پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۸۵۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
درختان کهنسال که با تازگی از دست تبرهای هیزم شکنان در سیاهی زمستان خلاص شده اند امروزه باید بار دیگر طعم آتش‌سوزی‌های سریالی، آفت سوسک بلوط خوار و حتی قطع شدن برای احداث یک جاده را بچشند.

شعار سال: دیار زاگرس، سرزمین بلوط های چند هزار ساله دنا، سرزمین نیاکان، امروزه باید دنا و قامت بلند و رعنایش را تنها مأمن بلوط های چند هزار ساله زاگرس نامید که در گردا گرد روزگار، توانسته است پناهگاه خوبی برای این بلوط های همیشه در خاک باشد.

اما باید با جدیت و صراحت گقت که دیگر بلوط‌های زاگرس آرام و قرار نداشته و ندارند، گاهی آتش‌به‌جانشان می‌افتد و ایستاده می‌سوزندو گاهی هم نیز هیزم مراسمات عزا و عروسی شده و خاکستر می‌شوند و گاهی هم در کوره‌ها می‌پزند زغال شده تا مافیای قاچاق زغال امروز این سروهای ایستاده در غبار را بیشتر از گذشته به انقراض بکشاند.



امروز بلوط های کهنسال دنا نمادی بر این استان محروم و غم زده هستند، بلوط‌های کهنسالی که سالیان سال بوده که خاطرات نیاکان این دیار را دیده و بر خاطر خود دارندو با آوای کوچ عشایر هزاران داستان سرایی را در سینه های ستبر خود انباشته اند.

این درختان کهنسال که با تازگی از دست تبرهای هیزم شکنان در سیاهی زمستان خلاص شده اند امروزه باید بار دیگر طعم آتش‌سوزی‌های سریالی، آفت سوسک بلوط خوار و حتی قطع شدن برای احداث یک جاده را بچشند.

متأسفانه بلوط های زاگرس قربانی، ندانم کاری عده ای شده اندکه خودشان شاید هم ندانند که چگونه تیشه به ریشه این نماد های بزرگ می زنند.

بلوط‌هایی که امروز باید قربانی طمع انسان‌هایی شوند که روزگاری نیاکانمان را زیر سایه خویش مأوا داده و در سال‌های قحطی قوت لایموتشان بودند‌ و در روزهای تفریح به عنوان طبیعتی شگرف آنان را جا و مکان می دادند.


طبیعت زاگرس جنوبی با نام بلوط زیباست و اگر این بلوط ها نباشد باید گفت، زاگرس و پهنای آن بیایانی بیش نیست، بلوطهایی که در گرمای تابستان سایه سار خانواده های زیادی هستند و در زمستان نیز هیزم های خشکشان گرما بخش بی خانمانی که در این دنیای خاکی فقط به عشق همین بلوط ها زنده اند.

قطع درختان زیبای بلوط روزی نیست که در سایت های خبری دیده نشود و کسیاز آن خبر نداشته باش، در روز های اخیر نیز شاهد قطع این درختان در جای جای استان هستیم، چه در تفریح چند ساعته مسافران و چه در قطع سریالی آنان توسط برخی از نهادها و امروز هم به دست برخی سودجویان برای تصاحب کردن زمینی در پهنای دنا.

امروز قطع سریالی این درختان از یاسوج گرفته تا کوه های تشان و دشتک سی سخت و حتی روستاهای دنا نشین و منطقه بهمئی پا را فراتر از آن چیزی گذاشته که حتی خودمان هم فکرش را کرده بودیم، و می بینیم که هرروز دودی سفید از تنه ای بلند می شود که نشان از آخرین روزهای زندگی یک بلوط کهنسال است.


در جدیدترین شواهد در منطقه سروک یاسوج و خهکلان، دیده شده که تعدادی از درختان کهنسال زاگرس در این مکان آن هم به دست عده ای که برای تصاحب زمین قدم گذاشته اند قطع شده و شبانه این افراد با قطع این درختان به دنبال سود جویی خود هستند.

طبق این شواهد که از سوی برخی مردم به این سایت گزارش شده، در منطقه سروک که پر پشت ترین منطقه جنگلی مرکز استان نیز هست، دیده می شود که عده ای شبانه با قطع شاخ و برگ ها و حتی قطع کامل، این درختان زیبا را از بین برده و در پی تصاحب زمین های ملی و منابع طبیعی هستند.

منطقه سروک که در چند سال اخیر یکی از مناطقی بوده که بیشتر اماج زمین خواری و قطع درختان را به خود دیده امروز دیگر در امان نیست و ساخت و سازهای بی رویه و غیر قانونی کمر این منطقه را شکسته است.


سریال قطع درختان بلوط در دنا فاجعه ای جبران ناپذیر را برای استان چهارفصل در بر خواهد داشت، فاجعه ای که شاید در آینده گریبانگیر نسل های بعدی شود و شاید دیگر بلوطی نباشد تا رهگذری زیر آن سکنی بپذیرید.

از طرفی دیگر پارک جنگلی یاسوج که امروز به عنوان نماد سبز در این شهر زیبا از آن یاد میشود، هر روز در بی توجهی مسئولان داشته هایش بر باد می رود و زمزمه های واگذاری آن به وزارت نفت باعث دلنگرانی عده ای شده است و بر این باورند که شاید در کمترین زمان ممکن دیگر بلوطی در پارک جنگلی یاسوج یافت نشود تا مسافران زیرسایه آن بتوانند مأوا بگیرند.

اگر بخواهیم فقط کوههای حاتم و دشت تشان و آن کوره های ذعالی را تنها قتلگاه بلوط های دنا بنامیم باید بگوییم به بیراهه رفته ایم و دیری نخواهد گذشت که دشت سردسیری سرزمین چهار فصل از دنا تا سروک همه به دست قاتلان طبیعت به نابودی بیشتر خواهند گرایید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، تاریخ 6 خرداد 97، کد مطلب: 108012: www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین