پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۱۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
به رغم ممنوعیت واردات اقلام خشکبار، به تازگی سر و کله میوه های خشک وارداتی با قیمت های گزاف در مغازه ها پیدا شده است.

شعار سال: صنعت خشکبار ایران به سبب دارا بودن محصولاتی نظیر پسته،گردو، فندق و بادام جز تولیدکنندگان برتر در بازار های جهانی به شمار می رود به همین خاطر واردات انواع اقلام آجیل و خشکبار به سبب این موضوع ممنوع اعلام شده است.

با اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده اند که واردات انواع میوه و محصولات باغی به جز چهار قلم گرمسیری آناناس،انبه،موز و نارگیل ممنوع است اما سال هاست شاهد عرضه انواع اقلام آجیل و خشکبار وارداتی هستیم و به تازگی سر و کله میوه های خشک وارداتی با قیمت های گزاف در مغازه ها پیدا شده است. این امر نگرانی هایی برای تولیدکنندگان داخلی بوجود آورده است چرا که با وجود شرایط اقلیمی و پتانسیل بالای کشور در تولید محصولات باغی،نیازی به واردات نداریم.

با توجه به آنکه میوه های خشک وارداتی در بازار آجیل و خشکبار ایران به وفور پیدا می شود و روز به روز سهمشان در این بازار رو به افزایش است،مشخص نیست که این میوه های خشک وارداتی ممنوع الورود است یا قانونی؟

البته ناگفته نماند که مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی می گوید با توجه به ممنوعیت واردات خشکبار،مطمئنا میوه های خشک وارداتی موجود در بازار از طریق قاچاق وارد شده است و در مقابل رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار می گوید که با توسعه صنایع تبدیلی و کارگاه های میوه خشک می توان از واردات میوه های رنگارنگ وارداتی در بازار آجیل و خشکبار جلوگیری کرد.

آخرین بررسی ها از بازار آجیل و خشکبار حاکی از آن است که میوه های خشک وارداتی در ویترین برخی مغازه ها در کنار میوه های خشک داخلی با قیمت های گزاف در حال عرضه است که در برخی موارد قیمت آن به دوبرابر مشابه داخلی می رسد . طبق گفته مسئولان ،میوه های خشک وارداتی چیزی جز اسانس، مواد افزودنی،نشاسته و شکر نیستند.

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با انتقاد از توزیع میوه های خشک وارداتی در مغازه ها ،اظهار کرد: با توجه به تنوع بالای میوه در کشور،نیازی به واردات میوه های خشک خارجی نیست.

به گفته وی میوه های خشک وارداتی چیزی جز نشاسته،شکر و مواد افزودنی نیست درحالیکه میوه های خشک داخلی طبیعی است.

ارزانی ممقانی یکی از راه های نجات کشور از عرضه میوه های خشک وارداتی را توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و افزود: با توجه به آنکه روستاها، فاصله زیادی با سردخانه های نگه داری میوه دارند، انتظار می رود که با اخذ تسهیلات مناسب به منظور ایجاد کارگاه های میوه خشک علاوه بر دستیابی به ارزش افزوده بالا از واردات که ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می کند، جلوگیری کنیم.

به گفته وی ایران جز معدود کشورهایی بوده که در تمامی اقلام خشکبار از رتبه خوبی در تولید برخوردار است درحالیکه حرفی برای گفتن در بازارهای هدف نداریم.

رئیس اتحادیه آجیل وخشکبار با بیان اینکه حجم میوه های خشک وارداتی بالا نیست، تصریح کرد: با حمایت و فرهنگ سازی از میوه های خشک داخلی،امکان جلوگیری از میوه های وارداتی دارای مواد افزودنی در کشور وجود دارد چرا که خشکبار ایران در دنیا به سبب طعم و مزه منحصر به فردش، بی نظیر است.

نیازی به واردات خشکبار نداریم

شکراله حاجی وند مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به ممنوعیت واردات خشکبار،مطمئنا میوه های خشک از طریق مبادی غیر رسمی و قاچاق وارد کشور می شود.

وی گفت:با توجه به آنکه ایران در تولید محصولات خشکبار در دنیا رتبه دار است؛بنابراین نیازی به واردات نداریم.

حاجی وند با بیان اینکه گردو،فندق، پسته و بادام جز چهار محصول اصلی خشکبار در کشور به شمار می رود، افزود: ایران در تولید این چهار محصول اساسی، رتبه اول تا چهارم جهانی را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران در تولید گردو رتبه سوم جهانی را داراست، بیان کرد: همچنین از نظر تولید فندوق مقام چهارم،به لحاظ تولید پسته رتبه اول و دوم و در زمینه تولید بادام نیز مقام چهارم جهانی را به خود اختصاص داده است.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به وضعیت مناسب تولید خشکبار در ایران، نیازی به واردات نداریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 16 خرداد 97، کد مطلب: 6553675: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین