پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۱۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
همواره استفاده از فرآورده های طبیعی و گیاهی در بین ایرانیان رواج داشته و مردم اعتقاد خاصی به درمان بیماری‌ها و رفع مشکل‌ها از این طریق داشته اند اما باید در نظر داشت همیشه این روش درمانی مفید نبوده و حتی ممکن است همراه با ضررهایی هم باشند.

شعار سال: استفاده از مواد طبیعی مانند زاج سفید و مردار سنگ یا همان سنگ مرداب که همیشه و به ویژه در فصل گرما برای جلوگیری از تعریق بیش از حد، مشتریان خاصی پیدا می کند یکی از این موارد است که اخیرا طی تحقیقات انجام شده خطرناک بودن آن به اثبات رسیده است و متخصصان توصیه می کنند استفاده از این ماده برای جلوگیری از تعریق متوقف شود.

نتایج آنالیز اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز نشان داده است، این ماده حاوی مقادیر بالایی از فلزهای سنگین، بالاخص سرب (به طور متوسط بیش از 70 درصد) است بنابراین استعمال آن علاوه بر آنکه می‌تواند سبب جذب پوستی عناصر سمی در فرد مصرف کننده شود، ممکن است سبب پخش آلودگی در محیط منزل و مواجهه کودکان با آن و انتقال آن از طریق دست آلوده به سیستم گوارشی نیز شود که در این صورت میزان جذب آن توسط بدن و خطرهای ناشی از آن به شدت افزایش می یابد.

همچنین این ماده حاوی مقادیر بالای نیکل و کروم است و به دلیل آنکه خاصیت قلیایی نیز دارد، می تواند سبب بروز واکنش‌های آلرژیک و آسیب‌های پوستی در محل استعمال شود بنابراین توصیه می شود مردم از استعمال، نگهداری و هرگونه تماس با این ماده جدا خودداری کنند.

استفاده از سنگ مرداب را متوقف کنید!

دکتر روزیتا خوئینی، سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فرآروده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به رواج استفاده از ضد تعریق های طبیعی در فصل گرما گفت: گاهی عطارها برای جلوگیری از تعریق بدن و رفع بوی بد آن موادی طبیعی به مردم معرفی کرده و به فروش می رسانند که باید در استفاده از آنها بسیار هوشیار بود زیرا ممکن است اثر جبران ناپذیری بر سلامتی داشته باشند. سنگ مرداب یا مردار سنگ یکی از این مواد است و به صورت پودر برای جلوگیری از تعریق پیشنهاد می شود.

وی افزود: این ماده علاوه بر عطاری ها در اماکنی نظیر مترو به فروش می‌رسد و مورد استقبال هم قرار می گیرد اما مردم باید آگاه باشند که این ماده بسیار خطرناک بوده و می تواند ضررهای زیادی برای بدن داشته باشد.

وی در ارتباط با عوارض خطرناک استفاده از این ماده معدنی، اظهار کرد: هر چند سنگ مرداب در جلوگیری از تعریق و بوی بد بدن موثر بوده اما استفاده از این ماده معدنی برای بدن خیلی خطرناک است. این سنگ از پودر کردن سنگ نقره به دست می‌آید. پودر سنگ نقره پودر حاوی فلزهای سنگینی است که ۷۰ درصد آن را اکسید سرب تشکیل می دهد. در زمان استفاده مقادیری از اکسید جذب پوست و بدن می شود که بسیار خطرناک است.

به گفته وی، اکسید سرب در صورت بلعیده شدن و استنشاق امکان دارد کشنده باشد. همچنین اکسید سرب موجب حساسیت چشم و سیستم تنفسی شده و می تواند بر روی بافت لثه، سیستم عصب مرکزی، کلیه، خون و سیستم تولید مثلی اثر منفی بگذارد.

محصول‌های مجوز دار خریداری کنید

خوئینی با تاکید بر اینکه این محصول به صورت غیر مجاز عرضه می شود و مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست، افزود: وجود فرآورده ای به این شکل، به هیچ وجه مورد تایید نیست و مردم باید دقت داشته باشند که محصولات سلامت محور دارای مجوز وزارت بهداشت و برچسب اصالت، را تهیه کنند.

سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فرآروده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: وقتی یک محصول و فرآورده ای که در جعبه ای که فقط یک شماره تلفن روی آن نوشته شده است، به فروش می‌رود، مشخص است که نباید مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: وقتی عوارض و خطرهای یک محصول بیشتر از فواید آن است، ما به هیچ وجه استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری سینا پرس، تاریخ انتشار 2 خرداد 97 ، کد مطلب: 79056، www.sinapress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
0
همه مردم باید آگاهی خود را نسبت به این ماده افزایش دهند ؛ وقتی به عطار ها اعتماد کنیم این مشکل ها هم پدید میاید
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین