پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۸۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۹
۱۱ درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد عشایر بوده که "رنج و مشقت" آنان به دلیل بی مهری مسئولان و متولیان امر تمامی ندارد.

شعار سالعشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 70 هزار نفر جمعیت 11 درصد جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند ولی انگار در نگاه مسئولان و متولیان امر برنامه ریزی و بودجه فراموش شده‌اند.

جمعیت و محرومیت از مهمترین شاخص‌های توزیع اعتبارات عمرانی در مناطق و استان‌ها بوده که با نگاهی به توزیع اعبتارات در استان کهگیلویه و بویراحمد به مظلومیت جامعه عشایری پی‌می‌بریم.

روزگاری نزدیک به 100 درصد جمعیت این استان عشایر بوده یعنی با زندگی کوچ‌نشینی و کوچ و در در مجموع با زندگی عشایری آشنایی داشتند که رفته رفته روی به یکجانشینی و اسکان در مناطق آوردند تا جایی که آژیر خظر نابودی زندگی عشایری به دلیل کم لطفی و بی مهری مسئولان و متولیان امر برنامه ریزی و بودجه به صدا درآمده است.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک میلیون رأس دام، 46 هزار هکتار عرصه زراعی و بیش از 4 هزار باغ و قلمستان تولید بیش از 50 درصد گوشت قرمز مورد نیاز بازار استان، تولید سالانه بیش از 10 هزار متر مربع صنایع دستی از جمله گبه، گلیم و جاجیم و عرضه در بازارهای داخلی و خارجی، 80 درصد پشم و 14 هزار تخته پوست برعهده دارد که با این شرایط نقش این جامعه مولّد و کم توقع در اقتصاد این دیار تأثیرگذار است.

"حالی" که برای عشایر خوش نیست

زندگی عشایری با وجود تأثیرگذاری مثبت در اقتصاد و تولید، زیبایی خاص خود را دارد که به طور حتم در صورت توجه در حوزه توریسم عشایری می‌توان سهم این بخش را نیز افزایش داد و به نوعی آن را به کمک توسعه پاک آورد.

زندگی عشایری در کهگیلویه و بویراحمد حال و روز خوشی ندارد و البته اراده‌ای هم برای رفع مشکلات مناطق عشایری وجود ندارد تا جایی که برای جمعیت 70 هزار نفری عشایر از 1180 میلیارد تومان اعتبارات اختصاص یافته از محل‌های مختلف در سال 96 تنها 3 میلیارد تومان سهم 11 درصد جمعیت این استان یعنی جامعه عشایری می‌شود.

سال گذشته از محل اعتبارات تملک دارایی 120 میلیارد تومان، از محل ارتقاء شاخص‌ها 104 میلیارد تومان، قانون استفاده متوازن 242 میلیارد تومان، 180 میلیارد تومان از محل نفت، ملی استانی شده 145 میلیارد تومان و برای توسعه ورزش از محل 27 صدم مالیات بر ارزش افزوده نیز 20 میلیارد و 700 میلیون تومان به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت که از این میزان تنها 3 میلیارد تومان به جامعه عشایری رسید.

شکی نیست در صورت نگاه عادلانه و بی طرفانه متولیان امر از جمله شورای برنامه ریزی در استان و شهرستان‌ها و توجه به دو شاخص مهم جمعیت و محرومیت باید حداقل 11 درصد اعتبارات به جمعیت 11 درصدی جامعه عشایری اختصاص می‌یافت.

با وجود خشکسالی‌های چند سال اخیر و خشک شدن بیش از 360 چشمه آب شُرب در مناطق عشایری استان تابستان سختی در انتظار جامعه عشایری بوده که باید از هم اکنون مسئولان استانی و کشوری در زمینه آبرسانی سیّار به این جامعه کم توقع و مولد و اختصاص اعتبار لازم تدبیر لازم را اندیشیده و منتظر فردا نباشند، زیرا شاید دیگر فردایی برای عشایر نباشد.

ایلراه‌های عشایر به دلیل باران‌های سیل آسای اخیر تخریب شده و امکان عبور و مرور در شرایط فعلی وجود ندارد که به طور حتم بدون اختصاص اعتبار امکان بهسازی و ترمیم ایلراه‌ها وجود ندارد.

نگرانی فرماندار بویراحمد از خودروهای فرسوده امور عشایر

فرماندار بویراحمد خواستار توجه ویژه به جامعه عشایری شد و گفت: اعتبارات عشایر شهرستان بویراحمد از محل تملک داریی‌ها و ماده 10 و 12 کمتر از یک میلیارد تومان بوده که به جایی نمی‌رسد.

شاهرخ کناری با اشاره به ضرورت اختصاص اعتبار لازم برای آبرسانی به عشایر با توجه به خشکالی‌های اخیر و خشک شدن تعداد زیادی چشمه در مناطق عشایری افزود: خوردوهای امور عشایر شهرستان بویراحمد اعم از سبک و شنگین فرسود و سال‌های زیادی از عمر آن‌ها می‌گذرد.

وی عنوان کرد: اداره امور عشایر شهرستان بویراحمد چارت نداشته و در یک ساختمان فرسوده با عمر بالا مستقر است که انتظار می‌رود مسئولان سازمان امور عشایر و مدیران استانی در این زمینه چاره‌ای بیندیشند.

خشک شدن 360 چشمه در مناطق عشایری

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از خشک شدن 360 چشمه تأمین آب شرب در مناطق عشایری استان خبر داد و گفت: در صورت عدم چاره‌‌اندیشی باید شاهد اضمحلال عشایر باشیم.

مجید علیپور اظهار داشت: عشایر این استان از 76 منابع آب سطحی و رودخانه فصلی استفاده می‌کردند که تاکنون 36 مورد خشک شده است.

وی با بیان اینکه 570 چشمه در مناطق عشایری قابلیت سنجی و ثبت شده است، عنوان کرد: خشک شدن چشمه‌ها، امنیت دام و تصرف ایلراهای عشایری از جمله مهم‌ترین تنگناهای جامعه عشایری استان است.

علیپور ابراز کرد: پوشش مراتع قشلاقی در بسیاری مناطق عشایری از جمله شهرستان‌های بهمئی، گچساران و نواحی جنوبی کهگیلویه وضعیت مطلوبی ندارد به گونه‌ای که در برخی مواقع صفر است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: 55 درصد دام، 27 درصد عرصه‌های زراعی، 17 درصد باغات و تولید 54 درصد گوشت قرمز استان متعلق به جامعه عشایری بوده است.

وی جمعیت عشایری کهگیلویه و بویراحمد را 70 هزار نفر معادل 11 درصد جمعیت استان دانست و افزود: سال گذشته 34 هزار راس دام پروار کردیم و طرح توسعه گیاهان داروئی در 17 هزار هکتار در دستور کار است.

انتقاد مدیرکل امور عشایر از توزیع اعتبارات

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اعتبارات عمرانی و آبرسانی سیار ویژه عشایر در استان را پاسخگوی نیازها ندانست و گفت: سال گذشته برای تکمیل 62 طرح عمرانی در حال اجرا در مناطق عشایری استان از 120 میلیارد ریال اعتبار اختصا یافته تنها حدود 30 میلیارد ریال اختصاص یافت.

علیپور با تاکید بر اینکه با توجه به خشکسالی و خشک شدن چشمه‌ها اعتبارات آبرسانی سیار به عشایر جوابگو نیست، افزود: پروژه‌های عمرانی مختلفی در زمینه تسطیح و بهسازی جاده‌های عشایری، بهسازی چشمه‌ها، ساخت سرویس بهداشتی و تأمین آب آشامیدنی سالم در مناطق عشایری در دست ساخت است.

انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر برای تقویت و حفظ زندگی عشایری نسبت به اختصاص اعتبار در حوزه‌های مختلف خدمات رسانی و زیرساخت‌ها در مناطق عشایری از هیچ کوششی دریغ نکنند، زیرا در صورت ادامه این روند در آینده‌ای نزدیک باید برای همیشه با عشایر و زیبایی‌های کوچ و زندگی عشایری خداحافظی کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 28 اردیبهشت 97، کدمطلب: 1728793 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
عشایر تو کل ایران واقعا دچار یه مظلومیتی شدن که هیچ کی هم حواسشون بهشون نیست
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین