پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۵۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
سالمندی، پدیده‌ای طبیعی در زندگی انسان بشمار می‌رود که به مرور زمان با تغییرات فیزیولوژیک در بدن انسان رخ می‌نماید. اگرچه این پدیده قابل پیشگیری نیست، ولی با مراقبت و مواظبت، می‌توان شرایطی را فراهم کرد که سالمند خود را همانند سابق فردی مفید بداند. در این میان فناوری‌های نوین نقش مهمی را در ایجاد چنین احساس خوشایندی در سالمندان ایفا کرده است. به‌گزارش «ایران آنلاین»، با ورود گجت‌ها و ابزارهای مبتنی بر فناوری روز، بسیاری از افراد سالخورده و سالمند زندگی راحت‌تری نسبت به‌گذشته تجربه کرده و اغلب مشکلات آنها و خانواده‌های دل نگران مرتفع‌تر شده است.

شعار سال: سالمندی، پدیده‌ای طبیعی در زندگی انسان بشمار می‌رود که به مرور زمان با تغییرات فیزیولوژیک در بدن انسان رخ می‌نماید. اگرچه این پدیده قابل پیشگیری نیست، ولی با مراقبت و مواظبت، می‌توان شرایطی را فراهم کرد که سالمند خود را همانند سابق فردی مفید بداند. در این میان فناوری‌های نوین نقش مهمی را در ایجاد چنین احساس خوشایندی در سالمندان ایفا کرده است. به‌گزارش «ایران آنلاین»، با ورود گجت‌ها و ابزارهای مبتنی بر فناوری روز، بسیاری از افراد سالخورده و سالمند زندگی راحت‌تری نسبت به‌گذشته تجربه کرده و اغلب مشکلات آنها و خانواده‌های دل نگران مرتفع‌تر شده است.

سنسورهای کنترل فعالیت سالمندان

یکی از نگرانی‌های اولیه برای اعضای خانواده، تنهایی سالمندان است. فکری آزاردهنده که اگر پدر و مادر سالمند ما از پله‌ها سقوط کرده و به تلفن نیز دسترسی نداشته باشد چطور ما باید مطلع شده و به کمک آنها بشتابیم؟ در دهه 1980، دکمه‌های تماس اضطراری پوشیدنی و قابل حمل، به‌عنوان وسیله‌ای برای حل این مشکل اختراع شد. اما متأسفانه کارآیی آن محدود ماند. چرا که بسیاری از سالمندان در هنگام افتادن به زمین قادر نبودند دگمه را فعال کنند. به‌همین دلیل حسگرهای مادون قرمز و سمعی قدم به‌خانه سالمندان گذاشتند. این فناوری به‌طرز محسوسی بر حرکت و صدا در خانه نظارت کرده و از حرکت عادی سالمند در منزل اطمینان حاصل می‌کند. چنانچه فعالیت انسانی در زمان‌های معمول ثبت نشده و برای مدت زمان طولانی هیچ صدا و حرکتی از سالمند تشخیص داده نشود، سیستم به‌طور خودکار یک همسایه تعیین شده یا خدمات اضطراری را فرا می‌خواند.

مدیریت مصرف داروها

دومین نگرانی رایج درباره سالمندان، مصرف بموقع داروهای تجویز شده است. اخیراً پژوهشی در مجله تحقیقات اینترنتی پزشکی نشان داده است که اپلیکیشن‌های تلفن همراه به بهبود رفتار مصرف دارو برای افراد مسن کمک بزرگی می‌کند. اپلیکیشن‌های یادآوری زمان مصرف داروها، مانند MediSafe Meds و یادآوری قرص، به خانواده‌ها آرامش خاطر می‌دهند. این اپلیکیشن می‌تواند گلوکز خون، فشار خون و وزن سالمند را تجزیه و تحلیل کند. در صورت وجود اختلالی در سلامتی فرد سالمند یا عدم مصرف بموقع دارو زنگ هشدار به صدا درمی‌آید.

روبات درمانی

بسیاری از محققان معتقدند غریزه برای پرورش، نشان دادن محبت، ابرازعشق، هرگز ناپدید نمی‌شود، بخصوص وقتی فردی دچار آلزایمر می‌شود. در همین راستا روبات‌های حیوان خانگی می‌توانند به‌حفظ این نیازهای اساسی کمک کرده و خوشبختی را برای کسانی که چنین کاهش شناختی را تجربه می‌کنند، به ارمغان بیاورد. در حال حاضر روبات‌های تعاملی پیشرفته نظیر PARO جایگزین حیوان زنده در خانه‌های سالمندان شده است. این روبات‌های حیوانی به سنسورهای مختلفی از جمله حسگرهای لمسی، نور، شنوایی، دما و موقعیت تجهیز شده و به‌کاهش استرس برای سالمندان و مراقبان آنها، آرامش و انگیزه بهبود یافته و بهبود اجتماعی شدن آنها کمک می‌کنند.

مسافرت مجازی و حافظه درمانی

سالمندان اصولاً به‌دلیل کهولت سن قادر به مسافرت به شهرها و کشورهای توریستی نیستند و به همین دلیل مسافرت برای اغلب افراد مسن تبدیل به رؤیایی دست نیافتنی می‌شود. در همین راستا اپلیکیشن‌های هوشمند VR و سایت‌هایی مانند Google Earth در گوشی‌های هوشمند می‌تواند تمام معادلات سابق را بر هم زده و شرایطی را فراهم کند تا فرد سالمند مسافرت به تمام اقصی نقاط دنیا را تجربه کند. آنها می‌توانند از دیوار بزرگ چین، ساختمان دولت امپراطوری، یا حتی ماه دیدن کنند. آنها همچنین می‌توانند خاطرات خود را از طریق پخش 3 بعدی فیلم‌های خانگی و ضبط‌های صوتی پیشرفته VR یا شرکت در جلسات حافظه مبتنی بر بازی، زنده کنند. به این ترتیب تکنولوژی تضمین بزرگ و مهمی را برای بهبود زندگی سالمندان ایجاد کرده و این امکان را به آنها داده است تا ضمن حفظ استقلال خود، طول عمر بیشتری داشته باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -------، کدمطلب: 469692 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
احتمالا بخش خدمات به سالمندان در اینده نزدیک بیشتری درامد زایی را دارد و توسعه الکترونیک ان در کشور شاید بتواند بیشترین راندمان بخش اختراعات رو برای یک شرکت در پی داشته باشه
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین