پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۸۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۴
کاهش ۵۲ درصدی بارش باران، برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها، خشکسالی ۱۰ ساله ضمن بروز بحران در استان بوشهر، دشت‌های ۱۶گانه استان را ممنوعه کرد.

شعار سال: بیش از یک دهه زنگ خطر کم آبی و کاهش ذخایر آبی در استان بوشهر نواخته می‌شود و هر سال بر این بحران با کاهش بارش باران و افت سطح ایستابی دشت‌های استان بوشهر افزوده می‌شود.

بر اساس اعلام کارشناسان شرکت‌ آب منطقه‌ای استان بوشهر سفره آب شور در مناطق ساحلی بر آب‌های شیرین غلبه کرده و این در حالی است که خشکسالی بر فعالیت کشاورزی و تامین آب آشامیدنی این استان تأثیر قابل توجهی گذاشته است.

مدیریت ناصحیح منابع آبی، الگوی نادرست آبیاری و کشت در حوزه کشاورزی بر پدیده خشکسالی‌های 10 ساله استان افزوده است به‌گونه‌ای که تهدید جدی در بخش‌های مختلف وارد کرده است.

کاهش 52 درصدی بارش باران در استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به کاهش 52 درصدی بارش باران در استان بوشهر اظهار داشت: میزان بارش باران در سال آبی 95-96 در استان بوشهر حدود 326 میلی‌متر ثبت شد و این در حالی است که در سال آبی 96-97 این میزان به 119 میلی‌متر کاهش یافت.

شاهپور رجایی از تحقق نیافتن 48 درصد بارش باران در استان خبر داد و بیان کرد: در سال آبی 96- 97، میزان بارش بارندگی استان بوشهر 48 درصد نسبت به سال قبل محقق نیافت و این در حالی است که در 10 سال گذشته با انباشت خشکسالی‌ها 70 درصد بارندگی‌ها محقق نشده است.

دشت‌های 16 گانه استان بوشهر ممنوعه شد

وی، این بحران را تهدیدی بر دشت‌های استان دانست و گفت: استان بوشهر دارای 16 محدوده آبی و دشت است که تمام این محدوده‌ها برای برداشت آب ممنوعه شده و تنها چهار دشت ساحلی با آب لب‌شور و شور فاقد ظرفیت لازم است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، با بیان اینکه خشکسالی‌ها بر کیفیت آب و سطح ایستابی چاه‌های آب استان اثر گذاشته است افزود: خشکسالی و کاهش بارش باران علاوه بر تأثیر کمی آب، اُفت سطح ایستایی و کاهش ذخیره استراتژیک زیرزمینی در دشت‌های استان گذاشته است.

رجایی با اشاره به اینکه حدود 4 درصد از مساحت آبخوان‌های استان بوشهر قابلیت آشامیدنی و کشاورزی دارد، افزود: 6 درصد از آبخوان‌های استان با اعمال محدودیت تنها در بخش کشاورزی و 90 درصد به سبب هدایت الکتریکی قابلیت استفاده مستقیم در بخش کشاورزی ندارد و مناسب فعالیت‌های شورورزی و آبزی‌پروری است.

سطح ایستابی چاه‌های آب در دشت‌های مختلف استان بیش از 3 متر کاهش یافت

وی از خشک شدن چاه‌های آب استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: سطح ایستابی چاه‌های آب در دشت‌های مختلف استان بیش از 3 متر کاهش یافته و چاه‌ دشت‌های مناطق مختلف استان از جمله دهرود و تنگ ارم دشتستان منطقه آبدان شهرستان دیر خشک شده و قابلیت استفاده ندارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهربا بیان اینکه سفره آب شور در مناطق ساحلی بر آب‌های شیرین غلبه کرده است گفت: به سبب پیشروی سفره‌های آب شور، جمع شدن و کوچک شدن آبخوان‌ها کیفیت آنها کاهش و از حیّزِ انتفاع برای کشاورزی و آشامیدنی خارج شده است.

رجایی از کم‌آبی سدهای مخزنی رئیسعلی دلواری تأمین کننده آب کشاورزی و سد کوثر منبع آب آشامیدنی استان بوشهر خبر داد و افزود: حجم کنونی ذخیره آب سد رئیسعلی دلواری 120 میلیون متر مکعب است و این در حالی است که سال گذشته این میزان 130 میلیون متر مکعب بود.

17 درصد مخزن آب سد رئیسعلی دلواری آبگیری شد

وی با بیان اینکه 17 درصد مخزن آب سد رئیسعلی دلواری آبگیری شده بیان کرد: سد کوثر تأمین کننده بیش از 60 درصد آب آشامیدنی استان بوشهر اکنون دارای 256 میلیون مترمکعب ذخیره است که 44 درصد مخزن آن دارای آب و56 درصد آن خالی است.

وی از کاهش آورد 85 درصدی رودخانه‌های اصلی استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: آب دهی رودخانه دالکی دشتستان نسبت به دوره درازمدت حدود 83 درصد کاهش آب داشته که چون سد آن هنوز تکمیل نشده، تأمین حقابه‌های رودخانه صرفاً متکی به جریان رودخانه است که از 13 متر مکعب در ثانیه به 3 مترمعکب رسیده است.

آبدهی رودخانه‌های استان بوشهر 84 درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، کاهش آورد 84 درصدی آب از رودخانه شاپور ، 65 درصدی رودخانه باغان و 63 درصدی رودخانه اهرم را مورد اشاره قرار داد و گفت: میزان آب دهی رودخانه قنطره 85 درصد کاهش یافته است.

هرچند به گفته کارشناسان، خشکسالی قابل کنترل نیست اما می‌توان با اجرای برنامه‌های مدون با همکاری بهره‌برداران خطر کم‌آبی در استان بوشهر کاهش داد.

بروز پدیده خشکسالی تأثیر قابل توجهی بر افزایش ریزگردها دارد و تهدید بزرگی در عرصه کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر،سال زراعی 1397 را شدیدترین خشکسالی در استان دانست و اظهار داشت: هم اکنون آورد آب رودخانه شاپور تأمین کننده آب نخیلات دشتستان 80 درصد کاهش یافته است.

محمدتقی منوچهری با بیان اینکه روند طولانی خشکسالی بر وضعیت کمی و کیفی آبهای سطحی و زیرزمینی اثر گذاشته است گفت:در این ارتباط تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، تجهیز چاه‌ها به کنتورهای حجمی هوشمند، تدوین الگوی کشت دردشت‌های کشاورزی، تغییر سیستم‌های آبیاری سنتی به نوین و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای ضروری است.

سنتی بودن روش‌های آبیاری از چالش‌های بخش کشاورزی استان بوشهر

وی، سُنّتی بودن روش‌های آبیاری را از جمله چالش‌های بخش کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد و گفت: در این شرایط نامناسب مصرف زیاد آب، پایین بودن سطح کیفی و کارایی آب و زه‌دار شدن زمین‌های کشاورزی از جمله مشکلات استفاده از شیوه‌های سنتی آب در این استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سطح 2400 هکتار اراضی سعدآباد افزود: برای اجرای این پروژه نیز 30 میلیارد تومان امسال پیش بینی شده است.

منوچهری با بیان اینکه مصرف آب در شیوه آبیاری سنتی برای هر هکتار 20 هزار متر مکعب است بیان کرد: با اجرای طرح آبیاری نوین در هر هکتار 8 هزار متر مکعب در سال آب صرفه جویی می‌شود.

100 درصد محصول مزارع گندم دیم استان بوشهر از بین رفت

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز با اشاره به تداوم خشکسالی و از بین رفتن محصولات مزارع کشاورزی گفت: در سال زراعی جاری در کشت گندم 100 درصد محصول مزارع گندم دیم استان بوشهر از بین رفت و این در حالی است که در کمی و کیفی دیگر محصولات کشاورزی اثربخش بوده است.

خسرو عمرانی، با اشاره به کاهش کمی و کیفی منابع آب و توسعه ریزگردها گفت: این مهم بر میزان تولید محصولات کشاورزی و عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصولات تولیدی تأثیر داشته است.

وی با بیان اینکه خشکسالی بخشی از نخیلات به درجه سه تبدیل کرده است، افزود:یکی دیگر از تأثیر خشکسالی توسعه حمله آفات‌ گیاهی به‌ویژه آفت چوب‌خوار نخیلات است به نحوی که 2هزار هکتار از نخیلات به کانون آفات چوبخوار تبدیل و پنج هزارهکتار نیز مستعد تبدیل به کانون آلودگی آفات است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از کاهش دیم‌زارهای استان خبرداد و تصریح کرد: هرسالی که بارندگی استان 30 درصد کاهش یابد دیم‌زارهای استان تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

عمرانی با تاکید بر استفاده از روش آبیاری نوین خاطر نشان کرد: در این شرایط حساس ناگزیربه کاهش سطح محصولات زراعی و آبی هستیم و توسعه کشت همه محصولات باید متوقف شود و کشت‌های گلخانه‌ای توسعه یابد.

با این شرایط لازم است مدیریت مصرف آب در بخش‌های آشامیدنی، صنعت، معدن، کشاورزی، فضای سبز و دیگر عرصه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 28 اردیبهشت 97، کدمطلب: 1728524 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین