پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۷۰۶
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
یکی از راه‌های جلوگیری از آزار جنسی کودک، آگاهی وی از خطرات و محافظت در برابر بزرگسالان پر خطر است.

شعار سال: پس از انتشار خبر آزار جنسی به دانش آموزان دبیرستانی، جامعه به طور کاملا صریح و واضح با یک حقیقت زشت روبه‌رو شد. آزار جنسی کودکان خبری نیست که تازه دیروز و امروز اتفاق افتاده باشد. فاجعه‌ای است که سال‌های سال کودکی را نشانه رفته اما به دلایل مختلفی از جمله عرف جامعه و بهانه‌هایی مانند سکوت برای حفظ آبرو همیشه با سکوت همراه شده است.

به نظر می‌رسد حالا که جامعه بدون پرده و با صراحت کامل با این حقیقت زشت مواجه شده، بهترین زمان برای صحبت و بررسی راه‌های پیشگیری از این اتفاق باشد. ناگفته واضح است که بهترین راه برای جلوگیری از وقوع آزار جنسی کودکان، مراقبت از آنان و تنها نگذاشتن کودک با افراد پرخطر است.

بزرگسالان خطرناک!
پیش از این امیر شعبانخانی، عضو انجمن روانپزشکان ایران درباره نشانه‌های خطر در رفتار افراد بزرگسال گفته بود: «بزرگسالانی که به مرزها و محدوده‌های خصوصی و شخصی افراد بی‌توجه‌ هستند، به هنگام خشم و پرخاش توهین‌های جنسی بر زبان می‌آورند، کودکان را به داشتن اسرار شخصی و سکوت ترغیب می‌کنند، گرایش آشکاری به گذران اوقات شخصی خود با کودکان و ترجیح آن به ارتباط با همسالان دارند، یک دوست کودک ویژه دارند، کودکان را با عبارات جنسی توصیف می‌کنند، پورنوگرافی‌های کودکان را تماشا می‌کنند، هنگام سوءمصرف الکل و سایر مواد رفتار نامتناسب جنسی نشان می‌دهند، رفتارهای نامتناسب خود را توجیه می‌کنند و به جای آن برای رفع مسئولیت از خود، دیگران را سرزنش می‌کنند و رفتارهای نامتناسب خود را کم‌ اهمیت و بی‌ضرر جلوه می‌دهند، بخشی از این نشانه‌های خطر هستند

بهترین زمان برای آگاه‌سازی کودک
باید به این موضوع توجه داشت که آگاه‌سازی کودک باید از سنین بسیار کم و متناسب با مراحل رشدی کودک و البته متناسب با فرهنگ خانواده انجام شود. در این زمینه کتاب‌های کودک بسیاری نوشته شده که می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. باید والدین از آموزش کافی برای انتقال به موقع و تدریجی اطلاعات جنسی به فرزندان خود برخوردار شوند تا این اطلاعات به شکلی درست، کنترل‌شده و البته کافی منتقل شود.

به ۳۰۰۰۳۶۳۶ خبر بدهید
در همین راستا و به منظور کاهش کودک آزاری سامانه‌ پیامکی ۳۰۰۰۳۶۳۶ از سوی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک از راه‌اندازی شده و آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص موارد کودک آزاری و نقض حقوق کودکان است.
به گفته شاهرخ هدایتی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک لزوم افزایش آگاهی آحاد جامعه و همچنین فرهنگ‌سازی در خصوص رعایت حقوق کودکان در کنار موارد تلخ کودک آزاری در سال های اخیر از جمله دلایل راه‌اندازی سامانه پیامکی مرجع ملی حقوق کودک است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری گسترش، تاریخ 12 خرداد 97، کد مطلب: 6433792:
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین