پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۵۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۱
رئیس هیات مدیره سابق خانه جانباز، افزایش سن ایثارگران، جانبازان و حتی والدین شهدا را از چالش های پیش روی جامعه دانست و گفت: از آنجا که با ورود به دوره سالمندی، افراد به خدمات بیشتری نیازمند می شوند، باید برنامه های خاصی در این زمینه تدوین شود.
شعارسال: سعید قشونی زاده بیشتر شدن مشکلات ایثارگران با ورود به دوره سالمندی را از مشکلات مهم این بخش از جامعه دانست و افزود: با افزایش سن، مشکلات جسمی و بیماری های این افراد تشدید می شود و بیماری های زمینه ای نیز بروز بیشتری می یابند؛ بنابراین آنها نیاز بیشتری به دریافت خدمات به ویژه در حوزه درمانی خواهند داشت.

وی گفت: اکنون بسیاری از ایثارگران داروهای مختلفی را به دلیل مشکلات روانی مصرف می کنند و حتی وابستگی شدید به داروها دارند که این موضوع نیز از مشکلات پیش روی ایثارگران و جانبازان است.

بر اساس اعلام بنیاد شهید، اکنون میانگین سنی ایثارگران به ویژه جانبازان، بالای 57 سال است.

وی تصریح کرد: از تمام ابزارهای موجود در نهادهای دولتی، مدیریتی، خیریه ها و سازمان های مردم نهاد برای کمک به خانواده ایثارگران، شهدا، آزادگان و جانبازان در حل مسائلی همچون معیشت، مسکن، اشتغال فرزندان و درمان به عنوان عمده مشکلات آنها استفاده می شود اما باید گفت که اکنون بنیاد شهید به ویژه در حوزه درمانی پوشش مناسبی دارد و توانسته است از حداقل 10 سال پیش بحث درمان را به همه ایثارگران تعمیم دهد.

قشونی زاده ادامه داد: تا چند سال گذشته ارائه خدمات به جانبازان فقط برای جانبازان بالای 25 درصد بود اما اکنون همه جانبازان با هر درصدی و خانواده های آنان می توانند از درمان در مراکز و بیمارستان ها بهره مند شوند.

رئیس هیات مدیره خیریه فرزندان حضرت زهرا (س) اظهار داشت: بودجه زیادی به حوزه درمان جانبازان اختصاص یافته است ولی این بودجه باعث شده است که در سایر بخش ها نتوانند هزینه ای برای ایثارگران و جانبازان دریافت کنند.

وی چالش دیگر ایثارگران را اشتغال فرزندان آنها دانست و گفت: اکنون که بیشتر فرزندان آنها بزرگ شده و از تحصیلات دانشگاهی بهره مند شده اند، نیاز به ایجاد شغل در بخش های مختلف دارند اما بسیاری از آنها با داشتن مدرک دانشگاهی بیکار هستند.

بر اساس اعلام بنیاد شهید و امور ایثارگران، در حال حاضر بیش از 67 هزار نفر از فرزندان شاهد، جانباز و ایثارگر در سطح کشور بیکار هستند، اما به گفته حجت الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید اگرچه نرخ بیکاری در کشور حدود 12 درصد اعلام شده اما این نرخ در میان خانواده های شهدا و ایثارگر حدود 4،5 درصد است.

قشونی زاده که خود نیز جانباز است، ادامه داد: بحث بیکاری در جامعه عمومیت دارد و مختص جانبازان و ایثارگران نیست و می توان گفت که ناشی از شرایط موجود و تحریم ها است؛ اگرچه ممکن است به نظر برسد امتیازی به این خانواده ها داده می شود و در استخدام اولویت دارند، اما بسیاری از فرزندان شهدا، ایثارگران و جانبازان حتی با درصدهای بالای 50 تا 70 درصد فارغ التحصیل و بیکار هستند.

وی اظهار داشت: آمار افراد جویای کار در میان فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران در جامعه ایثارگران کم نیست و حتی رقم بالایی است که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

رئیس هیات مدیره سابق خانه جانباز ادامه داد: تعدادی از فرزندان شاهد و ایثارگر به عنوان کارآفرین هستند و جزو نیروهای فعال و زبده در رشته های مختلف محسوب می شوند که باید از این افراد نیز حمایت شود تا از این طریق اشتغال تعدادی از آنها فراهم شود، اگرچه بسیاری از جانبازان در رشته های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی با ضایعات جنگی و مجروحیت پله های ترقی را طی می کنند.

قشونی زاده اضافه کرد: برای حل مشکلات این افراد، رایزنی هایی با بنیاد شهید انجام شده است و آنها در تلاش هستند که بتوانند این مشکلات را کاهش دهند، که در این زمینه نیازمند تامین منابع و تصویب قوانین متعدد در راستای رفاه، ارتقای معیشت، مسکن و ارتقای وضعیت اقتصادی جانبازان هستیم و کسی منکر این نیست که باید به بهترین شکل ممکن به این افراد خدمات ارائه داد اما محدودیت هایی وجود دارد که امیدواریم به زودی حل شود.

وی اظهار داشت: اگر بتوان خدمات ارائه شده به جانبازان را تفکیک کرد و درصد را نادیده گرفت، بسیاری از این مشکلات حل می شود؛ چراکه بسیاری از جانبازان دنبال این هستند که برای دریافت خدمات بهتر، درصد جانبازی خود را افزایش دهند که اقداماتی در این زمینه انجام شده اما هنوز اجرایی نشده است.

مردم ایران در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، 225 هزار و 570 شهید را تقدیم انقلاب کرده اند.

همچنین تعداد کل جانبازان در کشور به 574 هزار و 101 نفر می رسد که 336 هزار و 282 نفر معادل 59 درصد جانبازان زیر 25 درصد و 237 هزار و 819 نفر معادل 41 درصد نیز جانبازان 25 درصد و بالاتر هستند. تعداد آزادگان کشور در دوران دفاع مقدس نیز 43 هزار و 173 نفر هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 14 خرداد 1397 ، کدخبر: 82934231 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
0
0
این ها نسبت به گذشته باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و رسیدگی بیشتری برای رفاه حال آنان بشود
ا.ح75
ناشناس
Norway
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
0
0
خیلی خیلی باید ارمان هامون رو فراموش کرده باشیم تا ایثارگران رو فراموش کنیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین