پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۴۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
هر روز در تلويزيون، شبكه‌هاي اجتماعي و مطبوعات مطالب زيادي درباره شيوه‌هاي تربيتي كودكان منتشر مي‌شود. در و ديوار شهرها هم پر است از تبليغات كلاس‌هاي آموزشي ويژه كودكان كه به پدر و مادرها نويد مي‌دهند فرزندشان با شركت در اين كلاس‌ها حسابش از بقيه كودكان جدا مي‌شود و آينده‌اي درخشان در انتظار اوست.
شعارسال: به نقل از اعتماد،اما قبل از آنكه براي تربيت كودكان نسخه‌اي پيچيده شود آيا تصوير روشني از وضعيت رشد كودكان در ايران وجود دارد؟ پاسخ منفي است. واقعيت اين است كه بر خلاف كشورهاي توسعه يافته در ايران مساله كودكي هنوز بسيار جوان است و داده‌هاي علمي قابل اتكا درباره آن هم بسيار اندك.

مطالعه سير رشد ٥٠٠ كودك ايراني

كساني كه درك‌شان از توسعه به پروژه‌هاي عمراني و بتن و آهن و... محدود مي‌شود شايد از اهميت «مراحل رشد كودكان» و اثر آن بر توسعه انساني و اجتماعي درك چنداني نداشته باشند اما براي آنها كه با علم تعليم و تربيت و به‌طور كلي علوم انساني سر و كار دارند توجه به شرايط اجتماعي و خانوادگي رشد كودكان بسيار حايز اهميت است.

انجام پروژه‌هاي مطالعه رشد طولي (در بستر زمان چند ساله) روي كودكان از جمله تحقيقاتي كه در دنيا بسيار مرسوم است. اما در ايران به دلايلي كه در ادامه اين گزارش مي‌خوانيد مطالعات طولي مورد اقبال قرار نگرفته‌اند. از سال ١٣٩٢ موسسه آموزشي و پژوهشي هم‌نوا با همكاري دانشگاه تربيت مدرس اجراي پروژه «مطالعه طولي رشد كودكان ايراني» را آغاز كردند.

در اين طرح قرار است طي يك فرآيند هشت ساله تا سال ١٤٠٠ سير رشد ٥٠٠ كودك ايراني در پنج شهر ايران با ابزارهاي علمي مختلف سنجيده شود. در واقع «كودكي در ايران» نخستين مطالعه طولي رشد و تحول كودكان و نوجوانان ايراني است كه با هدف بررسي عميق و همه‌جانبه فرآيند رشد در دامنه سني ٤ تا ١٢ سال، واكاوي چگونگي تاثير عوامل فردي، خانوادگي و آموزشي بر حيطه‌ها و ساحت‌هاي مختلف تحول و نيز بررسي محيط‌هاي يادگيري كودكان انجام مي‌شود. حالا در ميانه اجراي اين طرح دشوار و زمانبر، «اعتماد» براي نخستين‌بار درباره جزييات اجراي طرح و برخي يافته‌هاي موج اول و دوم تحقيقات گزارش مي‌دهد.

مي‌خواستيم بدانيم كجا ايستاده‌ايم

علي ترقي‌جاه، «پژوهشگر و كنشگر تعليم و تربيت و حوزه كودكي» و عضو شوراي سياست‌گذاري اين طرح تحقيقاتي درباره اينكه چه شد موسسه هم نوا به سراغ اين موضوع دشوار رفت، مي‌گويد: «ما عاشق سال‌هاي مهم كودكي هستيم و فكر مي‌كنيم اين دوره خيلي كليدي است.

اما تا وقتي ندانيم كودكان چگونه زندگي مي‌كنند نمي‌توانيم بر زندگي آنها اثر بگذاريم. تا وقتي ندانيم كجا هستيم، نمي‌توانيم كار خوب انجام دهيم و اين يك ضعف است. ما در زمينه دوران كودكي در ايران با فقر داده روبه‌رو هستيم.» او توضيح مي‌دهد كه جاي پژوهش‌هاي طولي درباره مطالعه دوره كودكي در ايران خالي بود و همين انگيزه‌اي شد براي آنكه «مطالعه كودكي در ايران» شايد چراغي باشد براي كساني كه مي‌خواهند كاري كنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری سلامت نیوز  ، تاریخ انتشار: 5خرداد 1397 ، کدخبر: 244726 ،www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
0
0
بدلیل نداشتن فرهنگ صحیح فرزند داریست و همچنین کم کاریه رسانه های عمومی
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
0
0
دیگر این قصه گویی ها تمام شده است ؛ کجاست آن دوران طلایی مادر بودن....
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
داره کم.کم سنت های قشنگمونم یادمون میره
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین