پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۲۸۷۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
برگزیده شدن یک بانو در انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از اتفاقات مهم هفته گذشته در آموزش و پرورش بود. این انتخاب همت امروز زنان برای حضور در پست های مدیریتی را نشان می دهد.

شعارسال: مهمترین رویداد هفته گذشته انتخاب نمایندگان وزیر آموزش و پرورش در صندوق ذخیره فرهنگیان بود. گذشته از اینکه حکایت های دوره های قبل این صندوق همچنان ادامه دارد و پرونده هایش باز است، از نکات قابل توجه انتخابات این دوره از صندوق در انتخاب سه نفری که به هیات امنای صندوق اضافه می شوند و نمایندگان وزیر هستند، انتخاب بانویی از خطه خوزستان به عنوان نفر اول با کسب ۲۴ رای بود.

در مرحله نهایی انتخابات میان ۸۳ برگزیده نهایی تنها ۵ بانو حضور داشتند که انتخاب یکی از این ۵ نفر در صدر لیست انتخابات نشانه ای از تغییر رویکردها به مدیریت زنان در آموزش و پرورش اشت.

پیش از برگزاری انتخابات فرحناز مینایی‌پور مدیرکل دفتر امور زنان و ‏خانواده به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده بود تا یکی از نمایندگان وی در صندوق ذخیره فرهنگیان زن و یکی مرد باشد که البته به دلیل اینکه دیگر بخشنامه ها به استان ها ابلاغ شده بود این امر میسر نشد و در نهایت تعداد کمی از بانوان به مرحله نهایی راه پیدا کردند اما نتیجه به نوعی شگفتی را رقم زد و یکی از همین ۵ بانو، نفر اول لیست شد که البته ائتلاف خوزستان، فارس و کرمان در نهایت برنده انتخابات بود که سر لیست آن با انتخاب لیلی نظر پور از خوزستان شد.

لیلی نظرپور پس از انتخابات با بیان اینکه یک ترس واقعی در دل دارد که نتواند پاسخگوی همکارانش باشد، گفت: به نظرم فارغ از اینکه من در این انتخابات به عنوان یک زن انتخاب شدم، اینکه یک زن رای بالایی می آورد نشان دهنده توسعه کشور است. بسیاری از مردها اذعان دارند که مدیریت زنان بسیار بهتر است چون نه اهل لابی گری هستند و نه پارتی بازی. اما امروزه نقششان در مدیریت ها کمرنگ است. من هم اگر الان انتخاب شدم در واقع انتصاب نشدم بلکه در یک انتخابات به من رای داده شده است.

وی در پاسخ به اینکه مهمترین کاری که در دوره حضور خود در صندوق ذخیره فرهنگیان انجام خواهید داد در چه خواهد بود نیز بیان کرد: تصمیم دارم نظارتی درست بر سرمایه های فرهنگیان داشته باشم. در واقع سرمایه ما گاه دارد جایی هزینه می شود که سوداوری برای فرهنگیان ندارد. باید به این موارد رسیدگی شود و به صورت شفاف به همکاران فرهنگی اطلاع رسانی شود. اصل شفاف سازی رویکرد ما در این دوره است.

فرحناز مینایی پور معتقد است زنان ما به این علت عموما در جایگاه مدیریتی قرار نمی گیرند که رای زنی و لابی گری را بلد نیستند. او معتقد است ما در آموزش و پرورش زنان بسیار توانایی داریم. وی در این باره گفت: از یک میلیون کارمند زن در کشور ۵۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش هستند و این یعنی یک پتانسیل بالایی که آموزش و پرورش دارد. ضمن اینکه شما ببینید هر مدیر زنی در کشور عقبه اش به حضور در آموزش و پرورش بر می گردد. الان هم ما باید زنان را به وزارتخانه های دیگر صادر کنیم نه اینکه از جاهای دیگر زنان مدیر بیاوریم.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان نگاه امروز کشور و خصوصا آموزش و پرورش به استقبال از مدیریت زنان را مثبت می بینید، بیان کرد: من آینده روشنی می بینم. الان ریاست جمهوری بحث به کارگیری بانوان در پست های مدیریتی را ابلاغ کردند و وزیر نیز به استان ها آن را ابلاغ کردند. ضمن اینکه هر سال استان ها در ارزیابی عملکرد بر اساس شاخص هایی ارزیابی می شوند که امسال در این ارزیابی عملکرد یکی از شاخص ها مدیریت زنان در آن استان است.

وی اضافه کرد: حتما با این اتفاق استان ها برای اینکه شاخص های خود را بالا ببرند از زنان در پست های مدیریتی استفاده خواهند کرد. الان داستان مانند ماشینی می ماند که تازه دارد استارت می خورد اما به زودی راه می افتد همه استان ها انتصاب بانوان را آغاز کردند اما استعلام ها چند مدت زمان می برد. اما حرکت شروع شده است.

مینایی پور با بیان اینکه وظیفه اصلی خود در وزارتخانه را در این می بیند که به توان افزایی بانوان کمک کند، گفت: من وظیفه خود می دانم زنان توانمند را انتخاب کنم و روی توان افزایی آنها کار کنیم و دوره های آموزشی سطوح بالای مدیریتی برای آنها بگذاریم. الان خیلی ها از من می خواهند مدیر توانمند به آنها معرفی کنم اما ما هم خیلی درست بانوان توانمند آموزش و پرورش را نمی شناسیم. این طرح را هفته آینده تقدیم وزیر می کنم و امیدوارم ایشان برای این کار متقاعد شوند و بودجه ای برای آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پروپزال این طرح نوشته شده و سرفصل های آموزشی و مدرسان نیز مشخص هستند، اظهار کرد: ما در حال حاضر ۲۶ رئیس منطقه ، ۱۳ معاون مدیر کل استان، ۱ مدیرکل استان و ۴ مدیر رده بالا در سطح وزارتخانه داریم. اما این کافی نیست. ما یکبار مدیران پراکنده روسای مناطق را جمع کردیم به این بهانه که دور هم یکدیگر را بشناسند که گردهمایی دوم را در خردادماه در تبریز داریم. این ۹۰ نفر الان با هم تبادل اطلاعات می کنند.

مدیرکل دفتر امور زنان و ‏خانواده در پاسخ به این پرسش که چه تفاوت عمده ای در مدیریت زنان و مردان می بینید، بیان کرد: زنان صلح طلب هستند. من همیشه گفته ام استان هایی که کمی تنش در آنجا وجود دارد نیازمند یک مدیر زن است. زن ها اهل گفتگو هستند اما مردها کمتر گفتگو می کنند. الان ما در دنیا ۲۰ کشور داریم که روسای جمهورش زن هستند و می بینید که برجام تقریبا زنانه شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1397، کد خبر: 4299706، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
زن ها در کشور نیازمند توجه بسیار بیشتر هستند ؛ امیدواریم پیشرفت های بیشتری در این حوزه حاصل بشه
ا.ح75
ناشناس
Norway
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
هرجا واقعا زنان ورود کردنن توسعه رو به چشم خودمون دیدیم
ا.ف75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
0
0
درا موزش و پرورش صلح طلب بودن معیار نیست
فرهنگی بودن و فقرهنگسازبودن مهمه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین