پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۷۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱
نائب دبیر شبکه سمن‌های محیط‌زیست استان گیلان با اشاره به وضیعت بسیار حاد تالاب انزلی گفت: متاسفانه سال‌هاست که عمق بسیاری از بخش‌های عمیق انزلی به یک متر رسیده، این درحالی است که امسال در همین بخش‌ها نیم‌متر آب هم وجود ندارد.

شعارسال: زهرا جنسی (عضو جمعیت زنان و جوانان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان)‌ با بیان اینکه تمام تالاب‌ها در استان گیلان در معرض تهدید هستند، گفت: متاسفانه تالاب‌های با ارزش ما در حال از دست رفتن هستند و اقدام عاجل و اثرگذاری در این خصوص نمی‌شود، البته این به معنی این نیست که تاکنون اقداماتی صورت نگرفته، اما آنطور که باید اثرگذار نبوده‌است.

وی با اشاره به تالاب بین‌المللی امیرکلایه خاطرنشان کرد: متاسفانه این روزها از دور و نزدیک می‌شنویم که مسئولان در حال برنامه‌ریزی برای تالاب‌‌هایی هستند که اهمیت زیادی دارند مانند امیرکلایه البته این موضوع فقط در حد شنیده است و هنوز اقداماتی صورت نگرفته است.

این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه تالاب امیرکلایه عضو کنوانسیون رامسر و جزو مناطق چهارگانه و پناهگاه حیات‌وحش است، تصریح کرد: این تالاب‌ها ذخیره زیستگاهی است و باید آن را حفظ کنیم، اما این روزها در جریانی افتادیم که به سمت گردشگری می‌رود که ممکن است؛ مقداری افسار گسیخته شود و این حالت نباید اتفاق بیفتد.

جنسی با بیان اینکه اگر قرار است؛ طرحی اجرایی شود، باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، یادآور شد: با ارزیابی مشخص می‌شود که آیا توان منطقه اجازه اجرای طرح توسعه‌ای در آنجا را می‌دهد یا خیر؟ طرح‌های اجرایی باید پیوست زیست‌محیطی معتبر داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر قرار است توسعه‌ای صورت بگیرد باید تعریف مشخصی از توسعه داشته باشیم تا امنیت زیستمندان در منطقه به خطر نیفتد و آب تالاب از دست نرود، ضمن اینکه بهره‌مندی اقتصادی و اجتماعی نیز از منطقه صورت بگیرد. تمام فعالان محیط‌زیستی تقاضا دارند از جریاناتی که در منطقه اتفاق می‌افتد، مطلع بوده و در آن ایفای نقش داشته باشند و به لحاظ کارشناسی از آنها هم نظرخواهی شود.

عضو جمعیت زنان و جوانان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان با بیان اینکه فعالان محیط‌زیست نمی‌خواهند محدوده‌های زیستی خالی از مردم باشد، گفت: ما موافق گردشگری ضابطه‌مند هستیم، اما این ضابطه باید مشخص شود. اگرچه بسیاری از طرح‌های عمرانی پیوست زیست‌محیطی دارند، اما متاسفانه در عمل به خیلی از بندهای این پیوست‌های زیست محیطی عمل نمی‌شود.

جنسی ادامه داد: اگر فعالان محیط‌زیست با دخل و تصرف مخالف هستند به این دلیل است که تجربه‌های گذشته به ما نشان داده، پیوست‌های زیست محیطی به درستی اجرا نمی‌شود و چون این نگرانی وجود دارد فعالان محیط‌زیست می‌گویند اصلا در این مناطق وارد نشوید، در حالی که اکثریت فعالان محیط زیست نیز دوست دارند که توسعه اتفاق بیفتد، اما این اطمینان خاطر را ندارند که این توسعه همگام با محیط باشد.

وی همچنین با اشاره به برداشت آب از امیرکلایه گفت: علاوه بر خشکسالی‌ که کشور درگیر آن است. ما در مناطق تالابی با مشکلاتی از جمله مصرف بیش از حد آب برای کشاورزی روبرو هستیم و با توجه به اینکه بسیاری از آب تالاب‌ها، شیرین هستند از آنها برداشت آب برای کشاورزی به شدت صورت می‌گیرد.

 نائب دبیر شبکه سمن‌های استان گیلان خاطرنشان کرد: در تالاب امیرکلایه نیز پمپ‌هایی در کنار این تالاب زده شده و در سخت‌ترین روزهایی که تالاب در سال دارد،  برداشت آب برای کشاورزی نیز با تمام قوا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم که گردشگری ضابطه‌مند در مناطقی مانند تالاب امیرکلایه ایجاد شود، اما انتظار داریم نگرانی فعالان محیط‌زیست هم درک شود چراکه در طرح‌های گذشته مشاهده شده است که طرح‌های توسعه‌ای در حوزه محیط‌زیست مشمول ضابطه‌مندی نشده‌اند. بنابراین فعالان محیط‌زیست حق دارند نگران این منطقه باشند.

این فعال محیط‌زیست همچنین با اشاره به وضیعت بسیار حاد تالاب انزلی خاطرنشان کرد: متاسفانه سال‌هاست که عمق بسیاری از بخش‌های عمیق انزلی به یک متر رسیده، این درحالی است که امسال در همین بخش‌ها نیم‌متر آب هم وجود ندارد.

وی ادامه داد: انزلی یکی از تالاب‌های استراتژیک است و بغیر از اینکه یک تالاب بین‌المللی است، در صورتی که خشک شود پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیار زیادی هم برای مردم خواهد داشت یعنی اگر نخواهیم از دریچه محیط‌زیست به آن توجه کنیم درصورتی که تالاب انزلی خشک شود، با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم شد و همین اتفاق برای خیلی از تالاب‌ها با وسعت کم یا زیاد در حال وقوع است.

عضو جمعیت زنان و جوانان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان با بیان اینکه تالاب انزلی به شدت درگیر آلودگی است، تاکید کرد: برای نجات انزلی باید ورودی‌های انزلی را پاکسازی کرد، زرجوب و گوهر رود از جمله آلوده‌ترین رودخانه‌هایی است که شاید در دنیا وجود دارد و ما در کنار این رودخانه‌های آلوده زندگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود درگیر فاضلاب‌های شهری و همچنین صنعتی هستند. منطقه سراوان که سالهاست به محل دپوی زباله تبدیل شده است. شیرابه‌های زباله با بار‌ آلودگی بالا به این رودخانه‌ها وارد شده و در نهایت وارد تالاب انزلی می‌شوند.

نائب دبیر شبکه سمن‌های استان گیلان خاطرنشان کرد: عمده بار آلودگی که انزلی تحمل می‌کند به دلیل سرریز این دو رودخانه و محل دفن زباله است که نیازمند همت ملی است و با بودجه‌های استانی برطرف نمی‌شود. متاسفانه طرح‌هایی انجام می‌شود اما این طرح‌ها مشکلات را حل نمی‌کنند، چراکه سرعت تخریب صدها برابر سرعت بهبود است و نتیجه مثبتی علیرغم تلاش‌ها ایجاد نمی‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار:6 1خرداد 1397 ، کدخبر:  629385 ،www.ilnanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
0
0
واقعا اوضاع محیط زیستی ایران مدت هاست بهم ریخته ست و تدبیری هم اندیشیده نمیشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
0
اول اورومیه حالا هم انزلی خدا خودش بخیر کنه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین