پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۲۷۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور گفت: برای مرمت 600 خانه تاریخی در سال جاری، دچار بحران نیروی کارشناس و متخصص هستیم.
شعارسال:مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور گفت: برای مرمت 600 خانه تاریخی در سال جاری، دچار بحران نیروی کارشناس و متخصص هستیم.

«غلامرضا میثاقیان» روز شنبه  درباره چگونگی تقسیم بودجه تخصیصی به پروژه های مرمتی و اولویت ها در سال 96، اظهار کرد: به طور کلی پروژه های مرمتی ما در مبحث خانه های تاریخی، به آنها که اعتبار ملی دارند و پروژه های مشارکتی تقسیم می شود.

وی اضافه کرد: امسال بنا به برنامه مصوب، در صورت تامین هزینه، 600 خانه تاریخی در تهران و شهرستانها با مشارکت مالکان این خانه ها مرمت می شود.

میثاقیان ادامه داد: به دلیل میزان اندک اعتبارات ملی، در نظر داریم 150 بنای عمومی مثل کاروانسراها و مساجد تاریخی را مرمت اساسی کنیم و بودجه ای سه برابری یعنی بودجه ای برای مرمت اضطراری 450 خانه تاریخی نیز درنظر گرفته ایم.

مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور گفت: اولویت برای مرمت از نظر شهرت بنا نیست بلکه از دیدگاه ما هر بنایی که در فهرست ملی ثبت می شود، دارای ارزش والایی است و اگر برخی بناها کمتر شناخته شده به دلیلی کم اهمیتی آنها نیست بلکه ما در معرفی آنها کوتاهی کرده ایم.

وی افزود: مثلا وقتی می گوییم «خانه عامری های کاشان» همه آن را می شناسند اما «خانه مستوفی بشرویه» را کمتر کسی می شناسد، در حالیکه اگر از نزدیک این دو عمارت را ببینند پی می برند که خانه مستوفی بشرویه نفیس تر از خانه عامری است، برای همین به شخصه دوست داشتم امکانی بود که قبل از مرمت بناها بتوانیم آنها را به مردم معرفی کنیم.

میثاقیان ادامه داد: وقتی کوچکترین اتفاقی برای یکی از اماکن مشهور می افتد شاهد یک واکنش اجتماعی عظیم هستیم اما در مورد بناهای غیرمعروف از این نظر به آنها ظلم می شود؛ مثلا در استان اصفهان «عمارت سرهنگ آباد» از «چهل ستون» هیچ چیز کم نداشت اما چون درست معرفی نشده با وجود آسیب های زیادی که دیده، کسی صدایش در نمی آید.

وی افزود: هرچند ما بودجه اضطراری کمی برای این عمارت تعیین کردیم اما مطمئنم اگر این بنا خوب معرفی شده بود در قبال صدمات، اکنون واکنش های عجیب و اعتراضات عمومی زیادی باعث پیگیری و تخصیص بودجه بیشتر از جانب مسئولان می شد.

** کاستن از ساختار اداری و نیروی متخصص، کوچک سازی نیست؛ نابودیست

مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور درباره وضعیت بدنه کارشناسان متخصص مرمت در سازمان میراث فرهنگی نیز تصریح کرد: آیا برای اجرای مرمت همه پروژه ها کارشناس داریم؟ وسع ما کم هست و از نظر منابع انسانی به شدت در مضیقه هستیم.

وی افزود: در همه زمینه ها از جمله کارشناس مرمت، مرمت تزیینات، باستان شناس، مهندس معمار، مهندس سازه و دیگر تخصص ها نیاز داریم و متاسفانه بسیاری از نیروهای ما در شرایط کنونی نیروهای تاسیساتی هستند و به شدت دچار کمبود کارشناس متخصص هستیم.

میثاقیان به برخی مشکلات ساختاری در حوزه حفظ و احیای بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: حوزه مدیریت من، در دوره ای نه چندان دور، شامل سه دفتر بوده که بعدها به یکی کاهش یافت و اکنون به یک سوم رسیده و این کوچک سازی نیست بلکه نابود کردن است.

وی گفت: از 14 سال پیش تا امروز حتی یک نفر به مجموعه ما اضافه نشده و در عوض چندین نفر متخصص یا به دلیل کهولت سن یا دیگر مسائل حذف شده اند.

** دانش آموختگان در عمل ضعیف هستند

مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی تاکید کرد: با مراکز آموزش فنی حرفه ای که زیر نظر وزارت کار هستند برای فن آموزی گرایش های مورد نیازمان رایزنی داریم چون کسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند متاسفانه فقط تئوری می دانند و مهارت عملی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: روزگاری بخش عمده سازمان میراث فرهنگی، کارگر متبحر بوده است ولی عده ای ناآگاهانه آن موقع گفتند که چرا باید بخش قابل توجهی از بدنه اداره، کارگران مرمت باشند و با سرو صدا آنها را حذف کردند تا فقط مهندسان به کار گرفته شوند و خدا می داند این اقدام چه آسیب های جدی به کار ما زد.

میثاقیان یادآور شد: کارگر ماهر و متبحر در زمینه های تخصصی مثلا کسی که کاشیکاری تاریخی یا اجرای آن را می داند، غنیمتی بزرگ و لازم است زیرا علاوه بر طراح باید مجری و اجرا کننده هم متخصص و ماهر باشد و فارغ التحصیلان دانشگاهی همان تئوری ها را هم خوب درک نکرده اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت میراث ما، تاریخ انتشار 4خرداد 97، کد خبر: 6379، www.mirasema.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین