پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۱۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
ارسال پیامک غیر اخلاقی از مصادیق تظاهر به فعل حرام یا رابطه نامشروع محسوب نمی‌گردد.

شعارسال:

?خلاصه جریان پرونده :

بازپرس در مورد اتهام آقای ب. و خانم ط. دایر به ارتکاب فعل حرام از طریق تبادل پیامک‌های متعدد غیراخلاقی موضوع گزارش حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و مدارک و مستندات حاصله مشتمل بر بیش از پنجاه برگ پرینت مکالمات فی‌مابین قرار مجرمیت صادر و درباره اتهامات دیگر آقای ب. دایر بر ارتباط نامشروع و اعمال‌نفوذ برخلاف حق در جریان رسیدگی به پرونده‌های متهم دیگر که در مراجع قضایی محلی مطرح رسیدگی بوده به لحاظ عدم‌کفایت #ادله_اثباتی (شرعی و قانونی) قرار منع تعقیب صادر که مراتب مورد موافقت دادیار اظهارنظر واقع و منتهی به صدور کیفرخواست صادرشده است (اوراق ۱۴۲ الی ۱۴۶ پرونده).

شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان جلسه رسیدگی با حضور نماینده دادستان تشکیل گردیده، ابتدا نماینده دادستان مطالبی بیان و سپس وکیل شاکی نسبت به شکایت و دلایل پرونده بیاناتی مطرح در ادامه متهم پرونده از خود دفاع نموده و وکیل متهمه خانم ط. نیز از موکل خود دفاع نموده و آخرین دفاع آقای ب. نیز اخذ شده است.

دادگاه ختم رسیدگی اعلام و به‌موجب دادنامه شماره ۵۴۰۰۰۳۷ – ۱۳۹۳/۳/۲۷ ۱- آقای ب. قاضی بازخرید از خدمت و ۲- خانم ط. را به اتهام ارتکاب فعل حرام با توجه به اظهارات متهمه نزد بازپرس دادسرا و تصاویر پیامک‌های ارسال‌شده از تلفن همراه متهم آقای ب. خطاب به متهمه خانم ط. و گزارش حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و نظریه معاونت دادسرای انتظامی و سایر قرائن و امارات موجود و مدافعات غیرموجه متهمان اتهام انتسابی به نامبردگان را محرز دانسته و مستنداً به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ هر یک از متهمان را به ۷۴ (هفتادوچهار) ضربه شلاق محکوم و با توجه به وضعیت خاص آن‌ها و مستنداً به بند ث ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ مجازاتشلاق تعیین نشده برای متهمان را به پرداخت ده میلیون جزای نقدی تبدیل نموده است.

رأی صادره پس از ابلاغ مورد اعتراض آقای ب. محکوم‌علیه پرونده و آقای … وکیل خانم ط. قرارگرفته و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.

?رای دیوان :

با توجه به این‌که ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ناظر به مواردی است که اشخاص و افراد علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرام می‌نمایند و موضوع مطروحه (مانحن‌فیه) که ارتکاب فعل حرام قید و برای آن مستنداً به ماده مرقوم تعیین مجازات گردیده از زمره جرائم مندرج در ماده مزبور خارج می‌باشد و از جهتی حکم به تعیین مجازات یا اقدام تأمینی و تربیتی و اجرای آن‌ها مطابق ماده ۱۲ قانون مجازات اسلامی باید از طریق دادگاه صالح به‌موجب قانون و با رعایت شرایط و کیفیات مقرر در آن باشد بنابراین مانحن‌فیه که صرف ردوبدل نمودن پیامک و به‌صورت مخفیانه بوده از مصادیق ماده فوق خارج می‌باشد و تعیین مجازات وجاهت ندارد، لذا استناد دادگاه محترم به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی صحیح و قانونی نبوده و پرونده از این حیث ناقص می‌باشد، بنابراین به استناد بند ۲ شق ب ماده ۲۶۵ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن نقض آن مجدداً جهت رسیدگی به همان شعبه ارجاع می‌گردند.

رئیس شعبه بیست و نهم دیوان عالی کشور ـ مستشار

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عدل آوران آرسیس، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: - : www.arsislaw.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین