پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۶۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
انتصابات شیشه‌ای مدیران ارشد، از شهرداری تهران شروع می‌شود. براساس یک توافق در مدیریت شهری پایتخت قرار است ریز اطلاعات هشت‌گانه ۹۰۰ مدیر شهرداری در سامانه شفافیت منتشر شود.

 شعار سال: انتصابات شیشه‌ای مدیران ارشد، از شهرداری تهران شروع می‌شود. براساس یک توافق در مدیریت شهری پایتخت قرار است ریز اطلاعات هشت‌گانه ۹۰۰ مدیر شهرداری در سامانه شفافیت منتشر شود. این سامانه اوایل امسال با انتشار جزئیات دسته‌ای از قراردادهای پیمانکاران شهرداری، فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون گام دوم شفاف‌سازی در مدیریت شهری برداشته شده است. «اعلام عمومی» اطلاعات کلیدی مدیران از جمله سابقه و رزومه کاری و همچنین میزان تحصیلات، به پنج دلیل، مثبت و ضروری تلقی می‌شود. این اقدام موارد تعارض منافع را آشکار می‌کند.

انتصابات مجموعه شهرداری تهران با انتشار جزئیات اطلاعات ۹۰۰ مدیر پایتخت، در اتاق شیشه‌ای قرار می‌گیرد. مدیریت شهری پایتخت در گام دوم حرکت به سمت اتاق شیشه‌ای، پس از انتشار اطلاعات قراردادهای شهرداری تهران در سامانه شفافیت، بنا دارد با انتشار عمومی اطلاعات دقیق از مدیران شهرداری در ۱۰ بخش، به چهار هدف دست پیدا کند. مطابق تصمیم اخذ شده در کمیته شفافیت به‌عنوان زیرمجموعه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، پس از ابلاغ رسمی این موضوع به معاونت توسعه منابع انسانی، اطلاعات مدیران ارشد شهرداری تهران شامل نام و نام خانوادگی، سال تولد، وضعیت استخدام، پست سازمانی، سابقه‌ کار در شهرداری تهران، محل خدمت، سمت، تاریخ انتصاب به سمت و رزومه کاری و تحصیلی مدیران روی وب‌سایت شفافیت منتشر می‌شود. انتشار این اطلاعات علاوه بر تحقق هدف شفافیت، موارد تعارض منافع را مدیریت می‌کند و از لابیگری برای انتصابات، انتصابات قومی و قبیله‌ای و انتصاب بدون لحاظ تخصص و حرفه مدیران جلوگیری می‌کند.

بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند با اعلام خبر این توافق میان کمیته شفافیت و معاونت توسعه انسانی، هدف اصلی از انتشار اطلاعات مدیران شهرداری را شفافیت و آشکار شدن موارد تعارض منافع اعلام کرد. او در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران مهم‌ترین هدف از اجرای این تصمیم است، اظهار کرد: در سامانه شفافیت شهرداری تهران علاوه بر انتشار اطلاعات قراردادها که در دسترس عموم قرار می‌گیرد، انتشار عمومی اطلاعات مدیران ارشد شهرداری نیز موجب می‌شود تا اگر فردی از مدیران شهرداری به‌طور همزمان عضو هیات مدیره یکی از شرکت‌ها یا سازمان‌های طرف قرارداد شهرداری است، این تخلف آشکار شود. به تعبیر دیگر مدیر شهرداری تهران به‌عنوان یک طرف قرارداد که باید بر حسن اجرای آن نظارت داشته باشد نمی‌تواند به‌طور همزمان منافع طرف دیگر قرارداد را دنبال کند.

به گفته آروین انتشار این اطلاعات در سامانه شفافیت می‌تواند به‌طور همزمان از ظرفیت نظارت همگانی برای کشف تخلف و تعارض منافع استفاده کند. رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران همچنین با اشاره به انتشار اطلاعات کارنامه کاری و مدرک تحصیلی مدیران شهرداری عنوان کرد: انتشار این بخش از اطلاعات نیز می‌تواند انتصابات را به سمت شایسته‌سالاری و مرتبط با تخصص و حرفه سوق دهد و در نهایت منجر به افزایش اعتماد عمومی نسبت به مجموعه شهرداری شود. به این ترتیب از لابی‌گری برای انتصابات بدون توجه به تخصص و حرفه که صرفا براساس روابط قومی و قبیله‌ای باشد جلوگیری می‌کند. مطابق آنچه آروین به نقل از معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران اعلام کرده، تعداد مدیران ارشد شهرداری تهران حدود ۹۰۰ نفر است که در چهار گروه مقامات، مدیران عالی، مدیران حرفه‌ای و مدیران راهبردی قابل طبقه‌بندی هستند. از دیدگاه این کمیته منظور از مقامات، شهردار تهران و معاونان شهردار و منظور از مدیران عالی، مشاوران شهردار، شهرداران مناطق، مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های درجه یک و قائم‌مقام ایشان و اعضای هیات مدیره این سازمان‌ها و شرکت‌ها است که مستقیما توسط شهردار تهران منصوب می‌شوند.

همچنین دو دسته دیگر، مدیرانی هستند که انتصاب آنها از طریق طی فرآیند انتصاب در اداره کل ارزشیابی و انتصاب مدیران در معاونت توسعه منابع انسانی انجام می‌شود و شامل مدیران راهبردی (مدیران کل، معاونان سازمان‌ها و شرکت‌های درجه یک، روسا و مدیران عامل سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها) و مدیران حرفه‌ای (معاونان شهرداران مناطق، معاونان سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها، شهرداران نواحی و مدیران روابط عمومی، املاک و حقوقی) هستند. رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر با اشاره به توافق انجام شده با معاونت منابع انسانی شهرداری، عنوان کرد: در قالب این تصمیم انتشار عمومی اطلاعات مدیران ارشد شهرداری تهران شامل هر چهار دسته مدیران مورد موافقت معاون توسعه منابع انسانی قرار گرفته و براین اساس مقرر شد با توجه به ثبت اطلاعات مدیران در سامانه شناسایی مدیران شایسته شهرداری تهران، در اولین فرصت پس از ابلاغ رسمی این تصمیم به معاونت توسعه منابع انسانی، اطلاعات ۹۰۰ نفر از مدیران ارشد شهرداری تهران در سامانه شفافیت منتشر شود.

او ادامه داد: در عین‌حال از آنجا ‌که اطلاعات موجود در سامانه شناسایی مدیران شایسته، با هدف طی فرآیند انتصاب و نه با هدف انتشار عمومی، جمع‌آوری و ثبت شده‌ است و به‌خصوص رزومه‌های کاری و تحصیلی ممکن است نیاز به تکمیل و به‌روزرسانی داشته باشند، همچنین به دلیل آنکه در حال حاضر اطلاعات چندانی از مقامات و مدیران عالی که فرآیند انتصاب را خارج از معاونت توسعه منابع انسانی طی کرده‌اند در سامانه مذکور ثبت نشده است، مقرر شد ظرف حداکثر دو ماه، معاونت توسعه منابع انسانی با همکاری اداره کل امور مجامع و سازمان‌ها، اقدامات لازم برای ثبت، به‌روزرسانی و تکمیل اطلاعات مربوط به تمامی مدیران شهرداری تهران و اعضای هیات مدیره تمامی واحدهای تابعه در سامانه شناسایی مدیران شایسته شهرداری و راستی‌آزمایی آنها را به انجام رساند تا اطلاعات منتشر شده روی وب‌سایت شفافیت در کامل‌ترین شکل خود در دسترس عموم قرار گیرد. به گفته آروین اجرای تصمیمات اخذ شده در این کمیته در چند حالت صورت می‌گیرد. از آنجا که هدف اصلی از ایجاد این کمیته و اتخاذ چنین تصمیماتی در آن، تحقق هدف شفافیت است سعی بر این است که بخش مهمی از تصمیمات اخذ شده در قالب توافق معاونت مربوطه در شهرداری تهران پیگیری و اجرایی شود. برخی از این توافقات از طریق مکاتبه با شهردار تهران یا معاون مربوطه در مسیر اجرایی قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد درخصوص تصمیم اخیر کمیته شفافیت نیز، با استناد به توافق انجام شده با معاون منابع انسانی، ابلاغ این تصمیم به ایشان کفایت کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 12خرداد 97، کدمطلب:۳۳۹۵۸۵۲، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین