پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۵۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: 25 درصد از چشمه های استان در مناطق ییلاقی جمعیت عشایرنشین بر اثر خشکسالی و کاهش میزان بارندگی ها، خشکیده اند.

شعار سال: محمدرضا قلی پور روز دوشنبه بدون اشاره به تعداد چشمه های خشک شده اظهار داشت: تامین آب آشامیدنی خانواده های عشایر و دام آنها در مناطق ییلاقی یکی از مشکلات اساسی این گروه از جامعه است.

براساس آمارهای موجود: خراسان شمالی دارای دو هزار و 635 چشمه با دبی آب 350 میلیون مترمکعب آب است که تعداد کمی از این چشمه ها در مناطق ییلاقی عشایر استان واقع است.

وی گفت: با توجه به خشکسالی ها در این مناطق و نبود بارش برف قابل ملاحظه در آن مکان ها، بیشتر چشمه ها خشک و یا خیلی کم آب شده اند که پاسخگوی نیاز جمعیت عشایری نیست.

قلی پور اضافه کرد: تانکرهای آبرسان هم به علت سخت گذر بودن ایلراه های برخی از مناطق ییلاقی قادر به آبرسانی نیستند و این مشکل را دو چندان کرده است.

وی اظهارداشت: اداره کل امور عشایر خراسان شمالی با برنامه ریزی های انجام شده تلاش می کند، نیازهای آب آشامیدنی را تامین کند تا مشکلی در تولید و ادامه فعالیت جامعه عشایری در مناطق ییلاقی ایجاد نشود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی از مسئولان اجرایی استان درخواست کرد که برای تامین آب آشامیدنی عشایر در مناطق ییلاقی کمک کنند تا عشایر از چرخه تولید خارج نشوند.

وی گفت: مناطقی مانند هفت ریگ، سالوک و ارتفاعات شاه جهان از جمله مناطقی هستند که چشمه های آب در آنجا خشک شده است و نیاز به آبرسانی سیار دارند.

وی افزود: این برای نخستین بار است که عشایر این مناطق از این اداره کل به علت خشک شدن چشمه ها درخواست تامین آب شرب دارند، تا کنون این اتفاق رخ نداده بود.

قلی پور عنوان داشت: اداره کل امور عشایر خراسان شمالی از فرمانداری مرکز استان درخواست دارد که از محل اعتبارات مالیات برارزش افزوده، دو دستگاه تانکر آبرسان به ناوگان حمل آب سیار اضافه کند تا از این راه بخشی از مشکل مرتفع شود.

وی گفت: در سال جاری با توجه به پیگیری ها اداره کل امور عشایر سه دستگاه آبرسان نیز از محل اعتبارات ملی برای خراسان شمالی خریداری شده است.

قلی پور اظهارداشت: روزانه 11 تانکر آبرسان معادل 450 متر مکعب آب و هر تانکر بین سه تا پنج سرویس به مناطق ییلاقی عشایر آب حمل می کند.

در خراسان شمالی دو ایل عشایری در قالب 38 طایفه با 30 هزار و 300 نفر جمعیت در قالب پنج هزارو 350 خانوار با 750 هزارراس دام زندگی می کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 7 خرداد 97، کد مطلب: 82927747، www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
باید از برداشت اب اضافی توسط چاه ها جلوگیری بشه تا سفره های اب زیرزمینی دوباره احیا بشن و این چشمه ها هم به حیاط خودشون برگردن
س.د76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
باید نظارت بر باقی چشمه ها بیشتر بشه تا کسی به صورت غیر مجازز از اونها مصرف نکه
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین