پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۹۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
کشورهای عربی کوچک حوزه خلیج فارس پاسخ خاموشی به خروج ترامپ از برجام داده‌اند. این نشان می‌دهد که آنان با احتیاط و دقت درصدد حفظ رابطه‌ای متوازن میان ایران و عربستان سعودی و خواستار داشتن روابط با هر دو کشور می باشند.

شعارسال: سایت «المانیتور» با اشاره به تفاوت موضع‌گیری‌ها در میان کشورهای حوزه شورای همکاری خلیج فارس می نویسد: تلاش کویت برای حفظ محتاطانه روابط حسنه با ایران و عربستان/چرا کویت با تصمیم ترامپ درباره خروج از برجام همراه نشد؟‌«در حالی که عربستان سعودی، امارات و بحرین به شدت از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام حمایت کرده‌اند، کشورهای دیگر عربی حوزه خلیج فارس محتاط بوده و از موضع سه کشور مذکور حمایت نکرده اند.

 کویت با نادیده گرفتن موضع عربستان سعودی در قبال برجام موضعی مستقل را اتخاذ کرده است. این مسئله نشان می دهد که آن کشور علیرغم روابط نزدیکی با عربستان سعودی دارد می خواهد روابط خود با ایران را نیز حفظ کند. از زمان کسب استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۶۱ میلادی به این سو، کویت از ابزارهای مختلفی برای تامین امنیت خود استفاده کرده است. اولین و مهمترین آن‌ها اتکا به قدرت‌های بین المللی بود که به خصوص در زمینه مقابله با اشغال آن کشور توسط عراق در سال ۱۹۹۱ میلادی این موضوع مشهود بود. کویت در اکثر موارد تلاش کرده تا روابط متوازن با همسایگان خود داشته باشد بجز در جریان جنگ هشت ایران و عراق که جانب عراق را گرفت. کویت از ابزار میانجی‌گری در سیاست خارجی خود استفاده می‌کند. از جمله در تلاش برای پایان دادن جنگ در یمن بوده است. از سوی دیگر در سال ۲۰۱۷ میلادی، کویت برای میانجی در روابط قطر عربستان سعودی ابراز امادگی کرد.

این سایت در ادامه می افزاید: باید توجه داشت که سیاست خارجی کویت متفاوت از قطر است. برخلاف قطری‌ها، امیر کویت در سال‌های گذشته از انقلاب‌ها در منطقه حمایت نکرده است. او علاوه بر آن در سال گذشته در نشست سران اتحادیه عرب در اردن گفت که اصطلاح بهار عربی یک توهم بوده و این موضوع سبب سلب امنیت و توسعه منطقه شده است. برخلاف قطر همچنین کویت شبکه خبری ندارد. برخلاف امیر جوان قطر، امیر کویت کهنسال است و متعلق به نسل مشابهی از حکام آن کشور که از روابط نزدیکی با یکدیگر برخوردار هستند.

با این حال، این تفاوت ها بدان معنا نیست که عربستان سعودی موضع کاملا دوستانه‌ای نسبت به کویت دارد. برخلاف اغلب کشورهای حوزه شورای همکاری خلیج فارس، اخوان المسلمین در حیات سیاسی کویت فعال هستند. در آن کشور اخوان‌ها به عنوان سازمانی تروریستی قلمداد نمی‌شوند و در پارلمان سه نماینده دارند. نکته دوم آن که کویت روابط نسبتا خوبی با ایران دارد و در بدترین دورههای روابط عربستان با ایران، روابط خود با تهران را حفظ کرد. دولت کویت در زمان انعقاد توافق هسته‌ای غرب با ایران، از آن برای تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای حمایت کرد. به نظرمی رسد موضع کویت جلوگیری از بروز جنگ در منطقه است. کویت اما موقعیت بسیار آسیب‌پذیری دارد و در صورت وقوع درگیری میان ایران و امریکا به دلیل آن که همواره در جبهه امریکا بوده خود را در موقعیت دشواری می بیند.

 این سایت در پایان می‌نویسد: واگرایی کویت از عربستان سعودی به معنای رابطه منفی کویت با ریاض نیست. در واقع، کویت در بسیاری از موارد نشان داده که به حفظ روابط خوب با عربستان سعودی متعهد است اگرچه در سال ۲۰۱۶ میلادی روابط خود را با ایران قطع نکرد و از تصمیم عربستان سعودی پیروی نکرد. با این حال، در آن زمان کویت سفیر خود را از ایران فراخواند. شواهد نشان می دهند که کویت علیرغم عدم موافقت با برجام می خواهد روابط خوب خود را با ایران وعربستان سعودی حفظ کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری آفتاب ، تاریخ انتشار: 7خرداد 1397 ، کدخبر: 525889 ، www.aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
این که برخی از کشور های حوزه خلیج فارس با ایران متحد باشند خیلی خوب است ؛ ایران میتونه روابط حسنه ای را با این ها از سر بگیره
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
کاش میشد که ایران رابطه ش رو با همه کشور های عربی بتونه از سر بگیره ؛ اینجوری خیلی به نفع ایران میشد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
عجیبه که کویت داره تن به روابط با ایران میده
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین