پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۹۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
در سراسر کشور ما تاکسی ها بیش ترین درصد نیاز مردم به حمل و نقل و جابجایی در شهر را به خود اختصاص داده اند اما مدت هاست این قشر از جامعه با مشکلاتی روبه رو هستند.

شعار سال: شغل «راننده تاکسی» یکی از سخت‌ترین شغل‌هاست، چراکه راننده باید در تمام فصل های سال از صبح تا شب در خیابان‌ها رانندگی کند و اگر به هر دلیلی نتواند کار کند، از مزد آن روز بی‌بهره می‌ماند.

تصور بسیاری از افراد این است که درآمد رانندگان تاکسی زیاد است، اما در واقعیت اگر هزینه بنزین، روغن و استهلاک تاکسی را در نظر بگیریم این مسئله رد می‌شود.

هم کلام شدن با این قشر از جامعه باعث درک بیشتر ما از سختی کارشان می شود.از این رو برای بررسی مشکلات پیش رو به خیابان رفتیم و با مردم و رانندگان تاکسی در شهر گرگان مرکز استان گلستان گفتگو کردیم.

پول خرد اصلی ترین دغدغه مسافران و رانندگان

یکی از دغدغه‌های بزرگی که دامن گیر رانندگان تاکسی و مسافران شده است مسئله «پول خرد» است، پول خردی که شاید مقدارش ناچیز باشد اما مجموع آن در سال رقم بسیار سنگینی می‌شود.

یکی از مسافران در این خصوص گفت: قیمت تاکسی زیاد نیست اما رقم آن به گونه ای است که ما در پرداخت پول خرد به مشکل می خوریم.

فرد دیگری نیز گفت: نرخ تاکسی ها منصفانه است اما مسئله ای که وجود دارد بحث پول خرد بوده که گاهی موجب ضرر راننده و گاهی موجب ضرر مسافر می شود.

یکی دیگر از مسافران اضافه کرد: قیمت کرایه تاکسی مشخص نیست و هر بار که سوار تاکسی می شویم قیمت های متفاوتی در خواست می شود که این مسئله رضایتمند نیست.

مسافر دیگری ادامه داد: من به عنوان یک شهروند به رانندگان حق می دهم چرا که آن ها از صبح مشغول به این کار هستند و ممکن است گاهی پول خرد نداشته باشند و این ما هستیم که باید همراه خود پول خرد داشته باشیم.

به سراغ یکی از رانندگان رفتیم،و در خصوص مبلغ کرایه گفت: نرخ کرایه تاکسی در گرگان با توجه به ترافیکی که ما با آن درگیر هستیم اصلا رضایتمند نیست. راننده دیگری گفت: از نظر من نرخ کرایه اصلا منصفانه نیست و گاهی مسیرهای طولانی با ترافیک و چراغ قرمز نرخ بسیار پایینی دارد.

سالاری رییس سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان گفت: نرخ های تاکسی در سطح شهر گرگان در سال ۹۶ تعیین شده و براساس مصوبات هیئت مدیره ، شورای سازمان ، شورای اسلامی شهر گرگان و تاییدیه نهایی فرمانداری به رانندگان ابلاغ شده است.

وی افزود: پایه کرایه حمل و نقل در سطح گرگان که مسافر سوار و در کوتاه ترین مسیر پیاده می شود ۵۰۰تومان تعیین شده است که بر اساس مقصدهای مختلف و آدرس هایی که تعریف شده نرخ نامه ای را نوشته و به رانندگان تحویل داده ایم.

وی در ادامه گفت: مصوبات نرخ ها در مرداد سال ۹۶گرفته شده و تا مرداد امسال به قوت خود باقی است.

راننده ای در خصوص پرداخت باقی پول کرایه از گرگان؛ گفت: نرخ ها رند نیست و ما را با مشکل پول خرد مواجه می کند.

وی افزود: کرایه ما از میدان شهرداری تا تقاطع تابلو ۶۰۰تومان می شود و من در بسیاری موارد به دلیل نداشتن پول خرد مجبور می شوم با نرخ ۵۰۰تومان حساب کنم.

راننده ای دیگر گفت: گاهی پیش می آید که راننده قبلی به دلیل نداشتن پول خرد کمتر حساب کرده و وقتی به مسافر از کرایه اصلی می گوییم ناراحت می شوند و تصور می کنند که قصد داریم پول بیشتری از آن ها بگیریم.

سالاری رییس سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان گفت: در بسیاری از شهرهای کشور نرخ ها به همین گونه تعیین شده و ما نمی توانیم یک روزه به دلیل این که در بازار پول خرد نداریم نرخ را از ۵۰۰تومان به هزار تومان عوض کنیم.

راننده ای گفت: ما هر روز با مردم مشکل داریم، چرا که وقت زیادی برای تهیه پول خرد از ما گرفته می شود و گاهی وقت ها مسئله پول خرد آنقدر روی اعصاب ما تاثیر می گذارد که پیش آمده تصادف کرده ایم. راننده ای دیگر نیز در این خصوص گفت: وقتی به بانک ها مراجعه می کنیم آن ها هم به ما پول خرد نمی دهند و نمیدانیم باید از کجا پول خرد بیاوریم.

راننده ای گفت: بهتر است کرایه های ۷۰۰یا ۸۰۰ تومان را هزار تومان و کرایه های ۶۰۰تومان را به ۵۰۰تومان عوض کنند.

راننده ای دیگر گفت: سازمان تاکسیرانی به جای اینکه هر یک سال یا شش ماه نرخ را اعلام کند، نرخ ها را دو سالانه و یا بیشتر تعیین کند.

سالاری رییس سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان گفت: احتمال دارد در سال های آینده نرخ ها را هر دو سال تعیین کنیم اما نکته ای که وجود دارد این است که ما ضریب افزایشمان را باید براساس نرخ های تعیین شده انجام دهیم و بیشتر از این مجاز نیستیم.

وی افزود: بنابراین ممکن است در این زمینه محدودیت هایی داشته باشیم که تلاش می کنیم این محدودیت را حل کرده و نرخ را به سمت رند شدن ببریم.

دادن خدمات به رانندگان تاکسی

راننده ای در این زمینه گفت: باید به رانندگان تاکسی که در شهر کار می کنند موارد مصرفیشان مانند لاستیک ، دیسک صفحه ، روغن ماشین و لنت ترمز را به نرخ تعاونی بدهد که این خود یک کمک شایان به بخش تاکسیرانی است.

سالاری رییس سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان گفت: بحث خدمات رسانی به رانندگان یکی از دغدغه های اصلی آن ها بوده و شکایتشان این است که زمانی که به سازمان حمل و نقل مراجعه می کنیم و برای تمدید مجوز ، دفترچه فعالیت و یا موارد مشابه هزینه پرداخت می کنیم سازمان هیچ کمکی به ما نمی کند.

وی افزود: این اشکال و ضعفی است که وجود دارد اما در این اشکال فرد خاصی مقصر نیست ، چراکه براساس آیین نامه ها و ضوابط تعریف شده ما باید خدمات دهی به رانندگان را که بحث تمدید مجوزها و فعالیت ها و چهارچوب های این چنینی بوده بدهیم و در قبالش هزینه دریافت کنیم.

سالاری اضافه کرد: اما برای خدمات ویژه که مدنظر راننده های ماست مثل تعویض روغن و لاستیک به دلیل آیین نامه با محدودیت روبه رو هستیم.

وجود ماشین های شخصی

ماشین های شخصی هم یکی از مواردیست که کار را برای رانندگان تاکسی سخت کرده است.

یکی از آن ها گفت: ما حاضریم نرخ کمتر شود اما شخصی ها جمع شوند. وی افزود: برای اینکه بتوانیم کار کنیم باید هم به وضعیت نرخ ها و هم ماشین های شخصی رسیدگی شود.

پرداخت اینترنتی کرایه تاکسی ها

را ه حلی که برای رفع مشکل پول خورد در نظر گرفته شده پرداخت کرایه تاکسی به صورت اینترنتی است.

قرار براین بود که این طرح تا پایان سال ۹۶اجرا شود اما به دلیل فراهم نشدن برخی زیر ساخت ها به تعویق افتاد و با پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان این نرم افزار از ۱۵خرداد امسال برای تمام تاکسی های گرگان راه اندازی می شود.

سالاری رییس سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان گفت: با همکاری هیئت مدیره توافقنامه ای با یکی از شرکت های نرم افزاری پرداخت آنلاین کرایه تاکسی امضا کردیم که بر اساس آن شهروند می تواند در سریع ترین زمان ممکن با استفاده از این نرم افزار کرایه اش را پرداخت کند تا بستری برای به صفر رساندن تنش ها بین مسافران و رانندگان باشد.

رسیدگی به شکایات مردم

سالاری رییس سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان  گفت: مسئله پول خورد باعث به وجود آمدن تنش و اختلافاتی در بین مسافران و رانندگان شده است و در این امر هیچکس گناهی ندارد.

وی افزود: در صورتی که مردم از برخورد و نحوه ارائه خدمات ناراضی باشند، می توانند با شماره های ۰۹۳۶۱۶۸۸۵۹۹و ۳۲۴۳۷۴۲۱ تماس گرفته و به ما گزارش دهند تا به این مسئله رسیدگی شده و مورد ارزیابی قرار گیرد.

سالاری اضافه کرد: از شهروندان تقاضا داریم تا در هنگام تهیه گزارش ، مسائل و مشکلات تاکسیرانی و شرایط سخت خدمات دهی را مدنظر خود قرار دهند و با تلفیق این دو موضوع گزارشات خود را اعلام کنند.

کار کردن در آلودگی هوا، روزهای سرد زمستانی و داغ تابستانی، کلنجار رفتن با مسافران، روزانه به دنبال پول خرد بودن و... سخت است و بهتر است ما با همدلی با آن ها ذره ای از مشکلاتشان کم کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 11 خرداد 97، کد مطلب: 6541783، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
0
0
یکی از سخت ترین شغل های دنیا به نظر من همین است ؛ امیدواریم مشکلات آنان به گوش مسئولان بالا دست هم برسد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
0
0
باید تاکسی ها دارای بیمه های تکمیلی کنن
و به اونها تو زمینه های مختلف کمک کنن
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین