پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۳۳۴۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۶
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: طرح سنجش 1.5 میلیون نوآموز از 10 تا 15 روز آینده آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

شعارسال: مجید قدمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: امسال سنجش بدو ورود به دبستان اجرا می شود. حدود ۱۴۷۲ پایگاه و ۱۰ هزار ۳۳۴ نفر نیرو در نظر گرفتیم تا به مردم ارائه خدمت کنند. زمان آغاز طرح را به استان‌ها ابلاغ کردیم که حدود ۱۰ الی ۱۵ روز آینده آغاز می شود و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت. پیش بینی کردیم امسال بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مورد ارزیابی قرار بگیرند.

وی افزود: حضور در پایگاه ها برای نوآموزان پیش دبستانی اختیاری است اما نتیجه آن تا سال آینده اعتبار دارد.

قدمی با توجه به هزینه انجام سنجش، بیان کرد: هزینه شرکت ۲۵ هزار تومان است. اما این خدمت به صورت رایگان برای نوآموزان عشایری انجام می شود.

قدمی با بیان اینکه انجام سنجش پیش شرط ثبت نام در مدارس است، افزود: اگر در مرحله اول سنجش نوآموز با شرایط ویژه تشخیص داده شود برای معاینه تکمیلی ارجاع داده می شود. که در نهایت اگر نوآموز با شرایط ویژه تشخیص داده شود به مدارس استثنایی راه می یابد اما اگر شرایط نوآموز به گونه ای باشد که بتواند در مدارس عادی تحصیل کند با انتخاب خانواده تحت پوشش آموزش های تلفیقی قرار می گیرند.

قدمی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۵۰۰ نفر مورد سنجش قرار گرفتند که ۶ درصد آنها یعنی ۸۸ هزار نفر چپ دست بودند و ۹۴ درصد دست راست بودند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: نزدیک به ۳۲ درصد در سن ورود به مدرسه واکسن ناقص دریافت کرده بودند که برای تکمیل به مراکز ارجاع شدند. هم چنین بررسی ها نشان دا د نزدیک به ۲۲ درصد دانش آموزان والدین آنها ازدواج فامیلی داشته اند.

قدمی تصریح کرو: حدود ۱۵۵ هزار والدین بی سواد شناسایی کرده‌ایم که ما آمار و نشانی آنها را به سازمان نهضت سواد آموزی ارسال کردیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه ۵ درصد نوآموزان دچار چاقی مفرط بودند، گفت: یعنی حدود ۷۴ هزار و ۴۱۷ نوآموز چاقی مفرط و ۱.۵ درصد لاغری شدید داشتند. ۰.۴ نوآموزان نیز دچار کوتاهی قد بودند.

وی با بیان ایتکه سال گذسته ۶۸ هزار دیرآموز شناسایی کردیم، بیان کرد: حدود ۱۶۰۰ نوآموز در طرح تلفیق وارد مدارس عادی شدند و ۸ هزار ۷۴۷ نفر به مدارس استثنایی راه پیدا کردند.

شناسایی دانش‌آموزان اتیسمی قبل از ورود به مدرسه

مجید قدمی در ادامه نشست خبری یادآور شد: سال گذشته 193 نفر با اختلالات طیف اتیسم در مدارس ما مشغول به تحصیل بودند که 150 نفر آنها دارای هوشبری عادی و 88 نفر در هوشبری مرزی بودند. اگر نوآموزی هنگام سنجش بدو ورود به مدرسه اتیسمی شناخته شود اگر دارای هوش عادی باشد به مدارس عادی راه پیدا می‌کند و از حمایت‌های ما برای ادامه تحصیل بهره‌مند می‌شود اما اگر به لحاظ هوشی نسبت به سایر دانش‌آموزان عادی پایین‌تر باشد به مدارس استثنایی راه پیدا می‌کند.

رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور در ادامه با توجه به چاپ و توزیع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان مدارس استثنایی گفت: تمام کتاب‌ها آماده و در حال ارسال است فقط در پایه دوازدهم که امسال مستقر می‌شود کتاب‌ها با کمی تغییر آماده خواهد شد اما در این خصوص دغدغه‌ای وجود ندارد.

به گفته وی قیمت کتاب‌های استثنایی همانند کتاب دانش‌آموزان عادی است و خانواده‌ها نباید هزینه‌ای بیش از آن را پرداخت کنند.

رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور با بیان اینکه توسعه مراکز اختلالات یادگیری از اولویت‌های این سازمان است، گفت: ما معتقدیم این مراکز باید افزایش پیدا کند. در حال حاضر 586 مرکز اختلالات یادگیری در کشور فعال است که 447 مرکز به صورت دولتی و 139 مرکز خصوصی اداره می‌شود.

وی افزود: اختلال در یادگیری دلایل متفاوتی دارد که از جمله آن می‌توان به عدم دانش کافی معلم پایه اول اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهد اگر معلمان از پایه اول ابتدایی دارای دانش کافی باشند دانش‌آموزان کمتر دچار اختلالات یادگیری می‌شوند.

قدمی تصریح کرد: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت یکی دیگر از اولویت‌های سازمان در سال جاری است که ما به دنبال تحقق آن هستیم.

وی به آموزش اولیا و نقش آنها در آموزش صحیح دانش‌آموزان استثنایی تاکید کرد و گفت:‌ آموزش والدین دانش‌آموزان استثنایی واجب است که در حال حاضر 8 مرکز در سراسر کشور فعال هستند و ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال 3 الی 5 مرکز دیگر را راه‌اندازی کنیم.

رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور در ادامه از طراحی نرم‌افزارهای آموزشی برای والدین و مربیان خبر داد و گفت:‌ نرم‌افزارهای آموزشی طراحی شده تا بتوانیم از طریق تلفن همراه آموزش‌ها و مطالب لازم را به والدین و مربیان ارائه کنیم.

وی در خصوص کیفیت آموزشی در مدارس استثنایی یادآور شد: سال گذشته 350 نفر از دانش‌آموزان استثنایی در کنکور پذیرفته شدند که حتی تعدادی از آنها رتبه زیر 100 داشتند که این آمار نشان می‌دهد کیفیت آموزشی ما مناسب بوده البته باید برای ارتقاء آن گام برداریم.

وی همچنین در خصوص آماده‌سازی مدارس برای ورود دانش‌آموزان استثنایی گفت:‌ ما با سازمان نوسازی کشور مذاکراتی انجام داده‌ایم که بنا شده در هر استان 10 مدرسه بدون مانع وجود داشته باشد. یعنی دانش‌آموزان استثنایی بتوانند با برخورداری از امکانات کامل و بدون هیچ مانعی در مدارس ادامه تحصیل بدهند.

رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور در خصوص خدمات ایاب و زهاب دانش‌آموزان استثنایی گفت:‌ سرویس یک رکن اساسی برای مدارس استثنایی است که سال گذشته حدود 40 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شد که البته ما تلاش می‌کنیم با پیگیری‌های لازم برای تحقق بودجه بیش از گذشته امکانات را برای دانش‌آموزان تسهیل دهیم.

قدمی درباره آزمون استخدامی و سهمیه سازمان استثنایی از میزان نیروهای جذب شده گفت: سهمیه سازمان از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و آزمون‌های استخدامی 300 تا 350 نفر است در حالی که سالانه 350 تا 700 نفر از نیروهای ما بازنشسته می‌شوند بنابراین ما باید تلاش کنیم که یا نیروهای بازنشسته را مجددا به کار بگیریم و یا درخواست سهمیه آزاد دهیم.

قدمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چه تعداد دانش‌آموز تحت پوشش آموزش تلفیقی هستند گفت:‌ سال گذشته 64 هزار و 683 نفر دانش‌آموز در آموزش‌های تلفیقی تحت پوشش قرار گرفتند که 19 هزار و 774 نفر نیازمند آموزش‌های تلفیقی بودند و 44 هزار و 909 نفر مشکلات ویژه یادگیری داشتند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار : 19 خرداد 1397، کد خبر: 395194، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
این خیلی طرح خوبیه باید زودتر از این ها اجرا میشد
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
ای کاش تو این ارزیابی هالشون تموم چیزهارو در نظر بگیرن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
امیدواریم هیچ دانش آموزی به دلیل داشتن مشکلات خصاص مجبور به کنار گذاشتن تحصیل نشود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین