پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۰۹۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹
اعزام زائران به حج، نحوه ارائه خدمات، صدور ویزا، پیگیری شهدای منا و اعزام آخرین گروه از خانواده آنان به حج برای شناسایی شهدا و...، از جمله سئوالاتی است که رئیس سازمان حج به آنها پاسخ داد.

 شعارسال: حمید محمدی در مورد رابطه ایران و عربستان و تاثیر آن بر اعزام حجاج، گفت: به رغم مشکلاتی که وجود دارد مشکلی در حوزه حج وجود ندارد و امسال هم انشاالله حج خوبی خواهد بود.

وی افزود: عربستان حج را از روابط دو جانبه کشورها جدا تلقی کرده و تعاملات و هماهنگی های لازم صورت گرفته به طوری که به طور مستمر گروه های مربوط به مسکن، حمل و نقل، تغذیه و... در عربستان حضور پیدا کرده و تمامی اقدامات لازم برای اعزام حجاج انجام شده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ۸۵ هزار زائر در سال جاری اعزام می شوند، ادامه داد: تمام این افراد نیاز به دریافت خدمات خوب و مناسب دارند و ما توانسته ایم مقدمات کار را فراهم کنیم.

به گفته وی، اجاره ۱۱۰ هتل حجاج ایرانی انجام شده و در خصوص وسایل حمل و نقل و تغذیه حجاج نیز تمامی هماهنگی ها صورت گرفته است.

زمان اعزام زائران

محمدی با تاکید بر اینکه طبق برنامه ریزی های انجام شده اعزام زائران از ۲۷ تیر ماه انجام می شود، گفت: البته پرواز اولیه گروه های پیش پرواز از ۲۰ تیر ماه آغاز می شود و حجاج مدینه قبل اعزام شان از ۲۷ تیر تا ۱۹ مرداد خواهد بود و مدینه بعدی ها نیز از ۸ مرداد تا ۲۴ مرداد ماه اعزام شان به صورت مستقیم به جده خواهد بود.

طبق برنامه ریزی های انجام شده اعزام زائران از ۲۷ تیر ماه انجام می شود

وی افزود: ۵۰ درصد پروازها توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ۵۰ درصد نیز توسط هواپیمایی عربستان صورت می گیرد و همچنین اعزام زائران از ۲۰ ایستگاه پروازی خواهد بود و تمرکز ما این است که از ایستگاه های پرجمعیت تر استفاده کنیم.

محمدی گفت: زائران هشت استان از تهران اعزام می شوند و به همین دلیل بزرگترین و بیشترین تعداد زائران اعزامی از پایتخت خواهد بود و جا دارد تا مسئولین فرودگاه امام (ره) خیلی جدی تر در مورد تخصیص فضای مناسب به پروازهای زائران اقدام کنند و برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

زمان صدور ویزا

رئیس سازمان حج وزیارت به صدور ویزا نیز اشاره کرد و افزود: هنگامی که اطلاعات حجاج وارد سامانه حج عربستان می شود و مورد تایید نهایی قرار می گیرد همکاران ما قادر هستند ویزا را چاپ کنند و دیگر نیازی به کنسولگری عربستان نیست به همین دلیل در خصوص صدور ویزا اقدامات لازم انجام شده و ویزای زائران حج، اواخر خرداد بعد از ماه مبارک رمضان صادر می شود.

اعزام خانواده شهدای منا برای انجام آزمایشات

وی همچنین در مورد اعزام خانواده های شهدای منا برای شناسایی محل دفن تعدادی از این شهدا در مقبره الشهدای مکه، گفت: با توجه به اینکه محل دفن تعداد اندکی از شهیدان در مقبره الشهدا مشخص نشده بود به همین دلیل قرار شد خانواده های این عزیزان برای انجام کارهای لازم و آزمایشات دی ان ای و مشخص شدن محل دفن شهدا به حج اعزام شوند که این کار از سال گذشته آغاز شد و در حج گذشته از ۱۱ شهیدی که محل دفن شان معلوم نبود خانواده ۷ نفر از آنها آمدند که پس از انجام آزمایشات، شناسایی ۴ شهید قطعی شد و امسال مجددا خانواده سه شهید باقی مانده و چهار شهید سال گذشته که اعزام نشده بودند مجددا به حج  ۹۷ اعزام خواهند شد تا مراحل شناسایی به طول کامل انجام شود.

امسال خانواده سه شهید باقی مانده حادثه منا و چهار شهید سال گذشته به حج  ۹۷ اعزام خواهند شد

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: هماهنگی های لازم در این خصوص انجام شده و همزمان با موسم حج اعزام این خانواده ها نیز انجام می شود.

ارائه خدمات کنسولگری در قالب دفتر حفاظت منافع ایران

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد نبود کنسولگری ایران در عربستان و ایجاد مشکل برای زائران ایرانی، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما امنیت زائران است به همین دلیل در حج گذشته ۱۰ نفر از کارشناسان کنسولی  به عنوان ارائه‌دهنده خدمات کنسولگری به زائران در عربستان حضور یافتند. تلاش می‌کنیم خدمات به بهترین نحو به زائران ارائه شود تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود و امسال نیز قوی‌تر از سال گذشته این اقدامات را انجام می‌دهیم و همچنین با توافق انجام شده بین ایران و عربستان، قرار است خدمات کنسولی در قالب دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران ارائه شود.

خرید و فروش فیش حج از طریق سازمان حج

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص خرید و فروش فیش‌های حج، اظهار داشت: با توجه به اینکه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر پشت نوبت اعزام به حج هستند و اعزام آنها ۱۵ تا ۱۶ سال به طول می‌انجامد، به همین دلیل با توجه به طولانی شدن اعزام، بسیاری از متقاضیان برای واگذاری مراجعه می‌کنند و برای راحتی کار آنها و اینکه دست واسطه‌ها را از میان برداریم و دلالان نتوانند سر مردم را کلاه بگذارند، خرید و فروش فیش در حال حاضر به صورت منطقی و از طریق خود سازمان حج انجام می‌شود.

محدودیت اعزام زنان زیر ۴۵ سال

وی در مورد قانون عربستان برای تشرف زنان زیر ۴۵ سال همراه با محرم گفت: طبق قانون عربستان هر خانم زیر ۴۵ سال که قصد تشرف به حج را دارد  باید همراه یکی از محارم خود مثل پدر، همسر، پسر و برادر و سایر محارم به حج تمتع مشرف شود.

محمدی تأکید کرد: چندین بار تاکنون از عربستان درخواست کرده‌ایم که این محدودیت برای حجاج ایران اصلاح شود.

اعزام های غیر مجاز به عتبات عالیات

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد اعزام زائران به عتبات عالیات افزود: در حال حاضر برخی از افراد که صلاحیت لازم و قانونی در اعزام‌ها ندارند، نسبت به این امر اقدام می‌کنند و هر ساله مشکلاتی را برای زائران عتبات عالیات ایجاد می‌کنند، به همین دلیل صلاحیت لازم در اعزام را ندارند و ما توصیه می‌کنیم که زائران و متقاضیان حتما از طریق کاروانهای مجاز و تحت نظارت سازمان حج و زیارت مشرف شوند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

محمدی درباره نارضایتی برخی از زائران از کیفیت پایین هتل‌ها در عراق گفت: شهرهایی مانند نجف، زیرساخت‌های بسیار ضعیفی دارد، به همین دلیل کیفیت هتل‌های این شهر با کربلا قابل مقایسه نیست؛ امکانات نجف ضعیف است و ما این را تائید نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم شرایط بهتری را برای این افراد ایجاد کنیم.

برخی افراد با دریافت مبلغ کمی از متقاضیان، نسبت به اعزام آنها به عتبات اقدام می‌کنند که مردم باید هوشیار باشند

وی به بحث نظارت برای خدماتی که به زائران ارائه می‌شود، اشاره و تصریح کرد: در این خصوص نظارت‌های لازم توسط بازرسان انجام می‌شود و رسیدگی می‌کنیم تا خدمات خوبی را برای زائران عتبات فراهم کنیم. اکنون شرکت های مرکزی کارگزاران زیارتی استانها وارد عمل شده و مستقیما زایرین را اعزام کرده و تلاش می کنند در یک فضای رقابتی مناسب خدمات مطلوب به زایرین ارائه کنند.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، برخی از افراد ظاهرا با دریافت مبلغ کمی از متقاضیان، نسبت به اعزام آنها به عتبات اقدام می‌کنند که مردم باید هوشیار باشند و خودشان از این سفرها پرهیز کنند، چرا که در این اعزامها، ضروری ترین موارد از جمله امنیت، بیمه، خدمات پزشکی که برای سازمان حج خط  قرمز است، نادیده گرفته می شود.

خلاء قانونی برای برخورد با دفاتر غیر مجاز

محمدی در مورد برخورد با اعزام‌هایی که به صورت غیرمجاز انجام می‌شود، گفت: در این خصوص یکسری خلاءهای قانونی وجود دارد که باید برطرف شود و ما تلاش می‌کنیم که اعزام‌ها نظام‌مند و قانونمند شوند. در حال حاضر ۲۵۰۰ دفتر زیارتی در تمامی استان‌ها فعالیت می‌کنند و اعزام‌ها از طریق این دفاتر انجام می‌شود، درحالی‌که تصور می‌شود در اعزامها نوعی   انحصار ایجاد شده، اما این موضوع درست نیست و برعکس همانطور که اشاره کردم الان دفاتر خدمات زیارتی هر استان در قالب شرکت مرکزی استان کار اعزام زایرین را انجام می دهند.

وی به مردم توصیه کرد که با توجه به اینکه دفاتر زیارتی ذی نفع‌ترین، ذی‌صلاح‌ترین و مورد وثوق‌ترین هستند که قانوناً مجوز گرفته‌اند و اعزام‌ها از طریق آنها انجام می‌شود و نباید بگذارند که عده‌ای افراد غیر مرتبط  وارد عرصه عملیات اعزام شوند. سازمان حج و زیارت دو وظیفه اصلی دارد که یکی حمایت و صیانت از حقوق زائرین است تا حقی از آنها اجحاف نشود و دومی حمایت و صیانت از حقوق دفاتر زیارتی است که تمامی آنها بخش خصوصی هستند

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 12خرداد 1397 ، کدخبر: 4308700 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
بعد از این همه توهین و درگیری جرا اخه مردممون رو میفرستید عربستان؟
س.د76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
ای کاش تو این شرایط سیاسی حداقل جلوی حج گرفته میشد
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
حج امسال امیدواریم بسیار با شکوه تر از دوره های گذشته برگذار بشه و همه مسلمانان در کنار هم جمع شوند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین