پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
بى‌توجهى به جاذبه‌هاى اکوتوريستى و پديده‌هاى ژئوتوريسم در درازمدت به دليل عدم اطلاع کافى از اهميت و ارزش پديده‌ها و آثار طبيعى منجر به تخريب منابع شود.

شعار سال: معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس در سخنرانى خود تحت عنوان بررسی پتانسیل‌های ژئوتوریسمی و اکوتوریسمی ژئوپارک پیشنهادی ارس که نخستين همايش ميراث زمين‌شناختى ايران که صبح امروز در اين سازمان آغاز به کار کرد، گفت: بى‌توجهى به جاذبه‌هاى اکوتوريستى و پديده‌هاى ژئوتوريسم مى‌تواند در درازمدت به دليل عدم اطلاع کافى از اهميت و ارزش پديده‌ها و آثار طبيعى، نوع استفاده و هجوم بدون کنترل و نظارت شهروندان منجر به تخريب منابع شود.

دکتر عادل نجف‌زاده عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز خاطرنشان کرد: اين اتفاق زمانى شدت بيشترى مى‌گيرد که پديده‌ها و چشم‌انداز طبيعى در نزديکى قطب‌هاى جمعيتى واقع شده و دسترسى به آن ها ساده و سهل باشد.

به گفته وى، منطقه آزاد ارس و مناطق تحت‌تاثیر آن با دارا بودن مکان‌ها، آثار و پديده‌هاى زمين‌شناسى، جغرافيايى، ژئومورفولوژيکى و زيستى بسيار متنوع و زيبا، در صورت مکان‌يابى و شناسايى اين جاذبه‌ها و اطلاع‌رسانى صحيح و ايجاد امکانات رفاهى و امنيتى مى‌تواند به عنوان يکى از ژئوپارک‌های مطرح در سطح منطقه و ملى و حتی در سطح بين‌المللى تبديل شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس يادآور شد: سعى کرده‌ايم به معرفی قابلیت‌های محیط طبیعی و پدیده‌های زمین‌شناختی باارزش و جالب در منطقه آزاد ارس و همچنین ارائه راهکارها برای نحوه بهره‌برداری و توسعه مناطق باارزش ژئوتوریستی و اکوتوریستی خواهیم پرداخت.

عادل‌زاده در معرفی ویژگی‌های محیط طبیعی منطقه ارس گفت: محدوده مورد مطالعه شامل منطقه آزاد ارس و مناطق تحت تاثیر و بطور کلی شهرستان جلفا را در بر‌می‌گیرد.

وى غارها، دره‌ها، شکستگى‌ها، آبشارها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها، ناوديس‌ها و طاقديس‌ها جهت چين‌خوردگى‌ها، رسوبات دوره‌هاى مختلف زمين‌شناسى، آتشفشان‌ها، مواد آذرين بيرونى، ايوان‌ها و ستون‌هاى غارى و دريايى، گنبدهاى نمکى، بريدگى‌هاى سواحل لايه‌ها، توده‌هاى مواد معدنى، فلات‌ها، تپه ماسه‌هاى بادى، تنگه‌ها و تونل‌هاى آبى و بادى، شيارها و امتداد لايه‌ها و بقاياى پادگانه‌هاى رسوبى، فسيل هاى برجاى مانده، پوشش گياهى زمين‌هاى بدلندى و اشکال و احجام متعدد را از جمله مهم‌ترين آثار و پديده‌ها ژئوتوريسم براى بازديد گردشگران عنوان کرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس اين منطقه را به لحاظ وجود قابلیت‌های ارزشمند اکولوژيکى حفاظت شده، اقليم مناسب، منابع غنى آب، ذخيره‌گاه‌هاى بين­المللى جنگلى، آثار و پديده‌هاى زمين‌شناسى، محيط‌زيست مطلوب و قابليت‌هاى توسعه گردشگرى در زمينه­هاى تاريخى، فرهنگى، طبيعى و ورزشى بسيار مثبت ارزيابى کرد که قابليت تبديل شدن به دومین ژئوپارک ایران را دارد.

عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در ادامه به ارائه پيشنهادات خود به منظور تبدیل این منطقه به یک ژئوپارک پرداخت و خاطرنشان کرد: بررسى علمى از نظر تعيين محل دقيق مرز تحولى زمان پرمين به ترياس در کوه‌هاى اللی‌باش و شمال زال، جمع‌آورى فسيل‌هاى درشت در لايه‌هاى رسوبى، برش سنگ‌ها و تهيه مقاطع نازک ميکروسکوپى جهت شناسائى فسيل موجودات، مستقر کردن راهنمایان گردشگری، بازسازى جغرافياى گذشته، ترميم جاده‌هاى منتهى به اين لايه‌هاى رسوبى، تراس‌بندى مسير دامنه‌اى کوه، اعلام به دانشگاه‌ها مراکز علمى و در نهايت کوشش جهت ثبت جهانى ژئوپارک ارس از طريق نهادها و سازمان‌هاى ملی و بین‌المللی مهم‌ترين پيشنهادات ما براى تبدیل این منطقه به یک ژئوپارک است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ ژئوتوریسم، تاریخ انتشار 1 خرداد 97 ، کد مطلب: - ، www.geotourism.blogfa.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین