دفن می‌کنند.

برای یافتن سرنخ این کلاف سردرگم به سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس رفتیم و با مدیرعامل این سازمان راهی بزرگ‌ترین سایت غیرمجاز پسماند در اطراف شهر بندرعباس شدیم.

از ابتدای راه پطروس ترابی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس شروع به شرح ماجرا کرد و گفت: اطراف "روستای قلاتو" مرکز دفنی موجود است که هیچ‌گونه مجوزی ندارد، نه از طریق سازمان مدیریت پسماند، نه سازمان محیط‌زیست و نه حتی دهیاری روستای قلاتو هیچ‌گونه مجوزی ندارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون برخوردی با عاملان شکل‌گیری و بهره‌برداری این مراکز دفن غیرمجاز صورت نگرفته است، افزود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس در حال انجام اقداماتی است که این مراکز دفن به صورت کلی جمع‌آوری شوند.

ترابی با اشاره به اینکه روزانه بالغ‌بر 10 تا 15 دستگاه خودرو زباله‌ها و نخاله‌های خود را به این سایت‌های غیرمجاز می‌برند، افزود: زباله‌ها توسط افرادی نامعلوم تفکیک‌شده و پسماند خشکی که موردنیازشان است را جمع‌آوری می‌کنند و می‌فروشند، بخش خیلی کمی که مربوط به پسماند تر است را یا دفن می‌کنند و یا به سایت دفن تل سیاه انتقال می‌دهند.

در میانه راه به ماشین حمل زباله‌ای برخوردیم که برای تخلیه زباله‌هایش به کناره خیابان متوقف‌شده بود که با دیدن دوربین ما دست از کار کشید.

پس از سؤالات مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس مبنی بر اینکه زباله‌ها را از کجا آورده و به کجا می‌برد و پاسخ راننده متخلف، مشخص شد که زباله‌ها مربوط به یکی از صنایع غرب شهر بندرعباس بوده و فرد مذکور برخلاف اظهاراتش که حاکی از انتقال زباله‌ها به سایت مجاز پسماند شهر بندرعباس در نزدیکی روستای تل سیاه بود، قصد تخلیه این زباله‌ها در کنار خیابان را داشت.

پس از هشدارهای مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس، راننده متخلف به مسیر خود ادامه داد و ترابی در این خصوص اظهار کرد: خودرویی که در جاده‌ای اطراف روستای قلاتو مشاهده کردید مربوط به یکی از شرکت‌های صنایع غرب بود که قرارداد رسمی هم با سازمان مدیریت پسماند دارد و در قرارداد آن‌هم محل دفن مرکز دفن سایت تل سیاه مشخص‌شده است که متأسفانه زباله‌ها و نخاله‌های خود را در کناره‌های خیابان تخلیه کرده، یا می‌سوزانند و یا به سایت غیرمجاز انتقال می‌دهند.

وی با بیان اینکه به‌طورمعمول برای مرکز دفن تل سیاه روزانه 40 تا 45 تن پسماند می‌آوردند که در حال حاضر این مقدار به زیر 20 تن رسیده است، افزود: مشخصاً این مقداری که دیگر به سایت تل سیاه آورده نمی‌شود حتماً در سایت‌های غیرمجاز که نزدیک روستای قلاتو، خونسرخ و کشتی رانی شکل‌گرفته‌اند دفن می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس در خصوص تمهیداتی که برای این مشکل اندیشیده شده است، عنوان کرد: ما برای سال 97 الزاماتی را در قراردادهای صنایع آورده‌ایم که از جمله می‌توان به نصب جی‌پی‌اس بر روی خودروهای حمل زباله‌شان و همچنین صدور قبض مبدأ با ذکر زمان و مقدار بارگیری اشاره کرد.

به حرکت ادامه دادیم و به بزرگ‌ترین سایت غیرمجاز اطراف شهر بندرعباس رسیدیم، جایی که نامش حتی ذره‌ای توان به دوش کشیدن بار فاجعه‌ای که بر قلب ورم‌کرده‌اش از آماج بی‌مهری بشر نشسته را ندارد.

بوی متعفن زباله، تپه‌های خاکستری دهشتناک، آسمان سیاه از دود زباله‌های در حال سوختن، سکوت گوش‌خراش فضا، تشعشع وحشیانه خورشید و گل‌های پژمرده چادر زنی که روی زمین کشیده می‌شدند و دست‌هایی کمتر از تمام بشر، آلوده به این جهنم کثیف، تنها بخشی از این فاجعه، این اندوه مهیب حجیم بود.

رو تپه‌ای ایستادیم و درحالی‌که شامه مان به تعفن زباله خو نمی‌گرفت و کفش‌هایمان زیر گرما و هجوم درد مچاله شده بود از مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس خواستیم که در خصوص این فضا توضیحات بیشتری را به ما بدهد.

ترابی عنوان کرد: زباله‌هایی که مشاهده می‌کنید اکثراً زباله‌های قابل بازیافت و پسماند خشک است و از نوع زباله‌ای هم که اینجاست مشخص است مربوط به شهر بندرعباس نبوده و متعلق به صنایع غرب است.

وی افزود: افرادی ناشناس و غیرمجاز نیز در این مکان پسماند خشک و آنچه برایشان ارزش دارد را تفکیک می‌کنند و مابقی را به بدترین شکل ممکن می‌سوزانند و یا به صورت کاملاً غیربهداشتی دفن می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس ادامه داد: آلودگی این فضا بسیار زیاد است به‌گونه‌ای که هم باعث آلودگی آب‌های سطحی می‌شود هم اینکه در زمان بارندگی تمام این آلودگی به سمت دریا سرازیر می‌شود و محیط‌زیست را از بین خواهد برد.

ترابی خاطرنشان کرد: سوزاندن زباله‌ها با توجه به اینکه اکثر این مواد پلاستیکی است و وجود کلر در پلاستیک بسیار زیاد است موجب آلودگی هوا می‌شود و حتی نفس کشیدن را برای اهالی روستا سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه محیط‌زیست هم هیچ‌گونه مجوزی به این سایت‌ها نداده است و اطلاعی هم به آن شکل از این سایت‌ها ندارد، اضافه کرد: با صحبت‌هایی که با محیط‌زیست داشتیم قرار بر این شد که همکاری کنند این سایت‌ها به‌کل جمع‌آوری شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس با اشاره به اینکه به‌جز این سایت نزدیک روستای قلاتو سه یا چهار مورد دیگر هم مشاهده‌شده است، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این مرکز دفن غیرمجاز که مسائل زیست‌محیطی و فاصله مجاز آن با شهر رعایت نشده است، این است که دفن در آن به شکل غیراصولی و غیربهداشتی صورت می‌گیرد.

ترابی درحالی‌که برای نشان دادن عمق فاجعه و وجود زباله‌های عفونی در کنار سایر زباله‌ها میان این زباله‌ها رفته و با اشاره به سرنگ‌ها و سایر زباله‌های عفونی که در کنار دیگر زباله‌ها ریخته شده بود، اظهار کرد: مشکل بعدی این است که علاوه بر پسماند عادی پسماند عفونی هم در این مکان مشاهده می‌شود و این در حالی است که پسماند عفونی شهر بندرعباس توسط یک خودروی جداگانه جمع‌آوری می‌شود.

وی ادامه داد: پسماند عفونی شهر بندرعباس خودرو مشخصی دارد و توسط خود سازمان جمع‌آوری می‌شود و متأسفانه این‌ها مربوط به درمانگاه‌های صنایع غرب است که به صورت مخلوط با زباله‌های دیگر به این مکان انتقال داده می‌شود و به‌خصوص برای افرادی که در این مکان کار تفکیک را انجام می‌دهند بسیار خطرناک است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس ابراز کرد: امیدوارم با همکاری دهیاری‌ها و محیط‌زیست این مراکز را به‌طورکلی تعطیل کنیم و نسبت به تسطیح و بازگشت به حالت اولیه‌اش اقدام کنیم.

کمی جلوتر به چند زن برخوردیم که صورت‌هایشان را پوشانده و مشغول تفکیک زباله‌ها بودند و با دیدن دوربین ما زباله‌هایشان را گذاشتند و دور شدند، وقتی نزدیک شدیم و از آن‌ها پرسیدیم از کجا آمده‌اند و برای چه زباله‌ها را زیر و رو می‌کنند درحالی‌که سعی داشتند شناسایی نشوند و چادرهایشان را جمع کرده و دور می‌شدند گفتند که به دنبال تهیه غذا برای دام‌هایشان هستند و خواستند کاری به کارشان نداشته باشیم.

از مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس خواستیم که در خصوص هویت این افراد توضیحات بیشتری را بدهد که در این خصوص اظهار کرد: متأسفانه ما هیچ اطلاعی نداریم که افرادی که برای تفکیک به این مکان‌ها می‌آیند از کجا آمده و توسط چه کسانی هدایت می‌شوند ولی تفکیک به صورت برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌شود، هویت این افراد هنوز شناسایی نشده و ملیتشان‌هم مشخص نیست.

ترابی با اشاره به اینکه تنها یک سایت مجاز برای دفن پسماندهای عادی و عفونی برای شهر بندرعباس موجود و مربوط به سازمان مدیریت پسماند است، افزود: این سایت بالاتر از روستای تل سیاه قرار دارد و ما آمادگی داریم تمام پسماند عادی و عفونی حریم شهر بندرعباس و حتی دهیاری‌ها را به صورت رایگان دفن می‌کنیم.

وی اضافه کرد: به دهیاری‌ها اعلام کرده‌ایم که برای دفن این زباله‌ها پولی دریافت نمی‌کنیم، تنها خوشان پسماند را انتقال دهند و ما کار دفن را به صورت رایگان برایشان انجام می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس تصریح کرد: در مورد سایت‌های غیرمجاز تنها تصویر چهار مورد را داریم و متأسفانه مشکل تنها این سایت‌ها نیستند و خودروهایی که پسماند صنایع غرب را انتقال می‌دهند اگر به سایت‌های غیرمجاز هم مراجعه نکنند در محل‌هایی در حاشیه بلوارهای اصلی و فرعی و خیابان‌ها اقدام به تخلیه پسماند خود می‌کنند.

افزایش شدید گرمای هوا نشان از نزدیک شدن به نیمه‌روز را داشت و تعفن و هجوم حشرات فضا را سنگین‌تر و ماندن را غیرممکن کرده بود و درحالی‌که بهت این فاجعه را حمل می‌کردیم، مسیر آمده را بازگشتیم.

در همین خصوص با معاونت نظارت و پایش محیط‌زیست هرمزگان نیز تماس گرفتیم که در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: شهرداری بندرعباس باید نقاط غیرمجاز تخلیه پسماند را اعلام تا کارشناسان سازمان محیط‌زیست از آن‌ها بازدید و سپس نظرات خود را اعلام کنیم.

حبیب مسیحی با بیان اینکه پیش‌ازاین تنها به صورت تماس تلفنی از سوی شهرداری بندرعباس از این نقاط مطلع شده‌ایم، تصریح کرد: باید از نزدیک این نقاط را بررسی و سپس اعلام نظر کنیم.

وی با اشاره به اینکه برحسب ماده‌قانونی مدیریت پسماند، دهیاران متولی مدیریت پسماند در محدوده روستاهای خود هستند، اضافه کرد: اگر در این زمینه تخلفی صورت گرفته و زباله‌ها در اطراف روستاها و در نقاطی غیرمجاز تخلیه می‌شود، دهیار باید پاسخگو بخشداری و فرمانداری باشد.

مسیحی در پایان گفت: به‌طور حتم این موضوع را رسیدگی و نتایج بررسی را اعلام خواهیم کرد.

به نظر می‌رسد اگر عزمی راسخ برای مقابله با تخلیه غیرمجاز پسماند در مسئولان نباشد، به‌زودی شاهد نتایج تلخ حاصل از آلودگی‌های ناشی از زباله‌سوزی و تخلیه نخاله‌های غیرمجاز در حواشی شهر بندرعباس، پایتخت اقتصادی کشور خواهیم بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 26 اردیبهشت 97، کدمطلب:972-13114-5، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین