پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۰۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: هم اکنون ۳۶۸هزار روستایی استان مرکزی در خانه های غیرمقاوم سکونت دارند و ۱۰۵ هزار واحد مسکن روستایی این استان، نیازمند مقاوم سازی است.
شعار سال: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: هم اکنون ۳۶۸هزار روستایی استان مرکزی در خانه های غیرمقاوم سکونت دارند و ۱۰۵ هزار واحد مسکن روستایی این استان، نیازمند مقاوم سازی است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ازجمله یادگارهای بنیان گذار جمهوری اسلامی‌است که به منظور تامین مسکن محرومان و توسعه و عمران روستاها و شهرهای کوچک کشور، در سال ۵۸ تاسیس شد.

فعالیت های بخش عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شامل تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی، صدور اسناد مالکیت املاک روستایی، تدوین طرح های بهسازی بافت با ارزش روستایی، طرح های ساماندهی کالبدی سکونت گاه های روستایی، تملک و واگذاری زمین های روستایی، خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی، طرح تعیین محدوده روستا و طرح بهسازی روستاهای نمونه و هدف گردشگری است.

از سوی دیگر این نهاد در حوزه شهری نیز وظایفی از جمله ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و همکاری و تعامل با انجمن های خیران مسکن ساز را در دستور کار دارد.

ارائه و اجرای طرح های لازم برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده بر اثر سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی نیز از دیگر تکالیف این نهاد است. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان مرکزی دارای یک واحد ستادی و ۱۲ اداره در شهرستان ها است که وظایف این نهاد را پیگیری و پیاده سازی می کنند و در رابطه با همین مباحث با محمدرضا رضافرح، مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی به گفت و گو نشسته ایم.

* بنیاد مسکن در حال حاضر کدام حوزه از وظایف خود را مورد توجه و پیگیری قرار داده است؟

فعالیت های بنیاد مسکن هم در شهرها و هم روستاها، کمک به افراد محروم و نیازمند را دنبال می کند. با توجه به وجود محرومیت در روستاها و همچنین پدیده هایی چون فقر و حاشیه نشینی در شهرها، بنیاد مسکن رفع محرومیت در هر دوی این حوزه ها را در دستور پیگیری دارد.

در رابطه با این وظایف، بنیاد مسکن از ظرفیت مشارکت های مردمی نیز بهره می گیرد تا بتواند خدمات رسانی بیشتر و موثرتری به اقشار محروم داشته باشد.

* وضعیت مشارکت مردمی و کمک به این نهاد در استان مرکزی چگونه است؟

طی پنج سال اخیر مردم استان مرکزی بیش از هفت و نیم میلیارد ریال وجه نقد به حساب ۱۰۰ امام(ره) واریز کرده اند و دو هکتار زمین نیز با هدف تامین زمین برای واحدهای مسکونی محرومان، از سوی مردم در اختیار بنیاد مسکن قرار داده شده است.

طی این سال ها بیش از ۱۳میلیارد ریال نیز مصالح ساختمانی توسط مردم استان برای ساخت مسکن محرومان اختصاص یافته است.

* بنیاد مسکن به منظور مساعدت و کمک به محرومان برای تامین مسکن، چه اقداماتی را برنامه ریزی کرده است؟

کمک به اقشار محروم برای تکمیل واحدهای مسکونی نیمه کاره آنها، تامین ودیعه و اجاره مسکن برای این اقشار و... از جمله اقدامات بنیاد مسکن است که در این راستا طی سه سال اخیر در استان بیش از سه میلیارد ریال هزینه صرف و ۱۰۶ واحد مسکونی در روستاهای استان احداث شده است.

اخیرا نیز طی تفاهم نامه ای که میان بنیاد مسکن، بهزیستی و بنیاد مستضعفان منعقد شده، مقرر گردید که خانوارهای دارای دو معلول از محل حساب ۱۰۰ امام(ره) و... ، از ۱۸۰ میلیون ریال تسهیلات در روستاها و ۲۵۰میلیون ریال تسهیلات در شهرها به صورت بلاعوض برخوردار شوند. در رابطه با مسکن معلولان ۵۶ واحد مسکونی هم اکنون در دست ساخت است.

همچنین نیازمندانی که قادر به تکمیل مسکن خود نیستند، مبالغی به صورت بلاعوض از محل حساب ۱۰۰ امام(ره) به آنها پرداخت خواهد شد و یا از تسهیلات کم بهره برخوردار می شوند.

* با توجه به اینکه ساماندهی و بهسازی مساکن روستایی ازجمله وظایف بنیاد مسکن است، در حال حاضر واحدهای روستایی استان چه وضعیتی دارند و چه میزان بهسازی و مقاوم سازی صورت گرفته است؟

در استان مرکزی هم اکنون ۱۰۵ هزار واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم وجود دارد که ۳۶۸ هزار نفر در این واحدها زندگی می کنند. تاکنون تنها ۳۰ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان مرکزی بازسازی و مقاوم سازی شده اند.

به منظور کمک برای مقاوم سازی این مساکن، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار روستاییان و ساکنان شهرهای کمتر از ۲۵هزار نفر قرار داده می شود، اما برخی مسائل و موانع به ویژه در روستاها، در این روند اثرگذار است و اجازه نمی دهد که فرآیند بازسازی و مقاوم سازی سرعت مطلوب را داشته باشد.

همچنین تاکنون هشت هزار واحد مسکونی روستایی در استان مرکزی در برابر حوادث طبیعی و سوانح بیمه شده اند تا در صورت بروز حادثه، از کمک های بیمه ای بهره مند شوند.

* بنیاد مسکن استان مرکزی در امر بازسازی بخشی از مناطق زلزله زده غرب کشور نیز مسئولیت برعهده گرفته، در این زمینه چه اقداماتی مقرر است انجام شود؟

مقرر است بنیاد مسکن استان مرکزی در بخشی از مناطق زلزله زده کرمانشاه که حدود ۴۰ روستا را شامل می شود، بیش از سه هزار واحد مسکونی را احداث و مقاوم سازی کند. در این زمینه تاکنون برای دو هزار و ۹۰۰ واحد تشکیل پرونده انجام و برای دو هزار و ۲۰۰ واحد پروانه ساختمانی صادر شده است.

هم اکنون از مجموع سه هزار واحد مورد تعهد بنیاد مسکن استان مرکزی، برای یک هزار و ۴۰۰ واحد پِی کنی انجام شده، یک هزار و ۱۸۰ واحد فونداسیون و بتن ریزی صورت گرفته و برای ۷۸۰ واحد نیز اسکلت ساختمان و ۳۳۰ واحد نیز سقف و مراحل بعدی اجرا شده است.

* طرح بازسازی مساکن ۴۰ روستای زلزله زده غرب که برعهده بنیاد مسکن استان مرکزی می باشد تا چه زمانی مقرر است تکمیل شود؟

کار شبانه روزی در این زمینه با جدیت دنبال می شود و پیش بینی می کنیم تا سالگرد زلزله کرمانشاه که اواخر پاییز ۹۷ می باشد، تمامی سه هزار واحد تعهد استان مرکزی انجام شود و طرح به اتمام برسد.

ذکر این مساله لازم است که سطح آسیب در بسیاری از واحدهای روستایی آسیب دیده بر اثر زلزله کرمانشاه، به حدی است که باید تخریب می شد تا مجددا احدث گردد، به همین سبب کار زمان بر است، اما تلاش داریم هر چه زودتر طرح تکمیل شود و کار احداث و مقاوم سازی خاتمه یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 12 خرداد 1397، کدخبر: 4311638 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
واقعا این امار برای ایران جای تاسفه که مردم دارن تو بی امنیتی محض زندگی میکنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین