پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۳۳۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۳
جمعی از استادان دانشگاه‌ها و اعضای جامعه‌ی دانشگاهی سراسر کشور، عصر امروز میهمان ضیافت افطار رهبر انقلاب میشوند. در ابتدای این دیدار، تعدادی از اساتید به بیان نظرات خود پیرامون مسائل جامعه‌ی دانشگاهی پرداخته و در ادامه رهبر
شعارسال: رهبر معظم انقلاب امروز با اساتید دانشگاه های کشور دیدار می‌کنند. ایشان در تعبیری اساتید را در نقش سوزنبانان می‌دانند و می‌فرمایند: «امروز تصمیم دانشگاهیان و همت دانشگاهیان، مثل نقش سوزن‌بانی است که دو مسیر ریلی را بکلی از هم جدا می‌کند. شما الان سوزن‌بانید؛ می‌توانید با همتی که در این برهه‌ی از زمان می‌کنید، ریل حرکت ملت ایران را به سمت رفاه و عزت و ترقی و استقلال کامل قرار بدهید؛ و می‌توانید خدای نکرده با عدم تحرک لازم و با عدم اجابت به نیازِ امروز، جور دیگری عمل کنید و نتیجه‌ی دیگری حاصل بشود.»

در نگاه رهبر معظم انقلاب اساتید دانشگاه‌ها در این برهه زمانی و در زمینه های مختلف نظیر مسائل علمی، مسائل فرهنگی - تربیتی و مسائل گفتمانی - تحلیلی نقش بسیار حائز اهمیت و سرنوشت سازی دارند.

انتظارات رهبر انقلاب از اساتید در زمینه مسائل علمی​

ایشان کارِ همراه با آگاهی و بصیرت در زمینه دیپلماسی علمی یکی از وظایف استاتید دانشگاه ها می دانند و می فرمایند: «توجه داشته باشید که طرف مقابل [جبهه‌ی دشمن] روی این نکته بخصوص توجه دارد، روی این نکته برنامه‌ریزی میکنند. بر روی همین نقطه‌ی «دیپلماسی علمی» برنامه‌ریزی میکنند و اهداف خودشان را دنبال میکنند. اگر با توجه، با آگاهی، با بصیرت، کار انجام بگیرد، ما کاملاً موافق هستیم. از پیشرفت علمی ما هم راضی نیستند. بخشی از این کارهایی که امروز در زمینه‌ی تحریم و امثال اینها مشاهده می کنید، مربوط به همین است که نمیخواهند جامعه‌ی ایرانی به این اقتدار درونزا دست پیدا کند؛ که اقتدار علمی، یک اقتدار درونزا است.»

ورود به میدان نوآوری علمی از دیگر وظایف اساتید دانشگاه ها از منظر رهبر معظم انقلاب است. ایشان در این خصوص خاطر نشان می کنند: «فرهنگ نوآوری در دانشگاه باید گسترش پیدا کند. همه‌ی این ظرفیت چند میلیونی استاد و دانشجوی ما باید وارد میدان نوآوری علمی بشوند؛ این باید بشود فرهنگ. دانشجوی ما از اول باید به فکر فراگرفتن برای تولید کردن دانش باشد، نه فراگرفتن برای تقلید کردن و همین طور یک چیزی را پذیرفتن که دیگر قابل تغییر هم نیست.»

معطوف شدن تولید مقالات علمی به نیازهای کشور یکی دیگر از وظایف اساتید دانشگاه ها با هدف حل مسائل کشور است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند. گره‌ زدن تحقیقات دانشگاهی با صنعت و تجارت سالهاست یکی از تاکیدات رهبر انقلاب است که به طور کامل محقق نشده است.

تحرک، مطالعه و توجه به اطلاعات و نشریات علمی، هدایت دانشجویان به سوی فضای نوآوری علمی، توجه به کارگاه‌های آموزشی و اردوهای علمی، اهتمام جدی به شاگردپروری، جدی گرفتن مسئله تحقیق، شجاعت علمی داشتن و پرهیز از کار تقلیدی در همه بخشها و تلاش برای شکستن مرزهای دانش از دیگر وظایف اساتید دانشگاه ها در زمینه مسائل علمی از منظر رهبر معظم انقلاب است.

انتظارات رهبر انقلاب از اساتید در زمینه مسائل فرهنگی - تربیتی

توسعه فرهنگ مجاهدت برای جبهه‌ی حق در دانشگاه یکی از وظایف اساتید در زمینه فرهنگی و تربیتی است. مقام معظم رهبری به نقش برجسته اساتید در توسعه این فرهنگ در دانشگاه ها تاکید می کنند و می فرمایند: «فرهنگ تلاش و مجاهدت برای جبهه‌ی حق باید در دانشگاه توسعه پیدا کند. از جمله‌ی مطالبی هم که دوستان گفتند، یکی همین است؛ فرهنگ معنویت و اخلاق، یا آنچنان که یکی از آقایان بیان کردند، هنر به معنای آزادگی، به معنای سربلندی، به معنای ارزش؛ این کاملاً درست است. این فرهنگ باید در دانشگاه توسعه پیدا کند. در این مورد، نقش اساتید، نقش بسیار برجسته‌ای است؛ و این همان فرماندهی جنگ نرم است که من مکرر مطرح کردم و گفتم اساتید فرماندهان جنگ نرمند.»

استفاده از پیشرفت علمی برای گسترش و نفوذ زبان فارسی، پرورش امید به حرکت در جوانان دانشجو، ایفای نقش تربیتی برای دانشجویان، مسئول دانستن خود در قبال نسل دانشجو، قدرت تحلیل دادن به دانشجو و امیدبخشی به او، ترویج خودباوری در دانشگاه، ارتباط و تعامل مستمر با دانشجویان و پایبند کردن جوانِ دانشجو به هویت و باور ملی نیز بخش دیگری از نقشه راهی است که رهبر انقلاب برای اساتید دانشگاه های کشور در زمینه فرهنگی و تربیتی ترسیم کردند.

انتظارات رهبر انقلاب از اساتید در زمینه مسائل گفتمانی - تحلیلی

رهبر انقلاب یکی از وظایف اساتید دانشگاه های کشور را توجه به ترکیب علم و دین می دانند. ایشان جامعه غرب را جامعه‌ی دانشمند می دانند، جامعه‌ ای که البته خوشبخت نیست. مقام معظم هبری به خلا امنیت اخلاقی، امنیت روانی، انسجام خانوادگی، اخلاق و معنویت اشاره می کنند و می فرمایند: «اینها خوشبختی نیست؛ ما این را نمیخواهیم. ما خوشبختی میخواهیم، ما امنیت حقیقی و معنوی میخواهیم. بدون علم نمیشود، با علم بدون دین هم نمیشود؛ دین لازم است. جامعه باید جامعه‌ی دینی باشد؛ در رأس آن هم دانشگاه است. دانشگاه باید دانشگاه متدین باشد. در مفهوم «متدین» از عرایض من تلقی غلط نشود. تدین به معنای معرفت عمیق دینی، ایمان عمیق و باور ژرف به دین و معارف دینی است، که طبعاً عمل به دنبالش می‌آید؛ باید دنبال این باشیم. این وظیفه‌ی همه است، از جمله شما اساتید محترم.»

حفظ و تقویت گفتمان علم و پیشرفت علمی در دانشگاه، جلوگیری از حرکت دانشگاه به سمت مسائل پوچ، توجه به الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی، آشنایی با واقعیات کشور و حقایق جهان، برخورد ایجابی با رویکردهای غربی، توجه به کمبودها همراه با نگاه امیدوارانه و استفاده از فرهنگ عمیق اسلامی برای تولید علم در زمینه علوم انسانی نیز از دیگر وظایف اساتید دانشگاه در زمینه مسائل گفتمانی - تحلیلی است که در طی سالها مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسکا نیوز ، تاریخ انتشار: 20 خرداد 1397 ، کدخبر: 954842 ، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین