پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
«محمد یوسف کیانی جامع میراث فرهنگی ایران بود، کسی که در زمینه شناخت ایران، گام‌های بلندی در توسعه علمی و فرهنگی ایران برداشت و باستان شناسی که جنبه‌های مهم معماری و شهرسازی ایران را به خوبی می‌شناخت و به معرفی جنبه‌های کمتر شناخته شده این هنر می‌پرداخت، او از پیشگامان مرکز باستان شناسی ایران بود.»

شعار سال: محمد یوسف کیانی،باستان‌شناس پیشکسوتی که در طول چند سال گذشته خانه‌نشینی را برگزیده بود، ۱۳ خرداد در منزل شخصی‌اش در سن ۸۰ سالگی در گذشت و امروز باستان شناسان،دوستان و هم‌دوره‌هایش پیکر او را از موزه ملی ایران بدرقه کردند.

سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم در سخنان کوتاهی با اشاره به شخصیت وی، او را باستان شناسی دانست که به حوزه معماری نیز آشنا بود و افزود: او جزو دسته افرادی بود که علاوه بر رشته‌های علمی که در آنها سرآمد بود در اخلاق نیز یک استاد بود و امیدوارم شاگردانش بتوانند قدری جای خالی او را پر کنند.



درخواست مرحوم کیانی از موزه ملی ایران

جبرئیل نوکنده،مدیرکل موزه ملی ایران نیز در سخنانی با اشاره به آشنایی‌اش با محمدیوسف کیانی از سال ۷۰ و حضور در کلاس‌های درس وی در دروس هنر و تاریخ معماری، هنر سفال‌گری و کتشیگاری دوره اسلامی و تشکیل برخی کلاس‌های دانشگاهی در بخش اسلامی موزه ملی ایران؛ اظهار کرد: پس از فارغالتحصیلی در مقطع کارشناسی؛ دکتر کیانی در نامه‌ای به باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی و جلیل گلشن، پژوهش‌های باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان و دیگر پژوهش‌های دشت گرگان را که در دهه ۵۰ مدیریت آن را بر عهده داشت به من سپرد.

او با اشاره به برگزاری سه نمایشگاه بزرگ خارجی در توکیو، لندن و نیویورک با هدف معرفی فرهنگ غنی ایران در سه قاره اروپا، آسیا و امریکا توسط مرحوم کیانی، افزود: می‌توان گفت یکی از دوران طلایی موزه ایران باستان در دوره مدیریت او قرار داشت.

وی همچنین به آخرین حضور محمد یوسف کیانی در موزه ملی ایران در ۱۵ فروردین ۹۵ اشاره کرد و افزود: در ان بازدید او به من گوشزد کرد در معرفی آثار ایران به دنیا تلاش ویژه‌ای داشته باشم.

نوکنده ادامه داد: می‌توان کیانی را دانشمندی دانست که در عرصه باستان شناسی، تاریخ، مدیریت موزه داری، تاریخ مدرن تاریخ هنر و عکاسی حرفه‌ای صاحب نام نیک بود.


کیانی باستان شناس موزه‌داری که همه جنبه‌های میراثی را با هم داشت

سید احمد محیط طباطبایی، مدیر ایکوم ایران نیز در این مراسم محمدیوسف کیانی را باستان شناس موزه داری دانست که علاوه بر این که مراحل مختلف علمی، استادی، پژوهشی و حفاظت مربوط به حوزه‌های میراث فرهنگی را کنار یگدیگر گذرانده بود، به جمع آوری آثار تاریخی نیز علاقه زیادی داشت و به لحاظ کار به یکی از ابزارهای باستان شناسی علاقه داشت.

وی با بیان این که مرحوم محمد یوسف کیانی کلکسیونر دوربین‌های عکاسی بود و مجموعه‌ شگفت‌انگیزی از این دوربین‌ها را جمع‌آوری کرده بود،افزود: سال ۸۲ بخشی از این دوربین‌ها را برای کاخ گلستان خریداری کردیم و اکنون در این مجموعه تاریخی نگهداری می‌شود، اما بخش دیگر آن‌ها در اختیار خود وی بود، دوبین‌های تاریخی و دارای هویت که بخشی از تاریخ زندگی وی نیز محسوب می‌شدند.

او درگذشت کیانی را، رفتن یک شخصیت علمی دانست که علاوه بر احترامی که باید نسبت به شخصی علمی و حقوقی او داشت، شخصیت اخلاقی او نیز چشمگیر بود، هر چند از جامعه دانشگاهی دلگیر بود اما هیچ گاه آن را به زبان نمی‌آورد.



کیانی پایه گذار مطالعات هنر و معماری ایران بود



محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی نیز در سخنانی اظهار کرد: مرحوم کیانی، همه عمر با عزت خود را به اعتلای هنر و فرهنگ این کشور و تربیت شاگردانش پرداخت. شاگردان مختلفی که در حوزه‌های باستان شناسی، موزه داری، هنر و معماری از محضر او کسب دانش کردند و امروز در غم فقدانش به سوگ نشسته اند. خوشبختانه استاد با خدمات علمی فراوانی که نثار ایران عزیز و شاگردانش کرده، همیشه جاودان خواهند ماند.

او مرحوم کیانی را جامع میراث فرهنگی دانست و افزود: وی در هر سه حوزه پژوهش، مدیریت و حفاظت دستی بر آتش داشت و با انجام پژوهش های چند رشته ای، مدیریت های مختلف در موزه، برگزاری اولین نمایشگاه های موزه ای در داخل و خارج از کشور و همچنین معرفی و انتشارات مختلف در زمینه شناخت ایران، گام های بلندی در توسعه علمی و فرهنگی ایران برداشت.

وی ادامه داد: کیانی از جمله باستان شناسی بود که جنبه های مهم معماری و شهرسازی ایران را به خوبی می شناخت و به معرفی جنبه های کمتر شناخته شده این هنر می پرداخت. فقدان دکتر محمدیوسف کیانی از پیشگامان مرکز باستان شناسی ایران، رییس سال های نه چندان دور موزه ملی ایران و نیز پایه گذار مطالعات هنر و معماری ایران برای جامعه علمی کشور ضایعه ای جبران ناپذیر خواهد بود.

در مراسم تشییع مرحوم کیانی؛ روح الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران، محمد ابراهیم زارعی استاد دانشگاه بوعلی همدان، محمد رحیم صراف استاد دانشگاه و پیشکسوت باستان شناسی، ناصر نوروززاده چگینی استاد دانشگاه و عضو سابق هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی حجت رئیس ایکوموس ایران، اساتید دانشگاه های سراسر کشور، اعضاء هیئت علمی و پیشکسوتان و همکاران پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران کل معاونت میراث فرهنگی و کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران و کارشناسان و کارکنان موزه ملی ایران همراه بود، حضور داشتند.

پیکر مرحوم کیانی برای خاکسپاری به خانه آبا و اجدادی‌اش در شهرستان شهمیرزاد استان سمنان بدرقه شد و قرار است ساعت ۱۷ امروز در گلزار شهدای شهمیرزاد به خاک سپرده شود. مراسم گرامیداشت سومین روز درگذشت این باستان‌شناس فردا 16 خرداد از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ در مسجد اعظم دروازه شهمیرزاد برگزار خواهد شد. همچنین مراسم بزرگداشت مرحوم محمد یوسف کیانی، دوشنبه ۲۱ خرداد از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران برگزار می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 15 خرداد 97، کد مطلب:
97031507062: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین