پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۹۲۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
افرادی که تهران را ندیده‌اند و تازه قدم به این شهر می گذارند، تصور می کنند که تمام جلوه های این کلانشهر به خیابان ها، بزرگراه ها، ساختمان های سر به فلک کشیده و مدرن، ترافیک و آلودگی هوا ختم می شود؛ اما اگر کمی از مرکز این استان فاصله بگیریم و جنوب تهران را به عنوان مقصد برگزینیم، تصویری متفاوت از تهران را خواهیم دید.

شعارسال: شهر ری یکی از همان مناطق است که در جنوب تهران قرار دارد و دیدنی‌های بسیاری را در خود جای داده است. پیش از شکل گرفتن تهران ری به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای دنیا شناخته می شد و تهران را زیر سایه خود داشت؛ از این رو شهر ری از کهن‌ترین شهرهای جهان است و تاریخی بس طولانی دارد که بناهای به جامانده در آن به خوبی این امر را ثابت می‌کنند.

در هر گوشه از این شهر، بنایی تاریخی قد علم کرده و قدمت چشمگیر این دیار را به نمایش گذاشته است. وجود همین آثار و حضور پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های فرسوده‌ای که در اطراف ری جاخوش کرده و رنگ خاکستری بر شهر پاشیده‌اند، بهترین فرصت برای این شهر هستند تا به یک مرکز گردشگری تبدیل شده و درآمد قابل توجهی داشته باشند.

کارخانه سیمان ری، کارخانه‌ای که پس از سال‌ها فعالیت زمان استراحتش فرا رسیده و امروزه می‌تواند در جذب گردشگر به شهرستان ری کمک کند.

بوی نم و حضور جلبک‌هایی که به زمین خاکستری کارخانه رنگ سبز و سرزندگی پاشیده‌اند نشان از آن دارد که سال‌هاست کارخانه سیمان ری تعطیل شده است اما کاورهای آبی رنگ که دستگاه‌های عظیم الجثه موجود در یک سالن بزرگ را پوشانده‌اند، بیانگر این هستند که این دستگاه‌ها که روزگاری محل تامین درآمد خانوارهای بسیاری بوده‌اند.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش از افتتاح موزه صنعت در این کارخانه خبر داد و در این باره می‌گوید: در سال 1363 به دلیل ایجاد آلودگی هوا کارخانه سیمان شهر ری تعطیل و فعالیت آن متوقف شد و از همان زمان طرح تبدیل این کارخانه به یک موزه در حوزه صنعت و فعالیت‌های صنعتی مورد توجه قرار گرفت.

وی می‌افزاید: برهمین اساس 10 سال بعد یعنی در سال 1370 وزارت صنایع با تبدیل بخشی از این کارخانه به موزه موافقت کرد و کارهای مربوط برای عملی شدن این طرح آغاز شد.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران با انجام کارهای مربوطه، موزه صنعت در محوطه کارخانه سیمان ری با برگزاری مراسمی امشب به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه از آنجایی که این کارخانه به دلیل آلایندگی‌هایی که ایجاد می‌کرد از سال 1363 تاکنون تعطیل شده است، می افزاید: پس از آن مساله تغییر کاربری کارخانه به موزه مطرح شد پس ضرورت دارد فعالیت‌هایی که در این مکان انجام می‌شود، در راستای اهداف موزه پیش رود.

او با اشاره به اینکه برخی از اراضی موجود کنار این کارخانه به حیاط خلوتی برای آسیب رساندن به محیط زیست تبدیل شده‌اند، خاطرنشان می کند: تولید بتن، ذوب فلزات و ... به محیط زیست ضربه می‌زند. از این رو پیشنهاد می‌شود، مدیرعامل کارخانه سیمان ری با شهرداری هماهنگی‌های لازم را جهت تبدیل این اراضی به بوستان انجام دهد.

به گفته رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تبدیل این اراضی به بوستان، می‌توان در این منطقه یک خط گردشگری مناسب ایجاد کرد‌.

محمدرضا مارانی، مدیرعامل کارخانه سیمان ری که 23 سال است از این کارخانه نگهداری می‌کند، کارخانه سیمان ری را خانه ملت می‌داند و می‌گوید: مقرر شده تا امشب با برگزاری جشن رمضان، موزه صنعت در کارخانه سیمان ری افتتاح شود.

او می‌گوید: برای حفظ این محل زحمات بسیاری کشیده شده و همچنان تمامی دستگاه‌های این کارخانه آمادگی آن را دارند تا 90 سال دیگر نیز فعالیت کنند، چراکه به میزان فعالیتشان قطعات موجود برای مرمت دستگاه‌ها در انبار وجود دارد.

مارانی می‌افزاید: علاوه بر حفظ موزه صنعت، موافقت اصولی گردشگری این ناحیه نیز گرفته و در کارگروه تهران مصوب شده است و سازمان میراث فرهنگی نیز مجوز آن را صادر کرد.

مدیرعامل کارخانه سیمان ری با بیان اینکه با روشن کردن دستگاه‌ها دیزل صدایی ندارد، می گوید: تکنولوژی و نبشه کاری‌هایی که روی زمین قرار گرفته اند، جایگاه دستگاه‌ها را از اطراف جدا کرده‌اند که این موضوع باعث شده صدای گوش خراش ابزار تولید سیمان به بیرون از سالن منتقل نشود.

مارانی عنوان می‌کند: پیش از آن که این محل تعطیل شود، در این منطقه برج خنک کننده‌ای وجود داشته که آب از آن وارد سالن می‌شد و برای تهیه سیمان مورد استفاده قرار می‌گرفت. ادوات نیز از طریق راه آهنی که وسط سالن طراحی شده بود، وارد کارخانه می شد که در حال حاضر تخریب شده و تنها نمایی به منظور بازدید گردشگران از آن باقی مانده است.

به گفته مدیرعامل کارخانه سیمان ری، کتیبه چشمه علی شهرستان ری نیز در این مکان نگه داری می‌شود که این کتیبه از کوه سرسره است.

گفتنی است؛ کارخانه سیمان ری از شب 28 اردیبهشت با برگزاری جشن رمضان میزبان علاقمندان به گردشگری و موزه خواهد بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شهرنوشت، تاریخ انتشار: 28اردیبهشت1397 ، کدخبر: 135512: www.shahrnevesht.tehran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
استفاده جالبی از فضای یک کارخانست ایده خیلی قشنگی بود
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین