پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۱۵۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
مدیریت شهری تهران روز گذشته گزارشی درباره وضعیت ترافیک محدوده مرکزی پایتخت از ابتدای اجرای طرح ترافیک جدید تاکنون منتشر کرد که داده‌های محتوای آن نشان می‌دهد نرخ ازدحام ترافیک در هفته نخست اجرای این طرح هر روز نسبت به روز قبل افزایش یافته است.

شعار سالمدیریت شهری تهران روز گذشته گزارشی درباره وضعیت ترافیک محدوده مرکزی پایتخت از ابتدای اجرای طرح ترافیک جدید تاکنون منتشر کرد که داده‌های محتوای آن نشان می‌دهد نرخ ازدحام ترافیک در هفته نخست اجرای این طرح هر روز نسبت به روز قبل افزایش یافته است. این گزارش یک روز پس از انتشار نموداری از نتایج اولیه طرح ترافیک ۹۷ منتشر شد که حاوی آمارهایی از کاهش طول صف ازدحام خودروها در ساعات پیک بود. اگرچه محتوای این نمودار نشان می‌داد حجم ترافیک در ساعات پیک صبحگاهی و عصرگاهی با کاهش همراه بوده است، اما چون اطلاعات کلیدی متغیرهای ترافیکی در این گزارش وجود نداشت، امکان قضاوت درباره کارآمدی طرح ترافیک تنها با استناد به آن نمودار غیر ممکن بود.

اما دیروز شهرداری تهران یک گزارش ۲۹ صفحه‌ای را در شورای شهر ارائه کرد که محتوای آن نشان داد مدت زمان سفر در محدوده طرح ترافیک در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه نسبت به هفته اول این ماه که هنوز طرح جدید اجرا نشده بود، بهبود چندانی نیافته است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد هزینه مجوزبگیران روزانه متقاضی ورود به محدوده طرح ترافیک در مقایسه با سال گذشته نه تنها بیشتر نشده بلکه به‌طور میانگین ۳۸ درصد کاهش یافته است و این یعنی اجرای این طرح حتی نتوانسته به پیروی از الگوهای جهانی، موجب شکل‌گیری یک منبع درآمدی پایدار و قابل اتکا برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی باشد. درحال‌حاضر متوسط هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک که توسط مجوزبگیران روزانه پرداخته شده، رقمی حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان است که از هزینه سفر رفت و برگشتی با آژانس‌های اینترنتی هم قدری کمتر است. به این ترتیب هزینه سفر با خودروی شخصی برای متقاضیان ورود به طرح ترافیک به‌صرفه‌تر از سفر با آژانس‌های قیمت‌مناسب اینترنتی است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در گزارشی که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران روز گذشته در صحن شورای شهر تهران ارائه کرد، نمودارهایی از تغییرات ازدحام ترافیک در محدوده طرح ترافیک نمایش داده شد. اگرچه حین ارائه گزارش، تعریف دقیقی از نرخ ازدحام ترافیک ارائه نشد، اما کارشناسان ترافیکی می‌گویند این نرخ درصدی از معابر در محدوده مشخص و در بازه زمانی مشخص است که دچار ازدحام سنگین تردد خودروها بوده و به نوعی قفل شده‌اند.

گزارشی که از تغییرات ازدحام ترافیکی در محدوده طرح ترافیک در بازه ۱۵ دقیقه‌ای از اوج ترافیک صبحگاهی (۸:۱۵ تا ۸:۳۰) ارائه شد، نشان می‌دهد در روز اول اردیبهشت ماه نرخ ازدحام ترافیک در محدوده طرح ترافیک ۴۶/ ۶ درصد بوده است. در حالی که این میزان در روزهای کاری اولین هفته اجرای طرح ترافیک رو به افزایش بوده است، طوری که نرخ ازدحام در ۱۵ اردیبهشت (روز اول اجرای طرح جدید ترافیکی) ۷۲/ ۶ درصد و در روز ۱۶ اردیبهشت ۳۳/ ۱۱ درصد بوده است. این نرخ در سومین روز از اجرای طرح ترافیک جدید قدری نسبت به روزهای قبل کاهش یافته اما همچنان در مقایسه با اول اردیبهشت افزایش یافته و به ۷۹/ ۷ درصد رسیده است. در چهارمین روز کاری هفته مصادف با چهارمین روز اجرای طرح ترافیک جدید نرخ ازدحام ۲۶/ ۸ درصد بوده و در روز پایانی هفته کاری اجرای طرح هم شاهد افزایش این نرخ به ۷/ ۹ درصد بوده‌ایم.

تغییرات ازدحام ترافیک در محدوده مرکزی شهر در پیک عصرگاهی نیز در اول اردیبهشت ماه ۹۴/ ۱۳ درصد بوده اما از ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت که طرح ترافیک جدید اجرا شد، این نرخ به ترتیب به ۰۱/ ۱۱، ۶۸/ ۱۶، ۷۴/ ۱۷، ۶۱/ ۱۵ و ۴۲/ ۱۶ درصد رسیده است که به جز یک روز، در تمام روزهای دیگر نرخ مذکور نسبت به اول اردیبهشت ماه که هنوز طرح جدید اجرا نشده بود و در عین حال هنوز موعد تعطیلی مدارس و ماه رمضان که کاهنده ترافیک است، فرا نرسیده بود، افزایش یافته و در واقع بر ازدحام ترافیک افزوده شده است.

این گزارش همچنین حاکی است نرخ ازدحام ترافیک در پیک متعارف روزهای پنج‌شنبه در نیمروز، قبل از اجرای طرح جدید ۹۰/ ۳ درصد بوده اما در اولین پنج‌شنبه اجرای طرح (۲۰ اردیبهشت) به ۹۳/ ۱۱ درصد رسیده و سه برابر شده است. این گزارش همچنین در مورد پیک ترافیک عصرگاهی پنج‌شنبه‌ها نیز ثابت می‌کند با لغو کلی طرح ترافیک در این روز از نیمه اردیبهشت، بر ازدحام ترافیک عصرگاهی هم افزوده شده است طوری که این نرخ از ۰۸/ ۱۷ درصد در پنج‌شنبه قبل از اجرای طرح جدید (پنج‌شنبه‌ای که طرح ترافیک قدیم تا ساعت ۱۳ اجرا می‌شد) به ۶۵/ ۲۰ درصد در پنج‌شنبه‌ای که طرح ترافیک به کلی لغو شده، افزایش یافته است.

گزارشی که روز گذشته در ۲۹ صفحه گردآوری و ارائه شده بود در واقع شامل دو جزء بود. جزئی از گزارش که شامل محاسبه نرخ ازدحام ترافیک بود از سوی آزمایشگاه تحقیقاتی ترافیک دانشگاه علم و صنعت تهیه شده که منبع آن سرویس نقشه‌های گوگل است. اما جزء دیگری از این گزارش از سوی مرکز کنترل ترافیک شهر تهران تهیه شده که حاوی مقایسه زمان سفر با خودروی شخصی در قبل و بعد از اجرای طرح ترافیک جدید و طول صف خودروها در ترافیک طی بازه‌های زمانی مختلف است. منبع اصلی داده‌های گزارش مرکز کنترل ترافیک، تصاویر دوربین‌های نظارتی شهر بوده است که نشان می‌دهد طول ترافیک در ساعات اوج با کاهش زیادی در مقایسه با هفته اول اردیبهشت که طرح جدید کلید نخورده بود، روبه‌رو شده است. انتشار این داده‌ها از دوربین‌های شهری در حالی که اطلاعات نقشه‌های گوگل نشان می‌دهد معابر پرترافیک افزایش یافته است، موجب بروز نوعی ناهمخوانی میان نتایج دو‌گزارش مذکور شده که سوال‌برانگیز است. به نظر می‌رسد این اختلاف در نتیجه نهایی گزارش‌ها (کاهش یا افزایش ترافیک) ناشی از وجود دو منبع اطلاعاتی متفاوت باشد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران علاوه بر ارائه این گزارش در جلسه روز گذشته، از برخی از نقاط قوت طرح ترافیک جدید نیز سخن گفت. وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۲ هزار خودرو معاینه فنی برتر اخذ کرده‌اند، گفت: در حال حاضر از هر ۵ خودروی در حال تردد در محدوده طرح ترافیک، ۴ خودرو معاینه فنی برتر دارند که این موضوع در بلند مدت به کاهش آلودگی هوا منجر می‌شود. وی از کاهش ازدحام ترافیک در ساعات اوج صبحگاهی و عصرگاهی و انتقال بخشی از تقاضای سفر به زمان‌های غیر اوج (۱۰ تا ۱۶) به‌عنوان نقطه قوت طرح ترافیک جدید یاد کرد و افزود: در طول دوره اجرای طرح ترافیک جدید اقبال به تاکسی و اتوبوس بیشتر شده و با وجود این افزایش تقاضا، شاهد کاهش ۳ درصدی میانگین زمان سفر اتوبوس‌ها در محدوده طرح ترافیک بوده‌ایم.

وی افزود: تا دیروز نزدیک به ۲۴۸ هزار شخص حقیقی و بیش از ۱۱ هزار شخص حقوقی در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کردند و بالغ بر ۲۴۹ هزار خودرو در این سامانه ثبت مشخصات شده است. کل مبلغ واریزی تا دیروز به ۶۰ میلیارد تومان رسید که به مراتب کمتر از زمان مشابه سال قبل است و همین مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که هدف ما در طرح ترافیک جدید، کسب درآمد بیشتر نبوده و نیست، بلکه مدیریت بهتر ترافیک شهر بوده است.

پس از استماع این گزارش، برخی از اعضای شورای شهر ابهامات، انتقادات و اشکالاتی را که به طرح ترافیک جدید و گزارش مذکور وارد می‌دانستند بیان کردند. الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در ارزیابی که توسط معاونت ترافیک انجام شده، به نظر می‌آید که همه از طرح راضی هستند و طرح نتیجه‌بخش بوده است، اما گویا نارضایتی‌ها به گوش مجریان طرح نمی‌رسد. وی با انتقاد از اینکه داده‌های آماری زمان اجرای طرح به جای مقایسه با روزهای مشابه سال گذشته، با هفته قبل از اجرای طرح ترافیک جدید مقایسه شده است، افزود: شواهد نشان می‌دهد استفاده از موتورسیکلت در محدوده مرکزی شهر افزایش یافته اما هیچ اطلاعاتی در این باره در گزارش شهرداری نیامده است. فخاری با بیان اینکه میزان رضایت مردم از این طرح باید در یک نظرسنجی علمی توسط یک مرجع معتبر خارج از مجموعه شهرداری که تخصص این کار را دارد، انجام شود، خاطرنشان کرد: برای اجرای یک طرح باید زیرساخت‌های آن فراهم شود و ما امیدوار بودیم که به‌عنوان مقدمه اجرای طرح ترافیک جدید زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در بخش‌های مترو، اتوبوس و تاکسی تقویت شود.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز ضمن اشاره به اینکه با کلیت طرح موافق است، در عین حال گفت: گزارش شهرداری فقط درباره تغییرات ترافیک در محدوده مرکزی شهر است، اما اطلاعاتی درباره اینکه سایر معابر در خارج از این محدوده چه وضعیتی داشتند، منتشر نشده است. یک طرح ترافیکی به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات ترافیک را حل کند و لازم است یک بسته سیاستی کامل اجرا شود تا ترافیک در کل شهر مدیریت شود. از جمله اجزای این بسته ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای و رفع گره‌های ترافیکی بود که شورا مصوباتی در این رابطه گذراند اما در ماه‌های اخیر هیچ اقدامی برای عملیاتی شدن آنها توسط معاونت ترافیک انجام نشد و بقیه مصوبات ترافیکی شورا بر زمین مانده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مقرر شد پورسیدآقایی در جلسه دیگری به میان اعضای شورا بیاید و ابهامات و اشکالات مطرح شده توسط آنها را پاسخ دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 9 خرداد 97، کدمطلب:۳۳۹۴۶۷۳، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین