پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۱۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۹
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان موافقت کردند و آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند.

شعارسال: نمایندگان در جلسه علنی روز - چهارشنبه- مجلس با 174 رای موافق، 44 رای مخالف و هفت رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر به کلیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان رای مثبت دادند.

براساس ماده واحده این طرح و درصورت تصویب نهایی آن به کارگیری مقامات بازنشسته بندهای الف، ب و ج ماده قانون مدیریت خدمات کشوری شامل(روسای سه قوه، معاون اول رییس جمهوری، نواب رییس مجلس، معاونین رییس جمهوری، وزیران، نمایندگان مجلس، معاونین رییس جمهوری و جانبازان 50 درصد و بالاتر و آزادگان با حداقل سه سال اسارت وفرزندان شهدا در سمت های مذکور ودارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری بلامانع است.

به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات در دستگاه متبوع خود صرفا به عنوان مشاور مجاز است.

درصورت تصویب نهایی این ماده واحده، تخلف از اجرای این ماده مستوجب مجازات مرتکب به انفصال از خدمت دولتی و عمومی از 6 ماه تا دو سال خواهد بود.

همچنین درصورت تصویب جزییات این طرح ،دستگاه های مشمول مکلف می شوند ظرف مدت 60 روز از تاریخ ابلاغ این قانون آن دسته از افرادی را که بر خلاف مفاد این قانون به کار گرفته شده اند از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند؟، افراد مذکور باید ظرف مهلت قانونی مقرر سمت و پست خود را ترک کنند، پرداخت هر گونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیر قانونی در اموال دولتی است.

قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان 20 اردیبهشت سال 95 در مجلس تصویب شد که امروز نمایندگان به اصلاح این قانون رای دادند.

با اصلاح این قانون استفاده از بازنشستگان ایثارگر ممنوع می شود و همچنین آزادگان بازنشسته با حداقل سه سال اسارت قانونی است .

همچنین در این اصلاحیه استفاده از بازنشستگان جانباز از 70 درصد و بالاتر به 50 درصد تغییر یافته است.

به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات نیز صرفا به عنوان مشاور در دستگاه های متبوع مجاز است.

متن ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب اردیبهشت 95 به این شرح است: به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه های اجرایی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ و تمامی دستگاه هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می کنند، ممنوع است.

همچنین طبق تبصره۱ آن مقامات مذکور در ماده(۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی هستند.

براساس تبصره۲ این قانون دستگاه های موضوع این قانون در صورت لزوم می توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به صورت پاره وقت و ساعتی استفاده کنند. حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است وحق الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می شود.

در تبصره۳ نیز آمده بود: دستگاه های مشمول مکلفند ظرف مدت 60 روز از تاریخ ابلاغ این قانون آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به کارگرفته شده اند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند. افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر سمت و پست خود را ترک کنند. پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.

در تبصره۴ این قانون کارکنان و اعضای هیأت مدیره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی نیز مشمول این قانون بودند.

**ایراداتی در طرح وجود دارد که باید اصلاح شود

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات این طرح گفت: ایراداتی دراین طرح وجود دارد که مخالف قانون برنامه است و باید در کمیسیون اجتماعی اصلاح شود.

وی از نمایندگان مجلس خواست اجازه دهند جزییات این طرح به کمیسیون اجتماعی ارجاع شود و پس از آن در صحن علنی رسیدگی شود.

لاریجانی این موضوع را به رای مجلس گذاشت و نمایندگان با 171 رای موافق، 35 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 229 نماینده حاضر این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع دادند.

**به کارگیری ایثارگران براساس میزان درصد جانبازی محاسبه شده است

احمد مرادی نماینده بندرعباس در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان گفت: قانون باید جامع و فراگیر باشد، در این طرح ابهاماتی وجود دارد که باید اصلاح شود.

وی گفت: در این طرح به کارگیری ایثارگران براساس میزان درصد جانبازی در نظر گرفته شده است، رزمندگان در زمان جنگ هرگز فکر نمی کردند از جان گذشتن آن ها مورد ارزیابی و عامل ایجاد تبعیض خواهد شد.

زهرا ساعی نماینده تبریز درموافقت با کلیات این طرح گفت: نسل سوم انقلاب با توجه به تخصص ها و قابلیت ها نتوانسته حضور موثری در سطوح مدیریتی میانی کشور داشته باشد، از این رو برای استفاده از این ظرفیت ها مجلس ورود پیدا کرد.

وی افزود: عدم به کارگیری نیروهای جوان باعث به کارگیری مجدد بازنشستگان در مدیریت های کلان و میانی شده است، برخی افراد به صورت مادام العمر در یک سری از پست ها حضور دارند که باعث شده چرخه مدیریتی تغییر نکند.

وی اظهار داشت: نسل سوم انقلاب باید به زودی تصدی پست های مدیریتی کشور را عهده دار شود، در زمان جنگ نیز جوانان توانستند آن را مدیریت کنند پس اکنون نیز جوانان می توانند بار دیگر کشور را مدیریت کنند که نیاز به اعتماد دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت قطره، تاریخ انتشار: 2اردیبهشت1397، کدخبر: 42719049 : www.ghatreh.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
اخه الان تو این وضعیت انقد خودمون بیکار داریم که اینا نیان سرکار بهتره خب
ا.ف75
ناشناس
Netherlands
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
جمعیت جوون و اماده به کار رو ول کنیم و به بازنشستگان کار بدیم؟؟؟؟؟
واقعا این دیگه لایحه لازم نداشت
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین