پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۲۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
تحریم‌ها یک تا دو ماه دیگر برداشته خواهد شد در بسته جدید اقتصادی تقاضا را تحریک و تولید و صادرات را تقویت می کنیم هفته آینده ، برجام اجرایی می شود از مردم، رهبری، سران قوا و نیروهای مسلح و مجلس به خاطر همراهی با برجام قدردانی می کنم اجرای برجام فضای جدیدی پیش روی ملت ایران قرار می‌دهد با ورود 5/7 هزار میلیارد تومان طی هفته آینده به خزانه دولت ، می کوشیم تولید و رونق اقتصادی را تحریک کنیم بورس؛ آینده خوبی خواهد داشت بخش خصوصی خود را برای شرایط جدید آماده کنند باید سود تسهیلات واحدهای تولیدی کاهش یابد بانک‌ها تسهیلات با اقساط طولانی بدهند برای خرید کالاهای بادوام و جهیزیه جوانان ، تسهیلات خواهیم داد.
شعارسال: ساعاتی بعد از تصویب جزئیات برجام رئیس جمهوری اعلام کرد تحریم ها تا 2 ماه دیگر لغو شده و ایران به مرحله جدید رونق اقتصادی وارد خواهد شد. به گزارش «ایرنا»، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دیشب در گفت و گویی زنده که از شبکه یک سیما و رادیو سراسری پخش شد، در ابتدای سخنانش به موضوع فاجعه منا اشاره و این مطلب را بیان کرد. روحانی در ابتدای سخنان خود گفت: امسال مردم ما قبل از ماه محرم، دلشان پر از غم و اندوه شد به خاطر فاجعه منا که نشانی بود لااقل در قدم های دوم بعدی از بی تدبیری حاکمان کشور سعودی و متاسفانه هزاران نفر مرد و زن از سراسر دنیای اسلام در این فاجعه جان باختند، از جمله حاجیان عزیز کشور میهن اسلامی.
روحانی اضافه کرد: تاکنون اجساد مطهر حدود 400 نفر به خانواده هایشان بازگشته و برخی از این اجساد مطهر طبق خواست خانواده ها آنجا مدفون شده و تعدادی از آنها هنوز در لیست مفقودین هستند و امیدواریم اجساد پاک آنها شناسایی شود و یا اگر مساله دیگری هست برای مردم ما روشن شود. رییس جمهوری ادامه داد: یکبار دیگر به همه خانواده ها و کل ملت ایران تسلیت می گویم و تشکر می کنم از آنهایی که برای تخفیف آلام مردم تلاش کردند؛ از بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و وزارتخانه های مربوطه و همه دست اندرکارانی که در این مدت تلاش کردند به برخی از وظایفی که بر دوش دولت و مسوولیت اجرایی است عمل کنند و هنوز بخش دیگر باقی مانده که باید ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: باید علل این حادثه دردناک برای جهان اسلام و ملت ما به خوبی تشریح و شناسایی شود و مردم ما از آینده درست حج و مسیری که سالهای آینده پیش رو داریم روشن شود که دیگر این حادثه تکرار نشود.

* تشکر از رهبر معظم انقلاب، مجلس و مردم در حمایت از برجام

رئیس جمهوری گفت: از همه آنهایی که در تحقق برجام تلاش کردند و همه ملت ایران که تلاش مستمر و ایستادگی و مقاومت کردند و در طول 12 سال گذشته و مخصوصا در دو سال اخیر که دوران مذاکره با 6 قدرت جهانی همواره حمایت و مقاومت کردند، تشکر می کنم.

روحانی افزود: همچنین از هدایت های مقام معظم رهبری و همچنین از مجلس شورای اسلامی که طرحی که تهیه کرده بودند و وظایفی را برای دولت در اجرای توافق تعیین می کند، امروز به تصویب نهایی رسید، تشکر می کنم.

وی ادامه داد: علی القاعده چیزی که درباره طرح برجام باقی مانده اظهار نظر شورای نگهبان است و بعد از آن کاری که دولت باید انجام دهد و اقداماتی که در حال انجام است.

روحانی گفت: البته این طرح مسیر قانونی را طی می کند و باید هم ما و هم طرف های مقابل اقداماتی را شروع کنند تا روزی که عملیات اجرایی مقدماتی شروع و تحریم برداشته می شود و یک تا 2 ماه پیش روی قرا دارد تا تحریم ها برداشته شود و شرایط جدیدی بوجود آید.

* تحریم بانکی برای اولین بار از ایران شروع شد

رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که روند اقتصادی دولت و سیاستگذاری های آن در دو سال گذشته چگونه بوده است؟ گفت: در این توافق و در مذاکرات هسته ای یکی از نکاتی که از آغاز اهمیت داشت مسایل اقتصادی بود؛ نه از دید اینکه اقتصاد چه روندی دارد، بلکه بخاطر اینکه حربه ای که دشمن در اختیار گرفته بود در زمینه فشار به ملت ایران حربه اقتصادی و تحریم بود.

روحانی تصریح کرد: تحریم تجاری در دنیا سابقه داشت و تحریم نفتی هم در عراق سابقه داشت؛ تحریم هوشمند هم در لیبی؛ اما تحریم بانکی از ایران شروع شد و این اولین تجربه قدرت های بزرگ بود و باید روی این موضوع دقیق شد که چرا آنها فکر کردند با فشار اقتصادی می توانند به اهدافشان برسند.

وی یادآور شد: آن سالها که سالهای وفور دلارهای نفتی بود، روند کشور در این مسیر بود که نفت را بفروشیم و عمدتا با دلار آن اقتصاد را اداره کرده و واردات انجام دهیم.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: آنها وقتی دیدند متکی به فروش نفت هستیم و وقتی از طریق سیستم بانکی باید تبادلات برای دلار انجام شود، فشار را وارد کردند.

روحانی ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور ما به آنها علامت داد که می توانید از این طریق فشار را وارد کنید و نیازمندی ما به نفت و دلارهای آن بود؛ به ترتیب فروش نفت را کاهش دادند و مسیر بانکی را با مشکلاتی مواجه و تحریم بانکی را اعمال کردند.

وی اضافه کرد: درآمد ما در سال 90 از طریق فروش نفت حدود 119 میلیارد دلار بود و پس از اعمال تحریم در 91 این درآمد نزدیک 70 میلیارد دلار شد. البته در سالهای 90 و 91 قیمت نفت به صورت خیلی محسوس کاهش نیافته بود و حتی در 92و 93 نفت را بالای 100 دلار می فروختیم؛ بنابراین مقدار فروش را مانع شدند و استفاده از درآمدها در سیستم بانکی دچار مشکل شد.

* کاهش تورم پیامی در شرایط تحریم

رییس جمهوری با یادآوری مشکلاتی که پیش آمد، گفت: همه دیدید این کاهش درآمد نفتی چه مشکلاتی را ایجاد کرد ؟ رشد اقتصادی ما در سال 91 منهای 6.8 شد و در سال 92 وقتی دولت می خواست کار را شروع کند، تورم بالای 40 درصد بود.

روحانی خاطر نشان کرد: اولین کاری که لازم بود، این بود که از طریق اقتصادمان پیامی دهیم برعکس پیام های قبل و بگوییم در شرایط تحریم می توانیم تورم را کاهش دهیم و آرامش را در بازار افزایش دهیم و آرامش به جای تلاطم بوجود آوریم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: توفیق دولت در سال های 92 و 93 این بود که در قدم اول تورم کاهش یافت و بیش از آنچه که دولت اعلام کرده بود، انجام گرفت و به عنوان مثال در سال 92 گفتیم کاهش تورم به حدود 35 درصد می رسد که 34.7 شد؛ در سال 93 هم گفتیم به 25 درصد می رسد که تورم به 15 درصد رسید. روحانی با تاکید بر اینکه روند کاهش تورم ادامه خواهد یافت، گفت: این روند ادامه دارد و مسیر ثابت دولت خواهد بود؛ این مسیر را علیرغم مشکلات دنبال می کنیم.

وی اضافه کرد: در شهریور تورم نقطه به نقطه کاهش داشت و در حدود 11.7 درصد بود و احتمال دارد تا پایان سال یک رقمی شود و در کل هم تورم ما رو به کاهش خواهد بود.

رییس جمهوری به رکود اشاره کرد: ما در زمینه رکود کاری کردیم که در 93 از آن خارج شدیم و سال 92 رشد ما منهای 1.9 بود اما در 93 پیش بینی ها این بود که مسیر خروج از رکود است و آمارها هم این را نشان می داد و در سال 93 رشد 3 در صد را داشته ایم.

روحانی ادامه داد: این رویکرد دولت نشان داده کاهش تورم، رشد اقتصادی، ثبات بازار و تقریبا همه شاخص های اقتصاد کلان را کنترل کرده و جلو می رفتیم.

روحانی با بیان اینکه البته در سال 93 ما با دو مسئله مواجه شدیم، گفت: در سال 93 علیرغم اینکه ما علامت مثبتی در زمینه اقتصاد به دنیا دادیم، همین علامت مثبت در مذاکرات باعث شد که طرف مذاکراتی ما احساس کند که حربه تحریم دیگر کارگر نیست.

وی ادامه داد: خود انها نیز از اوایل سال 93 در اظهاراتشان و بعد هم مسسولین اجرایی شان اعلام کنند که دیگر تحریم کارگر نیست، یعنی اقدامات دولت این پیام را به خوبی به آنها رساند که آنها در سال 93 اعتراف کردند که دیگر تحریم کارگر نیست.

روحانی تصریح کرد: وقتی دیدند که در شرایط تحریم ما در حال ساماندهی اقتصاد هستیم و شرایط مساعدی را در زمینه اقتصاد در کشور ایجاد کرده ایم که بسیار به این موضوع کمک کرد که ما در مذاکرات این ضرورتی در مذاکرات بود که به طرفمان اعلام کنیم که تحریم تو کارگر نیست و باید کنار بگذارید.

وی خاطر نشان کرد: اتفاقا الان هم اگر درست در اقتصاد حرکت کنیم، این تحریم دیگر بر نمی گردد.

وی اظهار داشت: پس برای اینکه ما همیشه مسئله تحریم را از کشور دور کنیم، باید در همان که مقام معظم رهبری فرمودند باید اقتصاد مقاومتی را به درستی اجرا کنیم و دشمن را مایوس کنیم یعنی کار ما در اقتصاد باید آنچنان بازدارنده باشد و طرف مقابل ما احساس کند که تحریم تاثیرگذار نیست.

* در زمانی که به تواقق نزدیک شدیم قیمت نفت را پایین آوردند و 7 ماه مذاکرات تمدید شد

روحانی در پاسخ به سوالی درباره بازگشت به رکود و کاهش تولید در کشور، گفت: مسیری که در حال طی بودیم با دو مسئله در تابستان سال 93 مواجه شد که البته آثار آن بیشتر در اواخر سال 93 و اوایل سال 94 ظاهر شد. وی توضیح داد: اولین مشکل این بود که قیمت نفت پایین آمد که البته این پایین امدن از نظر ما طبیعی نبود بلکه حساب شده بود که باید درباره این موضوع بعدا صحبت کنم، یعنی درست در زمانیکه در ژنو ما به توافق نهایی تقریبا نزدیک بودیم و می توانست توافق در 24 ساعت بعد امضا شود، ناگهان با تحرکاتی که در منطقه رخ داد که باید درباره آن در وقت دیگری توضیح داده شود و برنامه ریزی که برای کاهش قیمت نفت شد برای تاثیر در مذاکرات بود و هم فشار بر روسیه بود.

رییس جمهوری تصریح کرد: به همین دلیل در آذر 93 به جای اینکه به توافق برسیم، 7 ماه مذاکرات تمدید شد که برای مردم این تمدید زیاد خوشاید نبود، و به این دلیل این کار را کردند که قیمت نفت را بیشتر کاهش دهند و به ما فشار بیاورند تا در مذاکرات بتوانند امتیاز بگیرند که البته به عکس شد و هیچ امتیازی نتوانستند بگیرند و الان توافق برجامی که پیش روی ما است با آن متنی که می خواستیم در آن زمان امضا کنیم، اتفاقا در این 7 ماه چانه زنی های بسیار خوبی شد و توانستیم امتیازات خوبی را بدست آوریم.

روحانی گفت: کاهش نفت یک فشار اولیه بر ایران بود و این کاهش قیمت نفت برای اینکه مردم ما بدانند در چه شرایطی کشور را اداره کردیم، که البته در زمان مذاکرات مصلحت نبود این دلایل را بازگو کنیم ولی الان که عبور کردیم، برجام در حال اجرایی شدن است، می توانیم واضح تر و روشن تر برای مردم توضیح دهیم که چگونه اقتصاد اداره شد.

* کمترین درآمد نفتی مربوط به سال 1394 است

رئیس جمهوری ادامه داد: در سال 90 حدود 119 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و امسال 25 میلیارد دلار درآمد نفتی است تقریبا کمترین درآمد نفتی از سال 94 به این طرف است.

روحانی اضافه کرد: یعنی در طول 10 سال گذشته این کمترین قیمت نفت است پس ما با یک مشکل بزرگ مواجه شدیم اما در عین حال دولت با برنامه ریزی که در این مدت داشت و مردم با همکاری بسیار ارزشمندی که داشتند که من واقعا از ملت ایران تشکر می کنم؛ همه جا همراهی و مشارکت کردند و هیچ وقت امیدشان به آینده کاهش پیدا نکرد.

وی یادآور شد: اعتماد مردم به دولت بزرگترین سرمایه اجتماعی است که در اختیار دولت است و از این سرمایه باید استفاده کنیم، پس این شرایط جدیدی است که از 6 ماهه دوم 93 آغاز شد و امروز ما آثار آن را می بینیم.

* مسیر رشد اقتصادی ادامه خواهد داشت

روحانی در پاسخ به این سوال که رییس جمهوری گفته اند که از رکود عبور کردیم، الان حرف دیگری می زنیم یا شرایط دیگری پیش آمده است؟ گفت: رکود و رونق چارچوبی دارد. وقتی در کشور یک سه ماهه رشد اقتصادی داشتیم و سه ماهه دوم هم رشد اقتصادی داشتیم می شود رونق. اگر سه ماهه اول رشد منفی داشتیم و سه دوم هم رشد منفی داشتیم این می شود رکود.

وی ادامه داد: مثل بیماری است که یک بیمار خوب شده و از بیمارستان هم مرخص شده و سرحال است و دوسال بعد سرما بخورد بعد بگویید گفتید که خوب شده است دوباره مریض شد. اینها همه در اقتصاد است منتهی مسیر رشد اقتصادی ما ادامه خواهد داشت، ممکن است در یک فصل مشکلی باشد. رییس جمهوری گفت: البته ممکن است در سه ماهه اول پیش بینی این باشد که رشد اقتصادی ما کمتر از قبل است و سه ماهه دوم هم ممکن است این طور باشد و در 6 ماهه دوم می خواهیم وضع را تغییر دهیم که در پایان سال رشد مناسب داشته باشیم.

* وضعیت اقتصادی بهتر در سال آینده

روحانی افزود: البته سال آینده وضع بهتری خواهیم داشت هم به خاطر این که فروش نفت ما محدودیت ندارد، هم به خاطر این که تحریم های بانکی و پولی کاملا برداشته می شود و هم این همه هجومی که الان در دنیا به سمت ایران شروع شده است، هر روز 10 یا 20 شرکت به سمت ایران آمده اند.

وی با ذکر این مثال که سمیناری بین المللی در تهران برگزار شد، هتل ها جا نداشتند، اضافه کرد: همه آنها می دانند که اقتصاد ایران به خاطر امنیت، نیروی تحصیلکرده، انرژی و شرایط منطقه ای که ایران از لحاظ دسترسی ها دارد شرایط اقتصادی ما در آینده کاملا متفاوت خواهد بود.

روحانی یادآور شد: ما در شمال، در کنار دریاچه و آب هستیم، در جنوب این همه ساحل طولانی در اختیار ما است و ایران اساسا یک مرکزیت در این منطقه دارند و همه به سمت ایران حرکت می کنند که نشان از شرایط متفاوت اقتصادی در سال آینده است.

* ملت ایران خود را برای جهش تولید و رشد اقتصادی آماده کند

رئیس جمهوری گفت: پیام من به ملت ایران امشب این خواهد بود باید همه برای یک جهش تولید و رشد اقتصادی و شکوفایی اقتصادی آماده شویم. روحانی افزود: این نه به خاطر این که تحریم برداشته می شود و نه به خاطر اینکه اقتصاد مقاومتی اجرا و پیاده می شود بلکه به خاطر حضور و امیدی که ملت ایران در اقتصاد دارد و اساسا تحولات اقتصادی ما عمدتا توسط مردم، بخش خصوصی و بخش عمومی غیر دولتی خواهد بود و دولت هم تسهیلات لازم را در اختیار آنها می گذارد.

* انضباط مالی و پولی عامل کاهش تورم

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که اگر ما توانستیم تورم را کاهش دهیم در سایه سیاست های انقباضی بود که منجر به رکود بیشتر شد، گفت: پاسخ روشن است. اگر سیاست های ما سیاست های انقباضی و رکودی بود باید در سال 93 تورم ما کاهش پیدا کند و همزمان اقتصاد رشد منفی داشته باشد. یعنی در سال 92 رشد اقتصادی ما منهای 1.9 و در سال 93 مثبت 3 بوده است پس بنابراین این چنین نبوده است.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: اما این که ما توانستیم تورم را کاهش دهیم عمدتا به خاطر انضباط مالی و پولی که خیلی روی آن حساس هستم بوده است. همه مسئولین بانک مرکزی به خوبی این را می دانند که من با چه حساسیتی این انضباط را دنبال می کنم.

روحانی خاطر نشان کرد: رشد پایه پولی را کاملا مهار کردیم و آن عامل اصلی است. البته امید، تحرک و حضور مردم در اقتصاد هم عامل بسیار مهمی است و بنابراین ما همین روند کاهنده را در مساله تورم ادامه خواهیم داد.

* رشد پایه پولی کنترل شده است

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا نگران برگشت تورم با توجه به پایه پولی که گفتید، نیستید؟ گفت: رشد پایه پولی ما زیاد نبوده است. البته رشد پولی اساسا در زمینه نقدینگی رشد داشته است و این شتابی که وجود دارد با پایه پولی متفاوت است.

وی ادامه داد: در پایه پولی روند را می بینید که کاملا کنترل شده است و رشد پایه پولی رشد محدودی است و ما این مسیر را ادامه خواهیم داد. رئیس جمهوری اضافه کرد: الان هم در سیاست های جدید این را مراقبت خواهیم کرد که در این زمینه بانک مرکزی مراقبت می کند. البته خود بانک مرکزی در این زمینه تحرکات لازم را دارد و بحث ضریب فزاینده بحث دیگری است. ضریب فزاینده نمی تواند عاملی برای تورم باشد اما رشد پایه پولی بله بسیار حساس است و باید مراقبت شود.

رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که با چه سیاست هایی می خواهید رونق اقصادی ایجاد کنید که منجر به تورم نشود؟ گفت: اگر می خواهیم وارد این بسته سیاست های جدید بشویم، ابتدا همان سیاست هایی است که برای عبور از رکود و برای رشد اقتصادی و رونق در سال 92 و 93 دنبال کرده ایم.

روحانی افزود: چه آن لایحه ای که ما به مجلس دادیم و مجلس در نهایت تصویب کرد و در سال 94 البته ابلاغ شد (قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر )،چه مصوباتی که دولت در سال 92 و 93 داشت و چه سیاست هایی که به عنوان آیین نامه های آن قانون اجرا می شود، آن روند ادامه خواهد داشت و آن مسیر تغییر نخواهد کرد، یک سیاست جدیدی نیست که بخواهد آن سیاست ها را کنار بزند.

روحانی تصریح کرد: منتهی ما در حال حاضر در یک دوران گذاری هستیم؛ توافق انجام شده و مراحل قانون در حال نهایی شدن است و بعد اجرایی شده و تحریم برداشته می شود که آثار برداشتن تحریم را هم در اقتصاد خواهیم دید.

* نگرانی چند وزیر قبلا هم مطرح شده بود

رئیس جمهور تاکید کرد: الان نیاز به بسته ای داریم که رونق اقتصادی را سرعت ببخشد و برای اینکار سیاست های کوتاه مدت را تدوین کرده ایم؛ البته این سیاست ها بیش از 30 بند دارد که مسئولان و تیم اقتصادی هفته آینده برای مردم توضیح خواهند داد. روحانی در پاسخ به این سوال که آیا می توانید قسمت های مهم آن را توضیح دهید؟ گفت: سه ماهه اول را که پشت سر گذراندیم احساس کردیم نیاز به تحول در رونق داریم و در همان زمان من به تیم اقتصادی دستور دادم تا بسته ای را در این زمینه آماده کنند.
وی یادآور شد: در برخی بخش های اقتصاد مردم با مشکلاتی مواجه هستند، بازار بورس جزو آنهایی است که مشکل دارد و چند وزیر کابینه من هم در این زمینه اظهار نگرانی کرده بودند؛ البته چون برای رسانه ها و مردم تازگی داشت برایشان عجیب و غریب بود ولی برای من که همان مشکلات را شفاهی هم در دو لت و هم در جلسات اقتصادی که در هفته داریم، وزیر اقتصاد که عضو این جلسات است، مطرح می کرد.

رئیس جمهوری یادآور شد: بورس مشکلاتی دارد که باید این مشکلات حل شود البته بورس کلا در اختیار دولت نیست ولی می تواند به بورس کمک کند که این کمک را خواهد کرد.

رییس جمهوری گفت: دو تا مشکل اساسی پیش رو بود که در این ماهها زیاد گزارش می شد، یک مشکل این بود که تولید کننده های ما برای سرمایه در گردش به بانک مراجعه می کنند. بانکها گاهی منابع کافی ندارند که در اختیار بگذارند و گاهی قیمت منابعی که در اختیار می گذارند سود بالایی برای این تسهیلات دارد.

* می خواهیم دست بانک ها برای دادن تسهیلات بازتر شود

روحانی توضیح داد: ما می خواهیم در این بسته اقدامی کنیم که بانکها برای تسهیلات دستشان بازتر شود، و بانک های منضبط هزینه کمتری برای بخش پولی شان دهند و بتوانند ارزانتر این تسهیلات را در اختیار متقاضی قرار دهند.

وی توضیح داد: در این بخش شما می دانید که همه بانک ها پولی که از مردم دریافت می کنند، پس انداز مردم، یک ذخیره قانونی باید در بانک مرکزی قرار دهند، این ذخیره قانونی اکنون حدود 13 درصد است، البته حداقل آن 10 درصد است و حداکثر آن می تواند 20 تا 30 درصد باشد.

رییس شورای عالی اقتصاد افزود: ما به بانک مرکزی در این بسته سیاستی اجازه می دهیم، به بانک هایی که خوب کار کردند و انضباط درستی دارند، تشویق کند، تشویق از این طریق که این ذخیره قانونی را تا 10 درصد کاهش دهد. این بسیار مهم است برای اینکه دست بانکها را برای منابع بیشتر باز می کند.

روحانی ادامه داد: از طرف دیگر، ما تورم را خیلی کاهش دادیم اما سود بانکی پشت سر کاهش تورم نیامده است. در حالی که سود بانکی باید از کاهش تورم تبعیت کند و همه جای دنیا اینگونه است. تورم، ما فرض کنیم 15 درصد است اما از آن سو سود تسهیلاتی که بانکها به بخش های تولیدی می دهند، بسیار بالاست.

این را باید کاهش دهیم، اگر هزینه بانکها کاهش یابد آنها می توانند سود تسهیلات را هم پایین بیاورند، این یک قدم برای تولیدکننده ها در این زمینه است.

رییس جمهوری گفت: پس از یک سو بانک مرکزی نسبت به این ذخیره قانونی دستش باز شده تا به صورت تشویقی نسبت به برخی بانکها اقدام کند، اما شرط آن، این است که بانک مرکزی هفته به هفته شرایط تورمی کشور را رصد کند، این اجازه مشروط به این است که در طول یک ماه تورم از یک درصد کمتر باشد، یعنی نه دهم درصد باشد، می دانید از دی ماه تاکنون به طور متوسط تورم ماهانه ما نیم است ما اجازه دهیم این نیم تا 7 دهم، 8 دهم و نه دهم ولی بیشتر شود و بانک مرکزی بر این مبنا حرکت کند.

وی اضافه کرد: کار دیگری که گفتیم بانک مرکزی انجام دهد، بازار بین بانکی است، بانکها در شرایطی از یکدیگر وام های کوتاه مدت دریافت می کنند، اینجا اگر بانکی از بانک دیگر تسهیلاتی دریافت می کند نرخ سود آن در عمل حدود 29 درصد بود، بانک مرکزی را در این قصه وارد عمل کردیم.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: البته گاهی زمان این وام ها بسیار کوتاه مدت است و ممکن است 48 ساعت، یک هفته یا بیشتر باشد، از زمانی که بانک مرکزی در این زمینه وارد عمل شده که در این بسته هم بانک مرکزی این اقدام را ادامه می دهد، این نرخ سود به 26 درصد رسیده است و این برای نرخ سود تسهیلات بانکی بسیار مهم است.

روحانی توضیح داد: پس ما می خواهیم از مشکلات تولید کننده ها بکاهیم، از طرف دیگر تولید کننده ها با انبارهای پر مواجه شدند، یعنی کالایی تولید می کنند اما وقتی تقاضا کم است جنس در انبار می ماند، در این صورت مرکز تولیدی دیگر نمی تواند به تولید خود ادامه دهد، زیرا جا برای انبار کردن تولیدات خود ندارد.

وی افزود: بنابراین وقتی تولید و رشد اقتصادی متوقف می شود، مشکلات فراوانی به وجود می آید، ما اینجا باید تقاضا را تحریک کنیم و شرایطی به وجود آوریم که مشکلات مردم برای خرید رفع شود.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: ما همچنین از سویی در حال افزایش تقاضای دولت هستیم، 7.5 هزار میلیارد تومان طی یکی دو هفته آینده از طریق بودجه برای طرح های عمرانی زودبازده و همچنین در زمینه یارانه در برخی بخش های تولیدی اعمال می کنیم که بیشتر برای صادرات غیرنفتی این کار را انجام می دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: برای اینکه این انبارها خالی شود، یک راه آن صادرات است و باید صادرات را تسهیل کنیم و راه دیگر آن خرید داخلی است.

وی ادامه داد: برای خرید کالاهای بادوام و همچنین جوانانی که می خواهند جهیزیه تهیه کنند، به دنبال این هستیم تسهیلاتی در اختیار مردم قرار دهیم، می خواهیم 20 درصد منابع جدیدی که به وجود می آوریم، به این موارد اختصاص دهیم که مردم بتوانند اجناس مورد نیاز خود را خریداری کنند و بانکها به آنها تسهیلات دهند.

روحانی اضافه کرد: یک شرایط ویژه ای هم برقرار می کنیم از جمله اقساط خرید این کالاها طولانی شود تا باری بر دوش مردم نباشد و از سوی دیگر تحریکی در زمینه تقاضا انجام دهیم تا در نهایت تولید داخلی حرکت کند.

* سیاستی برای جلوگیری از افزایش پایه پولی و تورم

روحانی ادامه داد: این سیاست برای این است که هم پایه پولی افزایش نیابد و هم باعث تورم نشود، یعنی ما نمی خواهیم آن دستاورد را از دست دهیم و آن را حفظ کنیم. در کنار آن بتوانیم با رکود مبارزه کنیم، رونق را تسریع ببخشیم و از آن طرف برخی موسسات و صندوق هایی که امروز انضباط لازم را ندارند بانک مرکزی این اهرم در اختیارش باشد که بتواند انضباط لازم را برقرار کند.

* توضیحاتی درباره بسته جدید اقتصادی

رئیس جمهوری افزود: چون پایه اقتصاد مقاومتی درون زا بودن است، بنابراین اقداماتی را باید هم در زمینه تسهیلاتی که تولید می خواهد مد نظر قرار دهیم و هم بیشتر منابع بانکها در اختیار تولید قرار گیرد.

روحانی گفت: طرف دیگر تحریک تقاضا است که دولت می تواند در طرح های عمرانی برای این منظور وارد عمل شود. بسته سیاست اقتصادی که هفته آینده اعلام خواهد شد برای بانکهای خوش حساب مشوق هایی را در نظر گرفته است تا منابع در اختیار آنها قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این بسته چارچوبها برای مصرف منابع مشخص شده است و درباره تسهیلاتی که باید به مردم داده شود نیز اقداماتی در نظر گرفته شده است.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان این که آیین نامه های عملیاتی این بسته نیز تدوین خواهد شد، اظهار داشت: 7.5 هزار میلیارد تومان هم هفته آینده به خزانه دولت وارد می شود و طی دو الی سه هفته آینده در جهت تحرک در اقتصاد تلاش خواهد شد تا به تولید و رونق اقتصادی تحرک ببخشد.

روحانی در پاسخ به نحوه پرداخت مطالبات پیمانکاران نیز اظهار داشت: پیمانکارها سالهاست که برای دولت کار کردند اما نتوانستند پول خود را دریافت کنند که از آغاز دولت یازدهم بخشی از بدهی پیمانکاران پرداخت شد.

وی با بیان این که اگر چه با طلب پیمانکاران فاصله داریم، ادامه داد: وقتی پیمانکار از دولت طلب دارد به دلیل دریافت وام برای اجرای پروژه دچار معوقات بانکی می شود و بانکها نیز منابع را از بانک مرکزی گرفته اند، بنابراین در یک زنجیره همه به هم بدهکارند.

رئیس جمهوری اضافه کرد: طی سه الی چهار هفته گذشته در این زمینه بحث شده است تا به طریقی این سیکل بدهی ها شکسته شود که بخشی از آن از طریق اوراق مشارکت و برخی با صکوک که برای اولین بار اقدام می شود، طرحی در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهوری گفت: این طرح در حال نهایی شدن است تا به طریقی دولت بدهی خود به پیمانکاران را پرداخت کند و پیمانکاران نیز اوراق را به بانک تحویل دهند و بانکها نیز این اوراق را به بانک مرکزی تحویل نماید.

وی ادامه داد: ما برای حل مسایل اقتصادی نیاز به برنامه بلند مدت داریم و خوشبختانه تمام وزارتخانه ها بخصوص وزارتخانه های اقتصادی، طرح های نیازمند سرمایه گذاری را آماده کرده اند و در این خصوص با شرکتهای خارجی و بخش خصوصی داخلی در حال صحبت هستیم.

رئیس جمهوری اظهار داشت: از بخش خصوصی تقاضا داریم برای شرایط جدید خود را آماده کنند و در این شرایط باید حماسه جدید اقتصادی بیافرینیم چرا که در شرایط آینده خطوط اعتباری برای سرمایه گذاری خارجی بوجود خواهد آمد و به هر حال کارآفرینان به منابع خارجی و داخلی بهتر دسترسی خواهند داشت. روحانی گفت: البته در رابطه با پولهای ذخیره کشور موضوعاتی مطرح می شود که باید گفت که عمده این پولها متعلق به بانک مرکزی است که ریال آن قبلا خرج شده است.

وی اضافه کرد: البته بخشی از آن منابع به خزانه وارد خواهد شد که ان شاءالله شرایط بهتری پیش روی کشور خواهد بود و این بسته اقتصادی برای این دوره گذار در جهت تحرک بخشی است.

رییس جمهوری در پاسخ به اینکه ممکن است این چنین استنباط شود که سیاست دولت انبساطی بوده و خطر برگشت تورم در این شرایط وجود خواهد داشت و دولت از سیاست تک رقمی تورم دست کشیده است؟ گفت: آن سیاست ها به جای خود باقی است و ادامه خواهد داشت ولی مواردی است که گفته شد.

روحانی افزود: در این مرحله بانک مرکزی را مکلف کردیم تا مسایل را رصد کنند و ضمن ازاد سازی وضعیت تورم را هم رصد کنند واین خط قرمز ما است که تورم ماهانه زیر یک درصد باشد.

* برای شرایط پساتحریم شرط ما این است که سرمایه باید وارد کشور شود

وی گفت: البته برخی نسبت به سرمایه گذاری خارجی و ورود کمپانی های خارجی تذکراتی می دهند وما این تذکرات را به جان می خریم ولی همه مسئولان می دانند و در مذاکرات گفته ایم که برای شرایط پساتحریم شرط ما این است که سرمایه باید وارد کشور شود وکشورها در انتقال تکنولوژی جدید با ما همکاری داشته باشند.

رییس جمهوری در پاسخ به اینکه ورود فناوری جدید تهدیدی برای شرکت های دانش بنیان داخلی نخواهد بود، گفت: این شرکتها را دولت حمایت کرده وخواهد کرد واز طرفی درهمکاری بین المللی این شرکتها سود بیشتری خواهند برد. روحانی افزود: در یکسال اخیر برخی از این شرکتها با دانشمندان خارج از کشور مشارکتهایی را در پروژه ها اغاز کردند ودر طول چند ماه گذشته معاون علمی وفناوری رییس جمهوری نیز طی گزارشی اعلام کرد که 30 نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور به کشوربازگشته اند وصدها نفر از اندیشمندان در حال همکاری در پروژه ها با کشور هستند.

وی اظهارداشت: بعد از رفع تحریم فضایی که باز می شود فضای رقابت بین المللی است که از طرفی عاملی برای تحرک واز طرف دیگر همکاری های بین المللی خواهد شد. رییس جمهوری با بیان اینکه باید در جهت افزایش بهره وری تلاش کنیم، تصریح کرد: این به معنای تعطیلی شرکت های دانش بنیان داخلی نیست بلکه ورود تکنولوژی های جدید باعث رشد و شکوفایی این شرکتها خواهد شد.

روحانی از رسانه ها خواست تا این موضوع را به عنوان یک مطالبه از دولت تلقی کنند و بعد از باز شدن فضا از دولت بخواهند که گزارش دهد.

وی افزود: یکی از شرایط برای حضور کارآفرینان خارجی این است که بخشی از بازار داخلی را می دهیم؛ به شرطی که با همکاری هم، بازار منطقه و بین المللی را بدست اوریم واین جزو شرایط ما است. رییس جمهوری اضافه کرد:هدف ما در مذاکرات هسته ای نیز بر همین مبنا بود؛ برخلاف اینکه برخی با لحن دیگری سخن می گویند هدف اصلی رشد اقتصادی داخلی بود. روحانی افزود: هدف این بود که در بسیاری از زمینه ها نیازمند سرمایه گذاری هستیم و اگر تمام امکانات دولت و سرمایه کشور هم بسیج شود برای تولید کافی نیست.

وی اضافه کرد: برای اجرای پروژه های کشور رقم بالایی برای سرمایه گذاری نیاز داریم و وقتی وزیر نفت اعلام می کند 70 میلیارد دلار نیازمند سرمایه گذاری در پتروشیمی هستیم نشاگر این موضوع است. رییس جمهوری ادامه داد: طبق گفته وزیر راه وشهرسازی نیازمند صدها فروند هواپیما و لوکوموتیو جدید هستیم ونیاز به توسعه بنادر داریم بنابراین کار عظیمی پیش روی ماست. روحانی گفت: به هر استانی که می رویم بسیاری از ایرانیان خارج کشور وخارجی ها حضور پیدا می کنند وطرح ها و پروژه ها را تبادل می کنند که نشاگر این است که کشور جاذبه کافی را برای رشد ورونق اقتصادی دارد.

وی گفت: باید همه ظرفیت های کشور را تبدیل کنیم به فعلیت و بتوانیم برای رونق تولید واشتغال جوانان زمینه ها را فراهم کنیم.

رییس جمهوری اظهارداشت: اشتغال در شرایط امروز با دو ویژگی همراه است؛ کسانی که دنبال شغل هستند، تحصیلکرده وبسیاری، بانوان هستند وترکیب وشرایط با گذشته متفاوت است. بنابراین باید بتوانیم با فناوری جدید اشتغال کافی را بوجود اوریم. روحانی گفت: اگر کشور می خواهد در برابر قدرتهای بزرگ نفوذ ناپذیر باشد راهش، قدرت واقتدار کشور است وباید بتوانیم امنیت اقتصادی و تسهیلات لازم را فراهم کنیم. وی تصریح کرد: البته در کنار باز شدن دروازه ها، اصلاح ساختار اقتصادی را هم باید در نظر گرفت ومبارزه با فساد باید بطور جدی پیگیری شود. روحانی با بیان اینکه به قول هایی که داده ام پایبندم، گفت: به قول ها با عنوان نجات اقتصاد ایران و تعامل سازنده با جهان و احیای اخلاق پایبند هستم. وی به سفر اخیر دولت به مازندران اشاره کرد وافزود: در استان مازندران هم از مقامات اجرایی آن استان سوال کردم و آماری که دادند گفتند در یک سال اخیر بیکاری ما به 10 رسیده است و استان قبلی هم همین گونه بود. ریس دولت یازدهم ادامه داد: اشتغال برای ما مهم است و لذا واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از اولویت های ما است؛ چرا که می تواند اشتغال ایجاد کند؛ البته صنایعی داریم که باید واحدهای پایین دستی برای آن ایجاد کرد.

روحانی تصریح کرد: در کشاورزی هم رشد اشتغال را داشته ایم؛باید در خدمات و صنعت رشد را ایجاد کنیم و در کشاورزی طرحی که برای آبیاری مدرن در استانها ایجاد می کنیم حائز اهمیت می باشد و تحرک بوجود آورده است.

وی اضافه کرد: مشکلاتی در آب، محیط زیست، حمل و نقل، اشتغال و رونق اقتصادی داریم و به عنوان اهداف مد نظر است.

رییس جمهوری یادآورشد: از اول سال در پیام نوروزی گفتم تمام تلاش ما برای رونق اقتصادی و برای صادرات غیرنفتی است و به آن تاکید داریم.

روحانی روابط با همسایه ها را مهم دانست و تاکید کرد: روابط با کشورهای همسایه ها در زمینه اقتصادی بهتر از گذشته شده است. صادرات غیر نفتی به کشورهای همسایه در حال افزایش است.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: اکثرا همسایه ها کشورهای اسلامی دور هم جمع شده ایم و بقیه هم دوست هستند. باید در این منطقه تلاش برای رونق اقتصادی کنیم و این مهم می تواند پایه ای برای مبارزه با تروریسم باشد و فقر به نوعی سربازگیری برای گروههای تروریستی است؛ انشاالله شاهد منطقه امن تری باشیم. روحانی اظهار داشت: ما همه سیاست های رفاهی و اجتماعی در زمینه سلامت و بیمه و امنیت غذایی را ادامه می دهیم؛ البته برخی در این سیاست ها تردید کردند که دولت به سیاست ها پایبند است و آن را ادامه می دهد؛ روزهای خوبی را برای مردم آرزو می کنیم و ما همه باید همکاری کنیم.

وی یادآورشد: مردم در انتخابات 92 فقط رای ندادند بلکه رفتارشان هم همواره حمایت از دولت و مشارکت در امور مهم بوده و باید راه را ادامه دهیم.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6052 ، چهارشنبه 22 مهر 1394، صفحه2

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیرعباس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
0
امیدوارم آقای روحانی از فرصت بوجود اومده بهترین استفاده رو بکنه و کشور به شکوفایی اقتصادی مناسبی برسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین