پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۰۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
امسال پنجمین سال است که از وعده دولت حجت‌الاسلام روحانی برای احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد و در این سال‌ها آنچه به دریاچه اضافه شده آب نیست بلکه انبوهی از وعده‌های عمل نشده‌ای است که پیوسته از طریق رسانه‌ها به خورد افکار عمومی داده می‌شود.

شعار سال: این روزها برخی رسانه‌ها بر خلاف حقیقت موجود و قابل مشاهده دریاچه ارومیه اخبار خلاف واقع از این زیستگاه بحران زده طبیعی و پارک ملی منتشر می‌کنند.

دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران است روزگاری 5.200 کیلومتر مربع وسعت داشت. روزگاری این دریاچه در حوضه آبریز بیش از 51 هزار کیلومتر مربعی خود میلیاردها متر مکعب آب را در پهنه آبی خود می‌دید.

روزگاری ارتفاع دریاچه ارومیه از سطح دریا: 1267 متر بود. حتی روزگاری پهنای دریاچه ارومیه در برخی نقاط به 55 کیلومتر هم می‌رسد. روزگاری جزایر شاهی، کبودان، اسپیر، اشک و دیگر جزیره‌ها از هزاران پرنده و چرنده و درنده پذیرایی می‌کردند.

دریاچه ارومیه، آسایشگاه سیل‌های خروشان

روزگاری خروش وحشی و سیل‌های گاه و بیگاه رودخانه‌های نازلوچای، شهرچای، سیمسنه رود، تلخه رود، گدار و مهاباد رود و دیگر رودهای این منطقه را فقط و فقط بستر دریاچه ارومیه آرام می‌گرفت و آب‌های گل و لای زده را در آغوش می‌کشید و به نگین فیروزه‌ای تبدیل می‌کرد.

روزگاری لنج ها و کشتی‌های زیادی مردمان دو سوی دریاچه ارومیه را جابجا می‌کردند. زمانی هزاران شهروند ساکن شهرهای مجاور دریاچه ارومیه تابستان خود را در لب ساحل شفا بخش دریاچه ارومیه می‌گذراندند.

روزگاری دریاچه ارومیه محل برگزاری اردوهای قایق سواران و مسابقات قایق سواری بود. اما حالا چه؟ اکنون این همه جوش و خروش و زیبایی و زندگی به کجا رفته است؟ امروز کدام یک از آنهایی که بر شمرده شد در دریاچه ارومیه وجود دارد؟

دریاچه ارومیه و انبوه وعده‌های بی سرانجام

اکنون به جای همه این‌ها یک مشت حرف و حدیث به انضمام انبوهی وعده و به همراه حجم قابل توجهی کاغذ و طرح و برنامه برای احیا وجود دارد. ‌همین قبل از تعطیلات خرداد بود که مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به آخرین وضعیت آب دریاچه ارومیه اظهار داشت: تراز آب دریاچه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ششسانتی‌متر کاهش یافته و به رقم 1270.86 رسید در حالی که سال گذشته 1270.92 بود.

کاهش وسعت دریاچه ارومیه

فرهاد سرخوش با اشاره به وسعت دریاچه در مقایسه با سال 96 خاطرنشان کرد: متأسفانه وسعت دریاچه با کاهش روبه‌رو بوده و از رقم 2482.89 به رقم 2414.22 کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: حجم آب موجود در دریاچه نیز 140 میلیون متر مکعب کاهش یافته و به رقم دو میلیارد و 280 میلیون متر مکعب رسید. این در حالی است که حجم آب موجود در دریاچه در زمان مشابه در سال 96 رقم دو میلیارد و 420 میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است.

دریاچه ارومیه فقط با بارش‌های الهی قابل احیاست

اما معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی می‌گوید: گرچه طی فروردین و اردیبهشت ماه امسال شاهد بارش‌های بهاره در استان به‌ویژه حوزه آبریز دریاچه ارومیه بودیم و در حال حاضر شاهد افزایش سطح آب دریاچه به دلیل بالا بودن میزان ورودی آب هستیم اما در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال نه سانتیمتر کاهش نشان می‌دهد اما با توجه به افزایش آب ورودی شاهد بهبود نسبی وضعیت دریاچه هستیم.

حجت جباری افزود: هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه 1270.84 سانتیمتر است اما هنوز فصل گرما و افزایش سطح تبخیر آب دریاچه ارومیه در راه است. اکنون طرح‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه در دست اجراست ولی احیای دریاچه و به ثمر رسیدن طرح‌های احیا بستگی به حجم و میزان بارندگی دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 17 خرداد 97، کد مطلب: 1743587، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
تو این پنج سال اگرم شرایط بهتر شده بحاطر خود محیط زیست بوده!
:)))
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
0
0
این هم یکی دیگه از قول های وفا نشده و ژست های تبلیغاتی دولت بود
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین