پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۲۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال میزان طلاق در کشور روند صعودی گرفته است به طوری که ازابتدای سال 96 تاکنون از هر 5 ازدواج یک ازدواج به طلاق منجر می شود و این پدیده فقط مختص شهرها نیست بلکه بحران و معضل طلاق به روستاهای کشور نیز کشیده شده است .

شعارسال:بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال میزان طلاق در کشور روند صعودی گرفته است به طوری که ازابتدای سال 96 تاکنون از هر 5 ازدواج یک ازدواج به طلاق منجر می شود و این پدیده فقط مختص شهرها نیست بلکه بحران و معضل طلاق به روستاهای کشور نیز کشیده شده است 

سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، هفته گذشته در نشستی خبری درباره آمارهای ازدواج و طلاق از ابتدای سال۹۶ تا ۱۵ اردیبهشت ۹۷ گفته است که در این بازه ۶۰۵ هزار و ۴۰۴ مورد ازدواج و ۱۷۶ هزار و ۹۲۴ واقعه طلاق ثبت شده است.

میانگین سن طلاق در میان مردان و زنان

به گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال، میانگین سن مردان در اولین ازدواج ۲۷.۳ سال و میانگین سن زنان نیز در اولین ازدواج ۲۲.۸ سال و از سوی دیگر، میانگین سن مردان در طلاق ثبت شده ۳۶.۵ سال و میانگین سن زنان نیز در طلاق ثبت شده ۳۱.۶ سال بوده است. همچنین میزان عمومی ازدواج در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۷.۶ مورد بوده است کهاستان‌های خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان بالاترین میزان عمومی ازدواج را دارند و استان‌های سمنان، البرز، تهران، بوشهر و اصفهان نیز کمترین میزان عمومی ازدواج را دارند.

تهران رکوردار طلاق در کشور

ابوترابی همچنین با بیان اینکه میزان عمومی طلاق در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۲.۲ بوده است، گفت: پنج استانی که بالاترین میزان عمومی طلاق را دارند به ترتیب استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، قم و گیلان هستند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی و هرمزگان نیز استان‌هایی هستند که کمترین میزان عمومی طلاق در آنها رخ داده است.

در همین حال، حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی، از ثبت 15 طلاق در هر ساعت در سال 96 خبر می‌دهد و به پانا می‌گوید: در 9 ماهه اول سال 96 به ازای هر 3.6 ازدواج یک طلاق صورت گرفته است و به عبارت دیگر در هر ساعت 15 طلاق ثبت شده است.

گسترش بحران طلاق به روستاها

همچنین روح‌الله بابایی صالح، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز گفته است که بحران طلاق تا روستاها نیز گسترش یافته و این وضع اکنون تهدیدی برای نسل آینده کشور به شمار می‌رود.

به اعتقاد وی، بروز معضل طلاق در روستاها خطرات بیشتری به همراه دارد چرا که بر اساس فرهنگ سنتی این مناطق به ویژه برای زنانی که طلاق می‌گیرند کمتر امکان ازدواج وجود دارد و در نتیجه آنان بیشتر هم در معرض ابتلا به انواع آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

براساس آمارهای سازمان ثبت احوال در ۹ ماهه سال گذشته، میانگین زندگی مشترک برای زوجین طلاق گرفته ۹ سال و در ۶۷ درصد طلاق‌های ثبت شده، عمر ازدواج کمتر از ۱۰ سال بوده است. همچنین در ۴۵ درصد طلاق‌های ثبت شده نیز پایداری ازدواج ها کمتر از ۵ سال ثبت شده و ۱۱ درصد طلاق‌ها در یک سال اول زندگی رخ داده است.

قبح طلاق از بین رفته است

رئیس انجمن مددکاری ایران در توضیح دلایل افزایش طلاق معتقد یادآور می‌شود که ساختار خانواده و روابط اجتماعی تغییر کرده، خانواده کوچک‌تر شده و روابط اجتماعی ضعیف‌تر شده است که در نتیجه شناخت افرادی که زندگی مشترک تشکیل داده‌اند نسبت به یکدیگر کمتر شده است. همچنین قبح طلاق از بین رفته است و زوجین دیگر مانند گذشته مشکلات را تحمل نمی‌کنند.

موسوی چلک می‌گوید: انتخاب نامناسب همسر با معیارهای نامناسب می‌تواند دلیلی بر افزایش طلاق باشد. در گذشته خانواده‌ها از یکدیگر شناخت داشتند و زندگی استحکام بیشتری داشت اما اکنون نحوه انتخاب همسر تغییر کرده است و خروجی آن به نقطه‌‌ای می‌رسد که اکثر زوج‌ها، جدایی را بر ادامه زندگی ترجیح می‌دهند.

رئیس انجمن مددکاری ایران همچنین درباره افزایش میانگین سن طلاق نیز اظهار می‌کند: یکی از دلایل این موضوع، بالارفتن میانگین سن ازدواج است که خود به خود می‌تواند سن طلاق را نیز افزایش ‌دهد و هر چقدر سن ازدواج بالاتر ‌رود سن طلاق نیز بالاتر می‌رود؛ به طور معمول بیشترین طلاق‌ها در فاصله پنج سال اول زندگی صورت می‌گیرد.

مواد مخدر عامل 60 تا 65 درصد طلاق‌ها

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با اشاره به اعتیاد همسران به عنوان عاملی برای طلاق معتقد است: طبق آخرین آماری که اعلام شد بیش از 60 تا 65 درصد دادخواست‌ها طلاق به دلیل مصرف مواد مخدر تقدیم دادگاه شده است. باید دید در این بخش چقدر موفق بوده‌ایم. علاوه بر این خشونت خانگی، نارضایتی از روابط جنسی و سوء ظن نیز از دیگر دلایل طلاق است که به طور خاص بر روی افزایش آمار طلاق تأثیرگذار است. بسیاری از زوجین در روابط زناشویی، سواد و مهارت کافی ندارند. نارضایتی از روابط زناشویی معمولا نگران کننده است و می تواند منجر به سوء ظن شود. هرچند هنوز این‌ موضوعات تابو است، باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان یک مددکار اجتماعی معتقدم اگر زوجین بتوانند روابط جنسی خود را به‌گونه ای تنظیم کنند که رضایت بالا از این رابطه داشته باشند بسیاری از مشکلات آن‌ها حل می‌شود.

طلاق، دومین آسیب اجتماعی کشور

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی، نیز با بیان اینکه تعداد طلاق‌های ثبت شده در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن ۶ درصد رشد داشته است، می‌گوید: طلاق دومین آسیب اجتماعی در کشور شناخته شده است که بعد از اعتیاد قرار دارد و بر اساس مطالعات انجام شده، اعتیاد خود باعث افزایش طلاق، کودک‌آزاری، رها شدن کودکان کار و خیابان، فرار و ... می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری پانا، تاریخ انتشار 30اردبیهشت97، کدخبر: 822700، www.pana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
0
0
این فاجعه رو بیاد و نشست های فرهنگی و زنان مجلس بررسی کنن و به این مسیله توجه کنن که این ها ملاک های اصلی فرهنگ یک جامعس
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
باید مردم تحت تاثیر اخلاق و رفتار مناسب قرار بگیرن و سازش با افراد متفاوت را یاد بگیرن همچنین این افراد باید قبل از ازدواج دقت کافی را بکنن تا از طلاق پیشگیری شود ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین