پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۳۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
همگی انتشار کلیپ دردناک چند ثانیه‌ای سیلی زدن به زنی دستفروش را به دست مامور سد معبر شهرداری فومن به یاد داریم. آن‌چنان که این اتفاق با واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی همراه بود.
شعارسال:همگی انتشار کلیپ دردناک چند ثانیه‌ای سیلی زدن به زنی دستفروش را به دست مامور سد معبر شهرداری فومن به یاد داریم. آن‌چنان که این اتفاق با واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی همراه بود.

 بعد از آن هم کم ندیدم که دستفروشان در اماکن مختلف شهری مورد اهانت قرار گرفته و حتی با بدترین شکل ممکن بساطشان جمع‌ شده است. گرچه گاهی اوقات حضور دستفروشان در سطح شهر با سلب آرامش شهروندان همراه است، اما باید گفت که در وضعیت نابسامان اقتصادی گاهی برای برخی شهروندان چاره‌ای نمی‌ماند، جز دستفروشی! از سوی دیگر، با پدیده مهاجرت به کلانشهر تهران مواجه هستیم و همین مساله نیز مزید بر علت شده است، چرا که بازار اشتغال نه‌تنها در شهرهای دیگر راکد است، بلکه پایتخت نیز از این مساله مستثنی نیست.

از این رو عده‌ای به دستفروشی رو می‌آورند. بنابراین باید برای این مساله مهم چاره‌اندیشی کنیم، وگرنه تجربه نشان داده که هیچ‌گاه برخوردهای سلبی کارآمد نخواهند بود.

ساماندهی تشویقی شرایط تعاونی دستفروشان در بازارچه‌های ویژه بهمن سال گذشته در شورای شهر تهران رأی آورد. الهام فخاری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورا پیشنهاد داد که مبلغ سه‌میلیارد تومان از محل کاهش ردیف‌های رفع سد معبر در راستای همکاری با وزارت کار و رفاه اجتماعی برای ساماندهی تشویقی شرایط تعاونی دستفروشان در بازارچه‌ های ویژه در مناطق 1، 2، 3، 6، ۱۲و ۱۶ اختصاص یابد که در نهایت این پیشنهاد رأی آورد. در ادامه حسن رسولی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره پیشنهاد ساماندهی شرایط ‌دستفروشی و بساط گستری در راستای کاهش عرصه‌های دستفروشی در گذرهای شهری در موافقت با این پیشنهاد در تامین منابع مالی آن بیان کرد: به‌لحاظ شکلی سه‌میلیارد از فصل مربوط به حقوق دستمزد و هوشمندسازی کسر شده است.

در تبصره چهار لایحه بودجه ۹۷، با توجه به ازدحام بیش از حد نیروهای انسانی در تمامی سطوح سازمانی شهرداری را موظف به ۱۰‌درصد صرفه جویی، شش‌درصد کاهش نیرو و ۱۰‌درصد سطوح سازمانی کردیم. بنابراین با اجرای این تبصره چهار صرفه‌جویی منابع مالی صورت خواهد گرفت. او ادامه داد: به‌لحاظ محتوایی نیز باید بگویم، آنچه مورد نظر شورا از این پیشنهاد است، ترویج دستفروشی نیست بلکه هدف کمک به دستگاه‌‌های مربوطه مانند وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی است. به گزارش مهر، رسولی خاطرنشان کرد: با این اقدام علاوه بر ساماندهی دستفروشان در قالب روز بازارها برای توانمندسازی آنها نیز اقدام خواهد شد تا نه‌تنها مزاحمتی برای کسبه و مردم ایجاد نکنند، بلکه با غنی‌سازی شغلی در مسیرهای مولد به کار گرفته می‌شوند.

رفع سدمعبر دستفروشان، بیشترین تماس شهروندان

«بیشترین درخواست شهروندان در نیمه دوم سال 97 در سامانه ۱۳۷، رفع سد معبر دستفروشان بوده است.» این اظهار نظر فروردین امسال توسط رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران انجام شد. به‌گفته محمدجواد شیرازی در شش‌ماهه دوم سال ۹۶ بیش از ۲۳۱‌هزار تماس با سامانه ۱۸۸۸ شهرداری تهران برقرار شده است. از این تعداد پیام ۸۰‌درصد به حوزه‌های اجرایی ارسال شده و ۲۰‌درصد آنها به دلایلی نظیر عدم صحت خبر یا احراز هویت قابلیت ارجاع نداشت. او ادامه داد:‌ 95درصد پیام‌های دریافتی این سامانه در قالب انتقاد و شکایت و پنج‌درصد در قالب تقدیر و تشکر بوده است.

شیرازی تاکید کرد: بیشترین درخواست شهروندان در نیمه دوم امسال در سامانه ۱۳۷، رفع سد معبر دستفروشان با شش‌درصد درخواست، آلودگی صوتی ناشی از ساختمان سازی با 2/4 درصد، نظافت معابر شهری‌ 47/3 درصد، نگهداشت فضای سبز با 37/3‌درصد و رفع خطر درختان شکسته با 25/3‌درصد بوده است. به گزارش مهر، او ادامه داد: از مجموع تماس‌های شهروندان با این سامانه نزدیک به ۶۰۰‌هزار درخواست ثبت و به واحدهای اجرائی شهرداری تهران ارجاع شده است که نسبت به نیمه نخست سال گذشته حدود 9/13‌درصد کاهش داشته است.

با تاکید شهردار مانع کسب دستفروشان نیستیم

در نخستین ماه سال‌جاری معاون خدمات شهری شهرداری کرج بیان کرد که ساماندهی دستفروشان را با توجه به تاکید شهردار برای مانع نشدن از کسب درآمد این افراد، در دستور کار قرار دادیم. حسن مدیرروستا با اعلام اینکه دستفروشی یکی از مشاغل دم دستی و ساده‌ای است که در وضعیت اقتصادی کنونی و بحران‌های آن به سرعت از سوی افراد مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: کمبود درآمد و شرایط معیشتی خانواده‌ها، سرپرستان را به این سمت می‌کشاند، اما این کار باعث به هم‌ریختگی وضعیت شهر و چهره نامطلوبی در آن می‌شود.

او روزهای پایانی سال را زمان اوج افزایش دستفروشان و بروز تخلفات مربوط به سد معبر عنوان کرد و ادامه داد: اگرچه سد معبر و دستفروشی جرم‌های شهری محسوب می‌شوند، اما رویکرد ما مبارزه نیست و سازگاری و ساماندهی آنان را با توجه به تاکید شهردار برای مانع نشدن از کسب درآمد این افراد، در دستور کار قرار دادیم. به‌گفته مدیرروستا، اختصاص سه نقطه از شهر برای ساماندهی دستفروشان در روزهای پایانی سال نیز با همین هدف انجام گرفت. این مسئول اظهار کرد: این سه نقطه در مناطق آزادگان، 45 متری گلشهر و خیابان شهید بهشتی در نظر گرفته شده بود و تلاش کردیم با استقرار دستفروشان در این نقاط، خیابان‌های اصلی و پرتردد شهر را از وجود سد معبر و دستفروشی خالی نگه داریم.

معاون شهردار کرج اضافه کرد: این کار در پایان سال گذشته برای نخستین‌بار با هماهنگی همه دستگاه‌های ذیربط از جمله دستگاه ‌های قضائی و انتظامی و از طریق اتخاذ برنامه‌ای جامع انجام گرفت. به گزارش ایلنا، او ابراز امیدواری کرد بتوانیم با استمرار برنامه ‌ریزی و تهیه طرح‌های جایگزین، این مشکل شهری را برای همیشه از میان برداریم.

ساماندهی دستفروشان با رویکرد سازگاری

روز گذشته رئیس اتاق اصناف ایران از فعالیت ۷۵۰‌هزار بنگاه صنفی بدون مجوز و ۵۵۰‌هزار دستفروش در کشور خبر داد. علی فاضلی با بیان اینکه این نابسامانی بازار را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: عدم سازمان‌یافتگی در مجموعه بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه صنوف موجب شده شاهد رکود در این بازار باشیم. این در حالی است که براساس برنامه پنجم توسعه اقتصادی مکلف به سازماندهی صنوف بودیم. او اضافه کرد: البته در این باره باید شرایط لازم فراهم شود که ما هم دنبال ایجاد این شرایط هستیم. ضمن اینکه اصلاح برخی قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

رئیس اتاق اصناف ایران در عین حال گفت: در بحث تامین با کمترین مشکل مواجه هستیم، یعنی مشکلی در تامین کالا نداریم، اما برخی از متغیرهای اقتصادی در فروش کالا تاثیر گذاشته است. فاضلی افزود: ما راهبرد معینی در زنجیره تولید تا توزیع نداریم که اگر از این راهبرد برخوردار بودیم بسیاری از مشکلات امروزی وجود نداشت. ضمن اینکه افزایش بیش از اندازه بنگاه‌های صنفی آن هم به این علت که استفاده از سرمایه‌های کوچک در سایر بخش‌ها به جز اصناف میسر نیست موجب شده شاهد پدیده رکود در فعالیت صنفی باشیم.

رئیس اتاق اصناف ایران توضیح داد که بازار با مشکل دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌‌کند اینکه برای کالاهایی که بدون انتقال ارز وارد می‌شدند در سامانه نیما فکری نشده است. از این رو دولت باید این نقیصه را رفع کند تا مشکلات پیش روی صنوف کمتر شود. به گزارش صداوسیما، فاضلی با اشاره به اینکه برخی از استنکاف فروش از سوی عمده فروشان خبر داده‌اند، ادامه داد: در بررسی ‌هایی که از بازار به عمل آوردیم، استنکاف فروش عمده فروشان، مشاهده نشد و روال تامین کالا به‌صورت طبیعی ادامه دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سلامت نیوز، تاریخ انتشار 8 خرداد97، کدخبر: 245031 ، www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین