پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۸۷۱۰
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
پرونده درمان تک نسخه‌ای برای صنایع مشکل‌دار بسته شد. کلینیک کسب و کار صنایع کوچک در حالی رونمایی شد که بنگاه‌های تولیدی همواره خود درمانی را به جای درمان ریشه‌ای مشکلات ترجیح می‌دهند؛ به‌طوری که طی سال‌های اخیر واحدهای صنعتی از کمبود نقدینگی به‌عنوان مشکل اصلی این بخش یاد کردند؛ مشکلی که برای عبور از آن در این سال‌ها طرح‌های مختلفی برای تزریق نقدینگی به بخش تولید از سوی دولت تدوین شد، اما اجرایی کردن این طرح‌ها نیز نتوانست رفع مشکلات بخش تولید را به همراه داشته باشد.

شعار سال: حال متولیان بخش صنعت امیدوارند با راه‌اندازی کلینیک کسب و کار صنایع کوچک و ریشه یابی مشکلات بنگاه‌های صنعتی و کمبود‌های صنایع امکان عبور از چالش‌ها و مشکلات واحدهای صنعتی به‌صورت دقیق به وجود آید و نقدینگی به‌عنوان تنها مشکل بخش تولید در نظر گرفته نشود. در این خصوص نیز چندی پیش مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از استخدام ۱۰۰۰ مشاور برای کمک به حل مشکل تولید خبر داد و اعلام کرده بود که بخشی از مشکلات بنگاه‌های تولیدی به تامین تکنولوژی روز، بهبود کیفیت و بازاریابی و... بازمی‌گردد و باید در هر کدام از واحدهای تولیدی به‌صورت جداگانه بررسی و حل‌وفصل شود که لازمه آن در نظر گرفتن مشاور تخصصی برای هر بنگاه صنعتی است. با این شرایط می‌توان گفت درمان متفاوت مشکلات بنگاه‌های تولیدی به‌جای صدور نسخه‌ای واحد در سال جاری در دستور کار متولیان بخش صنعت قرار گرفته تا به این طریق مشکلات واحدهای تولیدی به‌صورت تک تک و مجزا بررسی شود. بر اساس این طرح کارشناسان‌ کلینیک‌های صنعتی، عارضه‌ها و کمبود‌های صنایع را شناسایی می‌کنند تا برای رفع آنها اقدام شود. این کلینیک‌های تخصصی با محوریت سازمان صنایع کوچک در نقاط مختلف کشور مستقر خواهند شد و ستاد مرکزی خواهند داشت و مشکلات صنایع را در بخش‌های مختلف از جمله بانک‌ها و وزارتخانه‌ها پیگیری می‌کنند.

گام به گام با اجرای طرح

در این خصوص فرشاد مقیمی معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه بنگاه‌های تولیدی همواره از کمبود منابع مالی به‌عنوان چالش یاد می‌کنند و سایر مشکلات در این میان نادیده گرفته می‌شود عنوان کرد: طی سال‌های اخیر در ارزیابی واحدهای تولیدی تنها از کمبود نقدینگی بنگاه‌های تولیدی به‌عنوان چالش یاد شده این در حالی است که بنگاه‌های تولیدی با چالش‌های دیگری از جمله نوسازی، بهسازی، مدیریتی، ماشین‌آلات، به ظرفیت رساندن و... نیز مواجه بوده‌اند؛ مشکلاتی که چندان مورد توجه قرار نگرفته است. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه نمی‌توان مشکل مالی واحدهای تولیدی را کتمان کرد، می‌گوید: کمبود نقدینگی مشکل جدی است که واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند، اما باید این نکته را در نظر گرفت که تزریق نقدینگی با شناسایی چالش صورت گیرد این به معنی آن است که بدانیم تسهیلات پرداختی در چه بخشی صرف می‌شود از سوی دیگر به تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های تولیدی جهت داده شود، تا مشکل واحدهای تولیدی برطرف شود. به گفته مقیمی، قرار شد تا رسیدگی به‌صورت دائمی باشد و واحدهای تولیدی به‌صورت مستمر از سوی مشاوران مورد ارزیابی قرار گیرند. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه با اجرای این طرح سعی بر این است که از صدور یک نسخه درمانی برای تمام صنایع جلوگیری شود افزود: با اجرای این طرح و ارزیابی واحدهای تولیدی با توجه به مشکلات واحدهای صنعتی نسخه‌ای ویژه‌ای برای هر بنگاه‌ها صادر خواهد شد و به این طریق از صدور نسخه‌ای کلی برای بنگاه‌ها جلوگیری خواهد شد. مقیمی همچنین با اشاره به اینکه این روش در بیشتر کشورهای دنیا اجرا می‌شود افزود: شناسایی ریشه‌ای مشکلات بنگاه‌های صنعتی در بیشتر کشورها صورت می‌گیرد، اما در کشور ما بنگاه‌های تولیدی مشاور‌گریز هستند، همانند اکثر بیماران که پزشک گریز هستند که به خوددرمانی می‌پردازند، صنایع نیز مشاورگریز هستند و تنها به مشکل مالی به‌عنوان چالش نگاه می‌کنند و سعی دارند تا از این طریق مشکلات خود را برطرف کنند. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درخصوص اینکه گام بعدی پس از شناسایی مشکلات بنگاه‌ها از سوی مشاوران چیست؟ عنوان کرد: در گام بعدی در صورتی که مشکل درون بنگاهی باشد مشکل از طریق واحد تولیدی برطرف می‌شود، اما در صورتی که مشکل بنگاهی به تامین نقدینگی مربوط باشد بنگاه مذکور برای تامین نقدینگی به کمیته استان معرفی خواهد شد.

آمارگیری تا تیرماه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گردهمایی معاونان صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور با اشاره با تاکید بر لزوم تدوین سند توسعه صنایع کوچک و متوسط گفت: این کلینیک‌ها نخستین‌بار است که یک متولی ملی دارد و این مدل، برای همه مراکز استان‌ها تشریح شده است و به زودی در همه‌ کشور اجرا خواهد شد. صادق نجفی درخصوص زمان آغاز طرح نیز عنوان کرد: آمارگیری تا آخر تیر از صنایع مختلف به پایان می‌رسد و بر‌اساس اطلاعات به دست آمده برای عارضه‌یابی صنایع کوچک اقدام خواهیم کرد. نجفی ادامه داد: در قالب این مدل راهنمایی‌ها و حمایت‌های لازم درخصوص استفاده از فناوری افزایش بهره وری و بازاریابی از صنایع انجام خواهد شد. وی درباره اولویت‌های سال جاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز گفت: ما حدود ۱۷۰۰ واحد را بازسازی خواهیم کرد و حدود ۲۰۰ واحد در زمینه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌شود. از سوی دیگر برای سال جاری برنامه‌ریزی شده تا ۱۰ درصد صنایع کوچک تا پایان امسال صادرات‌گرا شوند. به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در حوزه تسهیلات ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای افزایش صادرات پیش‌بینی‌شده که بخشی از آن برای صنایع استفاده خواهد شد. نجفی افزود: برای سال جاری همچنین ۵/ ۱ میلیارد دلار برای تقویت صنایع کوچک در مناطق محروم و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران معتقد است راه نجات کشورهای مختلف جهان در توسعه صنایع کوچک است و در ایران نیز باید این شرایط فراهم شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با تاکید براینکه به دنبال برنامه‌ای به‌عنوان سند توسعه صنایع کوچک و متوسط کشور هستیم، خاطر نشان کرد: ۲۵درصد هزینه‌ها صرف حمل و نقل و پشتیبانی (لجستیک) می‌شود که به مدیریت آن نیاز است. وی افزود: ۴۰هزار واحد از شهرک‌های صنعتی سراسرکشور مستقر هستند که باید زمینه صادرات تولیدات آنها را فراهم کرد. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با تاکید براینکه نباید اجازه داد صنایع آب بر در مکان‌های فاقد منابع آبی ایجاد شود، خاطر نشان کرد: مشکل دیگر ما بهره‌وری کم و فقدان فعالیت‌های تحقیق و توسعه است که مرکز مطالعات مدیریت صنعتی با امکانات بسیار و نیروهای متخصص قابلیت انجام این کار را دارد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۶۶ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در کشور وجود دارد که بیش از ۸۰۰ واحد آن در حال بهره‌برداری است و نزدیک به ۴۰ درصد صنایع کوچک و متوسط کشور در این مناطق مستقر شده‌اند.

استفاده از همه منابع برای کلینیک

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز با اشاره به اینکه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی پیشران توسعه صنعتی به شمار می‌روند و اگر بخواهیم موج صنعتی در کشور ایجاد کنیم، نقطه شروع آن بازسازی، احیا و بهبود همین بخش است، گفت: برای رسیدن به رونق اقتصادی، تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی باید کلینیک‌های کسب و کار را به ثمر برسانیم. ابوالفضل کیانی بختیاری با تاکید بر اینکه ایجاد توازن بدون توسعه خوشه‌های صنعتی امکان‌پذیر نیست، افزود: تلاش شده با هم‌افزایی و مشارکت مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این ارتباط مدلی را طراحی کنیم که اجرایی شدن آن نیازمند هم‌افزایی همه استان‌ها و دیگر سازمان‌های مرتبط است. به گفته کیانی‌بختیاری، برای نتیجه‌بخش بودن عملکرد کلینیک‌های کسب و کار صنایع کوچک، از همه منابع موجود در اختیار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، اشتغال روستایی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، طرح اشتغال فراگیر در مناطق کمتر توسعه‌یافته و طرح کارورزی استفاده خواهد شد.

تشکیل ۱۲ کنسرسیوم صادراتی

در ادامه این نشست معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز از تشکیل ۱۲ کنسرسیوم صادراتی در کشور خبر داد و گفت: در این خصوص در حوزه‌‌های صنایع غذایی و خشکبار، محصولات پلاستیکی، سنگ، پوشاک و کفش با صادرات بیش از ۳۹۰ میلیون دلار کنسرسیوم در کشور تشکیل شده است. به گفته مقیمی، سال گذشته ۵۰۰۰ واحد صنعتی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حضور داشتند. معاون صنایع کوچک سازمان نیز در این گردهمایی با اشاره به سیاست‌ها و برنامه های سازمان در جهت توانمندسازی واحدهای صنعتی کوچک گفت: واحدهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال گذشته بیش از ۳/ ۲ میلیارد دلار صادرات داشتند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 26 اردیبهشت 97، شماره: 3388946


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین