پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۹۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
یک کمیته تحقیق در سنای آمریکا نتیجه گیری کرده است که وزارت خزانه داری دولت باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا، با صدور یک مجوز موقت اما "مخفیانه" سعی داشت به ایران اجازه دهد میلیاردها ریال عمانی که در بانک مسقط ذخیره کرده بود را به دلار و در نهایت به یورو تبدیل کند.
شعارسال: یک کمیته تحقیق در سنای آمریکا نتیجه گیری کرده است که وزارت خزانه داری دولت باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا، با صدور یک مجوز موقت اما "مخفیانه" سعی داشت به ایران اجازه دهد میلیاردها ریال عمانی که در بانک مسقط ذخیره کرده بود را به دلار و در نهایت به یورو تبدیل کند.

به نقل از بی بی سی، آن طرح به دلیل خودداری بانک های آمریکایی از معامله با ایران شکست خورد هرچند گفته می شود ایران در نهایت امکان استفاده از آن پول را - به ارزش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار - از راه های دیگر پیدا کرد.

در گزارش اعضای جمهوری خواه کمیته فرعی سنا آمده است که مجوز دولت اوباما غیرقانونی نبود اما از آنچه دولت وقت آمریکا گفته بود در قبال برجام (توافق اتمی ایران و قدرت ها) انجام می دهد فراتر می رفت.

گزارش می گوید این طرح بر خلاف اظهارنظرهای متعدد مقام‌های دولت اوباما بوده که می‌گفتند به‌هیچ‌وجه به ایران اجازه نمی‌دهند به نظام مالی آمریکا دسترسی یابد.

براساس گزارشی که کمیته فرعی سنا روز چهارشنبه از تحقیقاتش منتشر کرد، وزارت دارایی دولت اوباما در فوریه ۲۰۱۶ یک مجوز صادر کرده بود "که هیچ‌وقت درباره‌اش اطلاع‌رسانی نکرده" و طبق آن به ایران اجازه می‌داد مبلغ معادل ۵.۷ میلیارد دلار که در یک بانک عمان داشت، ابتدا به دلار و بعد به یورو تبدیل کند.

این گزارش می‌گوید این اقدام دولت اوباما ناکام ماند چون هیچ بانک آمریکایی حاضر نشد از بیم گرفتار شدن در دام تحریم ها در آن مشارکت کند. براین اساس دولت اوباما سراغ دو بانک آمریکایی رفت که این معامله را تسهیل کنند ولی هردو سر باز زدند.

توافق اتمی ایران و قدرت ها موسوم به برجام در ژانویه ۲۰۱۶ به اجرا در آمد اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که آن را "بدترین توافق" توصیف می کند در روز ۸ مه تصمیم به خروج از آن گرفت و گفت به تدریج تحریم های مربوط به برنامه اتمی ایران را از سر می گیرد. برجام این تحریم ها را در قبال تعلیق بخش های حساس برنامه اتمی ایران معلق می کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس راب پورتمن سناتور جمهوری خواه که سرپرست این کمیته است چهارشنبه گفت: "دولت اوباما کنگره و مردم آمریکا را گمراه کرد چون عاجزانه به دنبال تلاش برای رسیدن به توافقی با ایران بود."

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، هم باراک اوباما را به تلاش برای "عملی مخفیانه برای فراهم کرد امکان دسترسی ایران به دلار" متهم کرد.

مقام های دولت اوباما در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس این اتهام را رد کرده اند. آنها استدلال کرده اند که تصمیم اعطای آن مجوز در راستای روح توافق بود که به ایران اجازه می داد به ذخایر خارجی خود که به دلیل تحریم های آمریکا مسدود شده بود دسترسی پیدا کند.

به علاوه آنها گفتند که دادن دسترسی موقت به بانک های آمریکایی برای تبدیل پول معادل "دادن اجازه دسترسی به نظام مالی آمریکا" نبود.

ایران بلافاصله پس از اجرای برجام شروع به شکایت از این مساله کرد که از فواید مالی برجام محروم مانده است.

این کشور استدلال می کرد که تحریم های غیرمرتبط با برنامه اتمی از جمله حقوق بشر، تروریسم و برنامه موشکی باعث وحشت سرمایه گذاران می شود.

براساس گزارش کمیته فرعی سنا تصور می شود ایران در نهایت راه های دیگری برای تبدیل و استفاده از پول خود که به صورت ریال عمان ذخیر شده بود پیدا کرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار:7 1خرداد 1397 ، کدخبر:  412523،www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
0
دموکرات ها خیلی با ایران راه آمده بودند ؛ کاش کلینتون میتونست رئیس جمهور آمریکا بشه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین