پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۵۳۲
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین، علاوه بر تبیین اقدامات آمریکا در براندازی نظام و بی نتیجه بودن آن ها، شروط شش گانه ای را برای برجام اروپایی بیان نمودند.

شعار سال: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین، علاوه بر تبیین اقدامات آمریکا در #براندازی_نظام و بی نتیجه بودن آن ها، شروط شش گانه ای را برای برجام اروپایی بیان نمودند. ایشان با این شروط پیش دستانه، دیپلماسی انفعالی و التماسیِ دولت را به دیپلماسی تهاجمی و طلبکارانه نظام تبدیل کردند. تغییر زمین و مدل بازی به معنی آرایشی جدید در مقابل حریف بدعهد و بدسابقه ای است که تعامل با آن الزامات خود را دارد. هرچند هیچ چشم اندازی برای قبول این شروط توسط اروپا وجود ندارد اما از بعد کاربردی؛ نکات مهمی در آن وجود دارد:

1. محور فرمایشات رهبری بر اصلِ ثابتِ لغو تحریم هاست.‌ یعنی اساس و هدف هرگونه مذاکره با طرف های اروپایی و آمریکایی باید لغو تحریم ها باشد و عباراتی هم چون "ثبیت حقوق هسته ای” ؛ "بی آبرو کردن آمریکا” و تنها در صورت تحققِ آن اصل، قابل تعریف است. عدم لغو تحریم ها، دقیقا به معنی عدم دستیابی به هدف مذاکرات و بی نتیجه بودن آن است.

2. از میان شروط شش گانه رهبری معظم؛ شرط دوم یعنی اروپا قطعنامه‌ای علیه آمریکا به شورای امنیت ببرد که آمریکا قطعنامه 2231 را نقض کرده است، کم هزینه ترین، کوتاه ترین شرطی است که در مقابل اروپا قرار داده شده است. اروپایی ها تصریح می کنند که آمریکا برجام را نقض کرده است. از این موضع گیری باید حداقل دو بهره عینی و ملموس برد:

الف. موضع اروپا تا هنگامی که به قطعنامه شورای امنیت تبدیل نشود عملا در سطح یک موضع گیری سیاسی غیرالزام آور باقی خواهند ماند و اثر عملی خاصی برای ایران ندارد. این موضع گیری باید تبدیل به سند شود.

ب. حتی با فرض وتوی قطعنامه پیشنهادی اروپا توسط آمریکا، این قطعنامه به عنوان یک سند تاریخی در سازمان ملل و افکار عمومی جهانیان ثبت خواهد شد.

از این رو رهبری معظم تاکید دارند که موضع گیری اروپا، تبدیل به قطعنامه شورای امنیت شود. این شرط زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم بجز یک ضلع آن (آلمان) ، فرانسه و انگلیس از اعضای دائم شورای امنیت هستند.

3. نحوه اعلام شروط توسط رهبری علاوه بر اینکه نشان از بعد کارشناسی، صراحت و اقتدار آن ها داشت؛ بیانگر آن است که باید توسط مردم و جریان انقلابی، تبدیل به یک مطالبه عمومی شود. شروط اعلامی قبلی برای پذیرش برجام و برخورد شعاری دولت و مجلس با آن شروط و نهایتا بی توجهی عملی به آن ها؛ عملا موجب وارد آمدن خسارت بزرگی به صنعت هسته ای کشور و یا برچیده شدن آن ها شد. در این مرحله باید شروط اعلامی رهبری تبدیل به مطالبه عمومی از دولت و مجلس شود تا این شروط علاوه بر عدم فراموشی؛ به دام قرائت ها و تفاسیر مختلف جریان های سیاسی کشیده نشود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ کوی دوست، تاریخ انتشار - ، کد مطلب: -، www.taha881.kowsarblog.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین