پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۳۸۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گزارشی از انحرافات مالی دولت از بودجه سال ۹۶ ارائه کرد.
شعارسال: محمد حسینی با اشاره به عملکرد منابع و مصارف دولت در سال 96 اظهار داشت: براساس صورت وضعیتی که دولت ارائه کرده است انحرافات دولت از بودجه سال 96 مشخص شده است و بر این اساس دولت اعلام کرده است 92 درصد بودجه را محقق کرده است در حالی که این عدد با واقعیت در تناقض است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت اعلام کرده است که از 346 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، در سال 96 توانسته است 320 هزار میلیاردتومان وصولی داشته باشد؛ اما اگر کمی دقت کنیم در طبقه بندی منابع اعلامی توسط دولت، سه عدد وجود دارد که با توجه لایحه بودجه در سرجمع منابع دیده نشده است.

درآمد 320 هزار میلیارد تومان صحیح نیست

نماینده مردم تفرش در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه 320 هزار میلیاردتومان عدد صحیح نیست، گفت: باید چند عدد را باید کم کنیم شاید در مجموع از 346 هزار میلیارد تومان 305 هزار میلیارد را وصول کردیم که نسبت به مصوبه  تنها 85 درصد تحقق منابع داشته ایم.

وی تاکید کرد: از آنجایی که برخی وصولی های دولت در سر جمع منابع بودجه در نظر گرفته نشده بود دولت با احتساب آن عملکرد خود را 320 هزار میلیارد تومان اعلام می کند که اگر بخواهیم عملکرد شفافی را ارائه دهیم لازم است گزارش اصلاح شود.

این نماینده مجلس به اعداد و ارقامی که نباید در سرجمع منابع در نظر گرفته شود اشاره کرد و گفت: یکی از این اعداد به برداشت 30 هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی بر می گردد که عملکرد 105 هزار و 900 میلیارد اعلام شده است در صورتی که سقف بودجه مصوب 75 هزارو 900  میلیارد، مازاد برداشت برای اجرای قانونی در رابطه مبارزه با تروریست بود.

تراز مالی سال 96 واقعی نیست

وی با اشاره به سقف اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی بیان داشت: در  بودجه 34 هزار و 500 میلیارد تومان برای اوراق پیش بین کرده بودیم، دولت 44 هزار و 500 میلیارد اضافه کرده است، دو حکم در بند (ز) و (هـ) قانون بودجه سال 96 به دولت اجازه می دهد 10 هزار میلیارد دیگر را عملیاتی کند که در سر جمع بودجه دیده نشده بود اگر قرار باشد این عدد محاسبه شود باید در سقف بودجه مصوب لحاظ شود تا تراز مالی واقعی شود.

این نماینده مجلس به مصارف بودجه سال 96 پرداخت و اظها رداشت: حدود 243 هزار میلیارد تومان را به اعتبار هزینه ای اختصاص داده ایم 41 هزار 600 میلیارد اعتبارات تملک دارای سرمایه ای و حدود 27 هزار میلیارد هم به نوعی تملک دارایی های مالی بوده و رقمی با توجه به حکم قانون در رابطه با استفاده از ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 مدیریت بحران پرداخت شده؛ اما از آنجایی که پرداخت های به خصوص برای زلزله ها هنوز ادامه دارد برای اینکه گزارش را نهایی کنیم باید تا 30 شهریور سال 97 منتظر باشیم.

حسینی تاکید کرد: با توجه به احکامی که در قانون داریم بعضی از درآمدها برای هزینه ها و پرداخت های خاص مصوب شد که دولت طی سال 96 در بعضی از این امور به علت اینکه نقدینگی نداشته است مجبور شده است بعضی از احکام را به صورت دقیق اجرا نکند و نقدینگی منابع را به جای تزریق در محل قانون جابجا کند و از  محل اسناد خزانه داری پرداخت ها و هزینه های جاری را عمل کند.

3 درصد از فروش نفت خام به مناطق محروم نقدی انجام نشد

وی با اشاره به اختصاص 3 درصد از فروش نفت خام به مناطق نفت خیز و محروم، بیان داشت: در سال 96  از محل فروش نفت حدود 4 هزار و 800 میلیارد تومان پیش بینی درآمد داشتیم که 4 هزار و 600 میلیارد این منابع وصول شده است ولی عددی که دولت باید به استان ها پرداخت می کرد چیزی حدود کمتر از 50 درصد بود که به جای اینکه نقدی باشد به صورت اسناد خزانه و  اوراق انجام شد.

15 درصد از صندوق توسعه ملی برداشت شده است

این نماینده مجلس به انحرافات دیگر دولت در اجرای قانون بودجه اشاره کرد و گفت: انحراف دیگر به  برداشت از منابع صندوق توسعه ملی بر می گردد، براساس قانون متوازن به دولت اجازه داده ایم که 3 درصد مجموع اعتبارات را کم کند و در در اعتبارات متوازان ابلاغ کند، دولت در برخی جاها نمی توانست کم کند بنابراین از برخی منابع بیش از 3 درصد کم شده که این موضوع در  بحث صندوق توسعه ملی به عدد 15 درصد رسیده است. با اینکه برداشت ها نقد بوده است؛ اما در تخصیص اعتبارات متوازن به استان ها عملکرد شفاف نبوده  و با اسناد خزانه عمل شده است.

وی گفت: در رابطه با یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که باید به حوزه سلانت پرداخت می شد، دولت به جای پرداخت نقدی از استاد خزانه برای بازپرداخت بدهی داروخانه ها به وزارت بهداشت و درمان عملکرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در قانون بودجه  0.27درصد از مالیات ارزش افزوده را برای ورزش اختصاص داده ایم توقع همه مردم از وزارت این بود که  حرکت های بسیار خوبی در حوزه ورزش در استان ها شکل بگیرد؛  اما در حالی که  75 درصد مالیات بر ارزش افزوده وصول شده ولی تخصیص آن کمتر از 50 درصد بوده که نشان می دهد منابع در جای دیگری به مصرف رسیده و به شکل اسناد خزانه به تمام استان ها پرداخت شده است.

حسینی تاکید کرد: هزینه ها بیشتر در حوزه حقوق، مزایا، یارانه ها و حقوق بازنشستگان بوده که در سال 96 عدد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به 5 هزار و 800 میلیارد تومان واریزی از سوی بانک ها، گفت: به استناد ماده 28 قانون رفع موانع تولید گفته شده است اگر از محل بازپرداخت تسهیلات پرداختی از محل حساب ذخیره ارزی منابعی در طی سال وصول شد به حساب افزایش سرمایه بانک ها به حساب خزانه واریز شود،  در قانون بودجه اجازه ای که داده شده بود اگر منابع نفت وصول نشود ما آن را از محل 50 درصد حساب ذخیره تامین کنیم دولت آمده بر اساس حکم قانون 5 هزار 800 میلیارد تومان از محل منابع وصولی که به صورت ارزی از محل تسهیلاتی در سنوات گذشته از محل حساب های ذخیره ارزی به عنوان منابع جدید در نظر گرفته است.

این نماینده مجلس با اشاره به درآمدی حدود 9 هزار و 500 میلیارد تومان از ما به التفاوت نرخ ارز مبادله ای، توضیح داد: از نوسانات ارز 9 هزار و 500 میلیارد درآمد مازاد ایجاد شد که با توجه به اینکه ارز در ید و اختیار دولت بوده و با قیمت بالاتر فروخته شده باید در سرجمع درآمدهای نفتی طبقه بندی می شد؛ اما دولت آن را در ردیف درآمد متفرقه  طبقه بندی و استفاده کرده است.

حسینی در ادامه توضیح گزارش عملکرد مالی دولت در سال 96 بیان داشت: اتفاقاتی در ابتدای سال 96 رخ داد که مشکلات عدیده ای را در پایان سال ایجاد کرد،  در حوزه آموزش 3هزار 400 میلیارد تومان از محل تامین یک درصد بودجه شرکت ها پرداخت شد که  این پرداخت به صورت تنخواه در ابتدای سال صورت گرفت؛ اما از آنجایی که تا پایان سال نتوانستیم یک درصد را از بودجه  شرکت ها کم و به عدد قابل قبول برسیم تزریق منابع از سایر محل ها جهت جبران کمبود بودجه انجام شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه گزارش عملکرد مالی دولت اصلاح و به صحن علنی ارسال می شود، اظهار داشت: پرداخت در حوزه آموزش و پرورش باعث شد اولا بدهی به سال آینده منتقل کنیم، پرداختی از محل سال 97 برای بدهی های سال 96 انجام دهیم خود به خود به صورت بدهی سال به سال انتقال پیدا می کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری  خانه ملت، تاریخ انتشار: 19 خرداد 1397 ، کدخبر: 387592 ،www.icana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
خیلی عجیبه همه حرف های ضد و نقیضی راجبش میزنن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
این همه اقای روحانی از انحرافات مالی دولت های گذشته کله کرد تا دامن خودش رو هم گرفت
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
در سال 96 مشکلات اقتصادی بسیاری برای کشور به وجود اومد که امیدواریم در سال جدید اینطور نباشد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین