پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۶۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
موضوع برکناری و استعفای مدیران زن در استان سیستان و بلوچستان که به‌عنوان استانی پیشرو در به کار‌گیری زنان در مناصب مدیریتی در کشورمان مطرح است، حاشیه‌های زیادی را در روزهای گذشته به همراه داشت. آذر منصوری، فعال امور زنان نخستین بار این مسئله را در توییتی مطرح کرد و نوشت:
شعار سال: موضوع برکناری و استعفای مدیران زن در استان سیستان و بلوچستان که به‌عنوان استانی پیشرو در به کار‌گیری زنان در مناصب مدیریتی در کشورمان مطرح است، حاشیه‌های زیادی را در روزهای گذشته به همراه داشت. آذر منصوری، فعال امور زنان نخستین بار این مسئله را در توییتی مطرح کرد و نوشت: «مطلع شدم خانم‌ها سکینه اشرفی معاونت اقتصادی استانداری، فریبا برنایی مدیرکل حوزه استاندار، سعیدی مهر بخشدار مرکزی و نرگس محمدی معاون سیاسی فرمانداری نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان از مسئولیت‌های خود برکنار شده اند!! آیا این در راستای سیاست‌های دولت است؟» سیاست‌هایی که این فعال امور زنان از آن سخن به میان می‌آورد به دستور رئیس‌جمهور به تمامی وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی بازمی‌گردد که باید 30درصد از پست‌های مدیریتی را به زنان اختصاص دهند. بعد از انتشار خبر برکناری مدیران زن، کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند. باتوجه به اهمیت موضوع، روزنامه همشهری در گفت‌وگو با 3نفر از این مدیران زن در استان سیستان و بلوچستان به بررسی موضوع پرداخت و دلیل این برکناری‌ها و تغییرات را از خود آنها جویا شد.

* من را به جلسات تأمین دعوت نمی‌کردند

عصمت سعیدی‌مهر، بخشدار سابق مرکزی زاهدان که بیش از یک سال بخشدار مرکزی زاهدان بوده است و 10روز قبل از سمت خود استعفا داده در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه بیش از 20سال سابقه کار مدیریتی در آموزش و پرورش دارد، گفت: در زمان بازدید سرزده آقای فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش از مدارس استان، خانجانی فرماندار وقت خواستار فعالیت من در وزارت کشور شد. این موضوع در ابتدا با مخالفت آموزش و پرورش مواجه شد اما من بعد از 8‌ماه با اصرار بخشدار مرکزی زاهدان شدم. سعیدی‌مهر با اشاره به این مسئله که در مدت فعالیتش در بخشداری بی‌مهری‌های زیادی به وی شده است، ‌گفت:‌بعد از انتصابم در بخشداری، فرماندار وقت با این ایده که فردی باید در کنار من باشد تا با کار آشنا شوم، آقایی را در دفتر من به‌کار گماشت ولی مدت زمان ماندن این آقا به طول انجامید و زمانی که به او اعتراض می‌کردم که من به‌کار آشنا شده‌ام و شما نباید تمام وقت در دفتر کار من حضور داشته باشید و می‌توانید به‌عنوان رئیس دفتر بیرون از دفتر کار کنید، وی به این جمله بسنده می‌کرد که من مامورم و معذور. من هم یک روز میز ایشان را بیرون از دفترم گذاشتم.

سعیدی‌مهر، درباره تبعیض‌ها می‌گوید:اگر چه بخشدار قبلی مسلح بود، محافظ داشت و راننده و ماشین هم در اختیارش بود اما هیچ کدام از این امکانات به من ارائه نشد و بعد از اینکه من میز آقای همکارم را از اتاقم خارج کردم، ارتباط فرمانداری با من قطع شد و وسیله نقلیه‌ای که در اختیار بخشداری بود، پس گرفته شد. من هم مجبور بودم برای سرکشی به محدوده استحفاظی خودم از ماشین‌های دهیارها و یا مردم استفاده کنم و هیچ‌کس هم جوابگوی ندادن امکانات به بخشداری نبود.

سعیدی‌مهر با اشاره به اینکه همیشه به‌دنبال حفظ استقلال کاری‌اش بوده است، گفت:‌ روز آخری که فرماندار سابق در فرمانداری بود، گفت من را به‌عنوان یک نماد به بخشداری آورده است و انتظار رفتارهای مستقل را نداشته است. او همچنین درباره استعفایش می‌گوید: سرانجام 10روز قبل با توجه به رفتارهای ناشایستی که با من شده بود و حتی من را به جلسات تأمین دعوت نمی‌کردند؛ استعفایم را تقدیم فرماندار کردم که آقای فرماندار هم بدون فوت وقت این استعفا را قبول کرد. او به همشهری می‌گوید هم‌اکنون در خانه است ولی مسئولان آموزش و پرورش به او گفته‌اند که همچون گذشته به آموزش و پرورش باز گردد.

* دستورالعمل دولت کمرنگ شده است

سکینه اشرفی معاون سابق اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید که با اتمام ماموریتش به تهران بازگشته است. سکینه اشرفی که از سازمان برنامه و بودجه در تهران به استانداری سیستان و بلوچستان مأمور به خدمت بوده است الان با بازگشت به پایتخت نه‌تنها جایگاه قبلی خود را در سازمان ندارد بلکه با پست کارشناسی در سازمان برنامه و بودجه مشغول به فعالیت است. او در گفت‌وگو با همشهری گفت:‌ آن چیزی که در دولت مبنی بر اشتغال 30درصدی زنان در حوزه‌های مدیریتی مطرح شد به مرور کمرنگ شده است. ‌آن چیزی که من متوجه‌شده‌ام این است که در 2‌ماه اخیر که به تهران برگشته‌ام آقایانی که بعد از اتمام ماموریتشان همچون من به تهران آمده‌اند پست و جایگاه قبلی‌شان حفظ شده اما برای بانوان، پست هم‌تراز با پست قبلی‌شان درنظر گرفته نشده است. به گفته اشرفی، در دولت یازدهم 70زن در استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان مدیر در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کردند که در‌ماه‌های اخیر تعدادی از آنها تغییر کرده‌اند، ماموریت‌هایشان به پایان رسیده و یا اینکه برخی از آنها مجبور به استعفا شده‌اند. او با بیان اینکه خود او با پایان ماموریتش به تهران آمده است، گفت: حضور خانم‌ها مانند من به مرور زمان به مذاق بسیاری از مدیران مرد در سطح استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان خوش نیامده و همین موضوع باعث تمدید نشدن دوران ماموریتم شد.

* معاون دفتر بودم، سرپرست شدم

فریبا برنایی‌بجد، معاون دفتر و سرپرست سابق مدیرکل حوزه استانداری بوده است که با آمدن استاندار جدید پست سرپرستی از او گرفته شده و هم‌اکنون به‌عنوان سرپرست معاونت دفتر روستایی فعالیت می‌کند. او در گفت‌وگو با همشهری گفت: سرپرستی حکم موقتی بود که من با حفظ سمت معاون دفتری به این سمت برگزیده شدم اما بعداز آمدن استاندار جدید پست معاونت نیز از من گرفته شد. من تنها خانم با مدرک فوق لیسانس مهندسی عمران در استانداری هستم که ابتدا به من گفته شد تو را از این سمت بر می‌داریم و پست بالاتری به تو می‌دهیم اما در نهایت تصمیم به فرستادن من به شهرداری گرفته شد تا از استانداری خارج شوم که البته من موافقت نکردم. برنایی که سابقه عضویت در شورای شهر را نیز دارد، ادامه داد: از ابتدای فروردین که قرار شد از دفتر مدیرکل حوزه بروم تا یک‌ماه هیچ پستی نداشتم تا اینکه معاون عمرانی به من گفت به مرخصی 2هفته‌ای بروم تا تکلیفم معلوم شود و بعد از برگشتن از مرخصی به‌عنوان سرپرست معاونت دفتر روستایی مشغول به‌کار شوم.

براساس تصویب نامه شورای‌عالی اداری که به امضای رئیس‌جمهور نیز رسیده است باید تا پایان برنامه ششم توسعه نسبت مدیران زن در پست‌های مدیریتی به 30درصد افزایش یابد و سهم هر یک از دستگاه‌های اجرایی برای انتصاب مدیران زن با درنظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های هر دستگاه، توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و با هماهنگی دستگاه اجرایی ذیربط تعیین و ابلاغ می‌شود.

*   دولت سیاست به کار‌گیری مدیران زن را پیگیری کند

آذر منصوری/ فعال امور زنان:  با توجه به این نکته که استان سیستان و بلوچستان در موضوع مشارکت زنان در مناصب مدیریتی و مشارکت زنان در انتخابات به‌عنوان نمادی روشن در کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم مطرح بوده است، برکناری و تغییر مدیران زن که اتفاقا بسیاری از آنها هم عملکرد مثبتی داشته‌اند با سیاست‌های مدیریتی دولت مغایرت دارد؛ البته این روند متأسفانه در بسیاری از استان‌های دیگر هم آغاز شده است. با توجه به این موضوع، وزارت کشور باید به تبعات خروج زنان از مناصب مدیریتی توجه لازم را داشته باشد. در جاهایی که مدیران دولتی با دستورالعمل‌ها همراهی نمی‌کنند به‌صورت جدی‌تر باید به آنها تذکر داده شود. این مسئله می‌تواند در میزان امیدواری زنان به عملکرد دولت و امیدی که نسبت به آینده برنامه‌های دولت دارند اثر منفی بر جای بگذارد. عملکرد دولت در زمینه به کارگیری زنان در استان پهناور سیستان و بلوچستان به‌دلیل تنوع قومیتی و مذهبی خیلی امیدوار‌کننده بود و نباید این شرایط به سادگی از دست برود. البته هیچ‌کس نمی‌گوید که اگر عملکرد مدیر خانمی بد بود حتما باید سر کار باشد ولی نباید تبعیض صورت گیرد. مدیران باید دلیل همکاری نکردن با زنان را توضیح دهند و مشخص کنند افرادی که به جای این زنان به‌کار گرفته شده‌اند چه توانمندی‌هایی نسبت به مدیران قبلی زن داشته‌اند و آیا این افراد می‌توانند ضعف‌های احتمالی را برطرف کنند یا نه.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار: 5 خرداد 1397، کدخبر: 17611 ، www.newspaper.hamshahri.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
0
0
سیاست های جنیست زده مسئولان واقعا باعث تاسف است , تا کی این روند را میخواهیم ادامه دهیم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین