پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۶۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی ارتقاء امنیت محیط‌زیست را وابسته به داشتن تجهیزات نوین دانست و گفت: خشک‌سالی تاثیر سوء در طعمه یوزها دارد و بایستی در این خصوص تدبیری اندیشید.
شعار سال: مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی ارتقاء امنیت محیط‌زیست را وابسته به داشتن تجهیزات نوین دانست و گفت: خشک‌سالی تاثیر سوء در طعمه یوزها دارد و بایستی در این خصوص تدبیری اندیشید.

سید اصغر مطهری اظهار کرد: آمار یوزها در زیست‌گاه میان دشت که در حال حاضر یکی از مهمترین زیستگاهای یوز است در حدود 6 الی 7 قلاده بوده که این آمار  اعلام شده به قطعیت توسط دید مستقیم یا دوربین مشاهده شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی با‌بیان مشکلات این زیستگاه افزود: در حاشیه منطقه میان دشت دام‌های زیادی وجود دارد که وارد پارک ضامن آهو می‌شوند و در طعمه یوز، یعنی آهو موجود در منطقه تاثیر می‌گذارند و حضور مردم  دامداران باعث شده در زادولد یوز‌ها تاثیر منفی بگذارند.

وی ادامه داد: اگر این تعارضات را به خوبی مدیریت کنیم با توجه به تعداد توله یوزهایی که در سال گذشته متولد شده‌اند می‌توان توله یوز‌های مناطق دیگر کشور راهم تامین کنیم.

مطهری همچنین گفت: یوز منطقه وسیعی به عنوان زیستگاه اختیار می‌کند به همین دلیل از منطقه دشت هرساله به سمت پارک خارتوران سمنان حرکت می‌کنند که متاسفانه در سال گذشته در جاده ترانزیت سمنان به مشهد دچار حادثه شده بودند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی این مسئله حاضر اهمیت دانست و بیان کرد: یوز‌ها در طول مسیر مهاجرت علاوه بر جاده ترانزیت با جمعیت روستایی و عوامل انسانی و شکارچیان رو به رو هستند، از مسئولین خواهش  برای رسیدگی و ایجاد زیر گذر در این محل و ایجاد مسیر ایمن امن به سمت پارک ملی خارتون برای تردد یوز می‌تواند کمک شایانی به حفظ یوز‌های این منطقه کند.

وی در خصوص اعتبارات لازم در این بخش گفت: امروزه با شکارچیانی مواجه هستیم که با موتورهایی با قدرت وسرعت بالا تردد می‌کنند لذا برای تامین تجهیزات محیط‌بانان و افزایش تعداد نیرو نیاز به اعتبارات داریم.

سید اصغر مطهری در ادامه تصریح کرد: علاوه بر مورد مذکور امسال با خشکسالی مواجه هستیم که که در تعداد آهو و قوچ‌ها که طعمه یوزها هستند تاثیر می‌گذارد و با تامین  علوفه و ایجاد منابع آبی  می‌توان جمعیت طعمه‌ها را  کنترل کرد و از حرکت آهو‌ها به سمت مزارع کشاورزی که موجب تلف و شکار شدن آن ها می‌شود جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای خرید مستثنیات دین و حقوق عرفی دامدارن نیاز به اعتبارات داریم که منطقه میان دشت حجم زیادی از دامداران تردد می‌کنند و حضور آن‌ها و سگ‌های گله به توله یوزها آسیب می‌زند البته شایان ذکر است که امسال اعتباری دریافت کرده‌ایم و بخشی از حقوق عرفی این منطقه خریداری شده است اما امیدواریم این مسئله تداوم پیدا کند تا بتوانیم منطقه‌ای امن برای یوزها ایجاد کنیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به تعداد کم محیطبان در این منطقه افزود: تعداد استاندارد محیطبان برای هر3  تا 5 هکتار یک نفر است که در منطقه میان دشت هر 10 هکتار گاها مسافت بیشتری یک محیطبان داریم که با توجه با حائز اهمیت بودن این بخش به‌خاطر حجم دسترسی طبعا تعداد بیشتری محیط بان می‌طلبد تا حفاظت دقیق‌تری انجام گیرد.

مطهری در پایان بیان داشت: برای حفظ امنیت بیشتر منطقه نیاز است به  تجهیزات نوین روز مجهز شویم از جمله دوربین هایی که  دائما به صورت آنلاین منطقه را زیر نظر داشته باشیم و استفاده از پهباد می‌‌تواند به حفاظت بیشتر و دقیق‌تر این  منطقه کمک کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 1 خرداد 1397، کدخبر: 13970231001250 ، www.farsnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
محیط بانان بیچاره که اصلا نمیتونن کاری بکنن زمینخوارا هم که دارن اراضی کشوری رو نابود میکنن دیگه محیط زیستی نمونده اخه
س.د76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
باید از تکنولوژی های پیشرفته و به طرز بهتر و دقیق تری از این زیست بوم های طلایی نگهداری کنیم
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین