پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
به دنبال انتشار مطلبی در این پایگاه خبری در خصوص «سازمان حفاظت محیط زیست برای شکار ۱۰۵ آهو، کل و قوچ در مناطق تحت مدیریت و آزاد پروانه صادر کرد».

شعار سال: سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به صدور جوابیه ای نموده است که با استناد به قانون مطبوعات و اخلاق حرفه ای عینا بشرح زیر منتشر می شود:

مدیریت محترم پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران

پیرو انتشار مطلب «سازمان حفاظت محیط زیست برای شکار ۱۰۵ آهو کل و قوچ در مناطق تحت مدیریت و آزاد پروانه صادر کرد.» در سایت رسمی آن پایگاه لازم می داند تا موارد ذیل را جهت استحضار خوانندگان اخبار آن پایگاه به آگاهی برساند:

برابر سیاست های جاری در معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان، هرگونه اتخاذ تصمیم در خصوص بهره برداری از حیات وحش از جمله صدور مجوزهای شکار، موکول به بررسی های دقیق کارشناسی و فنی و بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصین و نیز اطلاعات و داده های اخذ شده از ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها می باشد.

دستورالعمل صدور پروانه انتفاعی شکار چهارپا نیز برخلاف اظهار نظر آن رسانه مبنی بر صدور پروانه ها بصورت غیر کارشناسی، نظرات اساتید دانشگاه و متخصصین حیات وحش، کارشناسان سازمان و ادارات کل محیط زیست استان ها و با جمع بندی و تحلیل داده های سرشماری های انجام شده تنظیم و ابلاغ گردید.

پیش از بیان توضیحات فنی، ذکر این قاعده کلی لازم است که رفتارهای طبیعی حیات وحش از جمله مهاجرت، جفتگیری، زایمان و در مناطق مختلف متغیر بوده و تابع پارامترهای طبیعی نظیر عرض جغرافیایی، درجه حرارت، شرایط اقلیمی و زیستگاهی، بارش و دیگر عوامل است. با این حساب و با توجه به گستردگی پهنه های طبیعی کشور و تنوع اقلیمی موجود:

۱- فصل جفتگیری گونه های علفخوار در بازه زمانی اوایل آبان تا اواسط آذر (در برخی نقاط تا اواخر آذر) متغیر است.

۲- فصل زایمان از اواخر اسفند ماه تا اواسط اردیبهشت ماه تغییر می کند. مگر در مواردی استثنایی که برای هر موردی نیز چنین استثنایی ممکن است وجود داشته باشد.

۳- معمولا” جمعیت های نر از اواسط دیماه (حدود یکماه پس از جفتگیری) آغاز به جدا شدن از گله ها و جمعیت ماده ها می نمایند که این موضوع تا اواسط اردیبهشت ماه به اوج خود رسیده و تا اوایل خرداد بطور کامل گله های نر و ماده از هم جدا شده و این موضوع تا شروع مجدد فصل جفتگیری (اوایل آبان) ادامه می یابد. دقت در دستورالعمل صادره از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بیانگر آن است که کلیه ملاحظات فوق مد نظر قرار گرقته تا در فصول جفتگیری و حاملگی و زایمان و با عدم صدور مجوز شکار، از ورود آسیب و استرس به گونه ها بویژه ماده ها و بره ها (که اساسا” برای شکار آنها مجوزی صادر نمی شود) ممانعت گردد.

۴- در حالیکه دیدگاه سنتی حاکم بر دستورالعمل های صدور پروانه های شکار در سنوات گذشته فصل شکار را محدود به یک بازه زمانی حدود سه ماهه که متاسفانه با فصل جفتگیری گونه ها در بسیاری از نقاط کشور نیز همپوشانی داشت می نمود، در دستورالعمل جدید، این بازه زمانی گسترش یافته و به این ترتیب از تراکم حضور شکارچیان در زمان محدود در مناطق و تیراندازی های پی در پی کاسته خواهد شد و زمینه های ایجاد استرس و میزان آن نیز به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت که این امر بخصوص با حذف بازه های زمانی جفت یابی و جفتگیری و زایمان از فصل شکار، از نقاط مثبت دستورالعمل بشمار می آید.

با توجه به موارد فوق، سازمان محیط زیست بعنوان مسئول حفاظت و حمایت از حیات وحش کشور و کارشناسان و مدیران این سازمان که خود را متعهدانه وقف حمایت از محیط زیست و تنوع زیستی نموده اند، در تمامی اقدامات و برنامه ها خود را مکلف و ملزم به اقدامات کارشناسانه مبتنی بر اصول فنی و داده های صحیح و استفاده از نظرات و مشورت های محققین و متخصصین اهل فن دانسته و برای حفظ و حمایت از حیات وحش کشور از هیچ تلاشی دریغ نخواهند ورزید.

امید آنکه اصحاب رسانه با کسب اطلاعات دقیق و مقرون به صحت، رسالت فرهنگی خود مبنی بر اطلاع رسانی کامل و صادقانه به جامعه و شهروندان را به نحو احسن به اجرا گذارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت یزدزیست، تاریخ 17 خرداد 97، کد مطلب: 13296: www.yazdzist.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین