پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
یک حقوقدان، نظارت حقوقی بر وضع قوانین را لازم و جای خالی حقوقدانان در امر تقنین را موجب ایجاد مشکلات در تمام حوزه‌ها از جمله اقتصاد عنوان کرد.

شعارسال: نبی‌الله احمدلو دانش حقوقی را لازمه امر تقنین دانست و اضافه کرد: عقل سلیم حکم می‌کند قانون گذاری توسط حقوقدانان انجام شود و نظارت تخصصی حقوقی بر وضع قوانین صورت بگیرد؛ به گونه ای که تشکل های حقوقی کانون وکلا، مشاورین قوه قضائیه و دیگر تشکل های حقوقی بتوانند به بررسی قوانین بپردازند.

به عقیده این حقوقدان، قانون گذاران به علت عدم تخصص حقوقی، توجهی به قوانین قبلی نداشته‌اند و ناسخ و منسوخ و ناقض و منقوض قوانین مشخص نشده است. همچنین خیلی از قوانین در مقابل قوانین جدید باید لغو می‌شدند که تا به امروز هیچ توجهی به آن ها نشده است.

وی این عدم تخصص را موجب مشکلات عدیده در تمام حوزه های جامعه به‌ویژه اقتصاد و معیشت مردم عنوان کرد.

احمدلو یکی دیگر از مشکلات حاصل از عدم نظارت حقوقی به امر قانون‌گذاری را انباشت قوانین عنوان کرد و گفت: متاسفانه انباشت قوانین یک معضل است که حتی گاهی موجب سردرگمی قضات هم می‌شود. امیدوارم در مجلس جدید انباشت قوانین مورد بررسی قرار گیرد و در راستای برطرف کردن این مشکل اقداماتی انجام شود.

وی به لایحه جامع وکالت اشاره کرد و گفت: موضوع لایحه جامع وکالت از مواردی‌است که حتما باید در صحن مجلس مطرح شود تا با پیگیری این بحث مردم به حقوق اساسی خود دست پیدا کنند.

وی در ادامه همچنین ابراز عقیده کرد: متاسفانه میان کانون وکلا و قوه قضائیه به جای تعامل و تفاهم شاهد تقابل و نگاه نادرست قوه قضائیه به کانون وکلا هستیم. بنده معتقدم دیدگاهی که قوه قضاییه نسبت به کانون وکلا و وکیل دارد، از نظر قانونی و فکری باید تغییر پیدا کند.

احمدلو در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: مردم در زمان جنگ به انتخاب خود نان خشک هم می‌خوردند، در کنار هم و همراه هم بودند ولی امروز دیگر مردم حاضر نیستند نان خشک بخورند، چون به اعتقاد آن‌ها مدیران نان خشک نمی‌خورند.

وی در ادامه گفت: اولویت بسیار مهم مجلس باید بحث نظارت باشد. مجلسی که باید امین مردم باشد در برخی موارد جناحی عمل کرد؛ اگر در دولت آقای احمدی نژاد، نظارت صحیح از طرف مجلس انجام می‌شد امروز شاهد این مشکلات نبودیم.

احمدلو در پایان سخنان خود با ابراز امیدواری نسبت به آینده روشن مجلس اظهار کرد: دیگر گذشته ها از میان رفته و باید به فکر آینده بود. مجلس دهم باید نظارت را با چشم بازتر انجام دهد. بر دولت نظارت داشته باشد تا بتواند اعتماد مردم را جلب کند. اگر دولت قدمی اشتباه بردارد وظیفه مجلس است که با نظارت خود دولت را راهنمایی کند. این نظارت به معنی تقابل با دولت نیست بلکه به معنی کمک به دولت است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار 9 فروردین 1395، کد مطلب: 95010901661: آدرس سایت: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین