سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
یکی از سؤالاتی که برخی افراد با شماره عینک بالا دارند، این است که آیا روزه‌داری می‌تواند عیوب انکساری چشم (نزدیک بینی و دور بینی) را تشدید کند و شماره عینکشان را بالا ببرد؟ چشم‌پزشکان این موضوع را در شماره‌های پایین چشم رد می‌کنند، اما به گفته دکتر علی عبداللهی، جراح و فوق تخصص شبکیه چشم، تغذیه سرعصب بینایی در افراد مبتلا به نزدیک‌بینی شدید با نمره عینک بالاتر از ۱۸،‌ در اثر روزه‌داری مختل می‌شود و به همین دلیل، متخصصان چشم به این افراد توصیه می‌کنند روزه نگیرند.

شعار سال: بیماران مبتلا به آب سیاه با فشار طبیعی، دسته دیگری از بیماران چشمی هستند که روزه‌داری برای آنان ممنوع است. در ادامه به تعدادی از مواد غذایی که به طور کلی برای تقویت عملکرد و سلامتی چشم مفید هستند اشاره خواهد شد.

۱۱ ماده غذایی برای تقویت سلامتی چشم‌ها

آیا شما غذاهایی می‌خورید که برای سلامتی چشمانتان مفیدند؟ به غیر از هویج مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که برای سلامتی چشم مفیدند. در ادامه شما می‌آموزید که کدامیک از مواد غذایی سلامت چشم شما را تقویت کرده و از چشمانتان در برابر بیماری‌های دیداری محافظت می‌کنند.

ماهی


ماهی‌های آب سرد مانند ماهی قزل‌آلا(salmon) ، ماهی تونایاتون (tuna)، ماهی ساردین (sardine)، و ماهی خال‌مخالی (mackerel) حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا ۳ هستند، که این اسید چرب در حفاظت چشم‌ها در بیماری‌هایی مانند خشکی چشم، تباهی لکه‌دار (macular degeneration) و حتی آب‌مرواید بسیار مفید است. اگر شما غذای دریایی نمی‌خورید، می‌توانید به جای آن از یک منبع مناسب امگا ۳ از طریق انواع روغن‌های ماهی استفاده کنید و یا از منابع غذایی گیاهی که شامل روغن دانه‌های کشمش سیاه و یا روغن بذر کتان (flaxseed) استفاده نمایید.

سبزی‌های پر برگ


می توان از کلم پیچ و کلم اسپانیایی، به عنوان نمونه ای از گیاهانی که سرشار از لوتئین (lutein) و زئاکسانتین (zeaxanthin) هستند نام برد. این‌ها رنگدانه‌هایی گیاهی هستند که می‌توانند کمک به جلوگیری از پیشرفت تباهی لکه‌دار و آب‌مروارید شوند. کلم بروکلی، نخود فرنگی و اوکادو (avocado) نیز منابع خوبی از این دسته آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

تخم مرغ


ویتامین‌ها و مواد غذایی موجود در تخم مرغ، مانند ویتامین A ( که می‌تواند از چشم در برابر کوری شب و خشکی چشم محافظت کند)، سلامتی و کارایی چشم را بهبود می‌بخشند.

غلات سبوس‌دار


رژیمی که شامل غذاهایی با شاخص گلوکز (GI) پایین هستند، می‌توانند کمک به کاهش خطر سلامتی شما در مقابل تباهی لکه‌دار ناشی از پیری یا همان پیر چشمی شود. از کربوهیدرات‌های تصفیه شده به جای برنج‌، و تمامی نان‌های گندم و جو و نیز ماکارونی استفاده نمایید. ویتامین E ، روی و اسید نیکوتینیک را که می‌توان در تمامی غلات سبوس‌دار یافت، در بهبود سلامت کلی چشم کمک بسزایی می‌کنند.

توت و مرکبات


پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو و توت، سرشار از ویتامین C هستند، که کمک به کاهش خطر آب‌مروارید و پیر‌چشمی می‌نمایند.

آجیل



پسته، گردو و بادام هر کدام که با مزاج شما بیشتر سازگار است- همگی منبعی غنی از اسید چرب امگا ۳ و ویتامین E هستند که می‌توانند سلامت چشمان شما را تقویت کنند.

سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ


مواد غذایی مانند هویج‌، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، توت‌ فرنگی، کدو، ذرت و طالبی منابعی بسیارعالی از ویتامین A و C هستند. کاروتینوئیدها (carotenoids) – عناصری که به این این میوه‌ها و سبزیجات رنگدانه‌های زرد، نارنجی و قرمز بخشیده است- کمک بسزایی در کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری چشمی می‌کنند.

حبوبات (legumes)


لوبیا، نخود فرنگی و عدس چشم‌سیاه، منابع خوبی از بیوفلاونوئیدها (bioflavonoids) و روی هستند، که می‌تواند کمک به محافظت از شبکیه چشم و کاهش خطر ابتلا به پیرچشمی و آب مروارید کنند.

روغن ماهی، روغن بذرکتان (flaxseed) و روغن دانه‌های کشمش


این دسته از منابع غذایی سرشار از اسید چرب امگا۳ بوده و برای سلامتی چشم بسیار مفیدند. از جمله در مواردی همچون کمک به جلوگیری و یا کنترل سندروم خشکی چشم و همچنین کاهش خطر ابتلا به پیرچشمی و آب مروارید.

تخمه‌ آفتابگردان


این ماده غذایی موجب حفظ سلامت چشمان شما شده و نیز به کمک دانه‌هایی که مدت زیادی در معرض آفتاب قرار گرفته‌اند، و منبعی بسیار عالی از ویتامین E و روی هستند، چشمانتان را عاری از انواع بیماری‌های چشمی نگه‌می‌دارد.

گوشت گاو


با رعایت اعتدال، گوشت گاو بدون چربی در رژیم غذایی شما می‌تواند سلامت چشم خود را افزایش دهد. گوشت گاو حاوی روی است، که کمک می‌کند که بدن شما ویتامین A جذب کند و ممکن است نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به پیرچشمی ایفا نماید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت lunato، تاریخ -، کد مطلب: -: www.lunato.net


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین