پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۷۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
حدود 70 درصد از تولیدات علمی کشور در 13 دانشگاه سطح یک کشور از جمله در آزمایشگاه‌های دانشگاه تبریز انجام می‌شود که بودن ساختمان‌هایی با عمری ۵۰ ساله و قدیمی در این دانشگاه، فعالیت‌های علمی را با مشکل مواجه کرده که بناهای ساختمان‌ها و زیرساخت‌های این دانشگاه نیازمند تعمیر و بهسازی است. از طرفی، این دانشگاه به‌دلیل اینکه از نظر قدمت دومین دانشگاه کشور بعد از دانشگاه تهران به شمار می‌رود، اگر تأسیسات آن نوسازی و بهسازی نشود، در آینده‌ای نه چندان دور باید شاهد بحران در آن باشیم.

شعار سال: «محمد رضا‌ پور محمدی»، رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مبالغی بودجه تعمیرات به این دانشگاه اختصاص داده شد که امیدواریم این بودجه در سال‌های آینده نیز اختصاص یابد، افزود: درحال حاضر دانشگاه تبریز اقدام به تعمیر، مقاوم‌سازی و بهسازی ساختمان سلف سرویس و سالن‌های عمومی خود کرده و در صورت ادامه اختصاص بودجه تعمیرات، ساختمان‌های دیگر این دانشگاه نیز تعمیر و بهسازی خواهد شد.

موفقیت‌های دانشگاه
رئیس دانشگاه تبریز که دارای دکترای برنامه‌ریزی شهری از کشور انگلستان است، با اشاره به جایگاه این دانشگاه در آخرین رتبه‌بندی «لایدن»، گفت: لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر سال دانشگاه‌های دنیا را بر اساس شاخص‌های معتبر علم سنجی در نه شاخص و بر اساس داده‌های مأخوذ از پایگاه «وب ساینس» رتبه‌ بندی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در سال 2018، دانشگاه‌های دنیا در این نه شاخص در قالب دو معیار کلی مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی مورد رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند، یادآور شد: درمعیار مرجعیت علمی (تأثیر علمی) از شاخص‌هایی چون مقالات یک درصد برتر، مقالات پنج درصد برتر، مقالات ۱۰ درصد برتر و مقالات ۵۰درصد برتر بهره گرفته شده و درمعیار دیپلماسی علمی نیز از شاخص‌هایی چون همکاری علمی، همکاری بین‌المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از پنج هزار کیلومتر استفاده شده است. بر این اساس دانشگاه تبریز رتبه 572 دنیا، 194 آسیا، پنجم دانشگاه‌های جامع و نهم کل دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرده است.
پورمحمدی با اشاره به رتبه‌های دانشگاه در حوزه‌های موضوعی از نظر شاخص تأثیر جهانی، افزود: این دانشگاه در حوزه ریاضی و علوم رایانه رتبه 272، علوم فیزیکی و مهندسی رتبه 273، علوم حیاتی و زمین رتبه 493 و علوم زیست پزشکی و سلامت رتبه 881 جهان را کسب کرده است.
رئیس دانشگاه تبریز به رتبه‌های این دانشگاه در آسیا در حوزه‌های موضوعی از نظر شاخص تأثیر اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه موضوعی ریاضی و علوم رایانه رتبه 121، علوم حیاتی و زمین رتبه 129، علوم فیزیکی و مهندسی رتبه 134 و زیست پزشکی و علوم سلامت رتبه 288 آسیا را کسب کرده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه تبریز این موفقیت‌ها را بر اساس انتشار دو هزار و یک مدرک در بین سال‌های 2013 تا 2016 به دست آورده، یادآور شد: کل استنادات دریافتی در این دوره هفت هزار و 999 مورد ارزیابی شده و میانگین استناد دریافتی هر مقاله چهار مورد محاسبه شده و بر این اساس 0.4 درصد از مقالات انتشار یافته توسط محققان دانشگاه تبریز جزء انتشارات یک درصد برتر، 2.9 درصد جزء انتشارات 5درصد برتر، 6.8 درصد جزء مجلات 10درصد برتر و 44.9 درصد جزء انتشارات 50 درصد برتر حوزه‌های مختلف علمی ارزیابی شده است.
پورمحمدی با اشاره به اینکه ایران چون سال‌های گذشته در بین کشورهای اسلامی رتبه نخست را به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در این رتبه‌بندی در اختیار خود دارد، گفت: در سال ۲۰۱۸ دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز، پزشکی شهید بهشتی، علوم وتحقیقات تهران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، گیلان، کاشان، پزشکی اصفهان، پزشکی شیراز، پرشکی تبریز، پزشکی مشهد، بوعلی سینا و شهید باهنر کرمان در این فهرست رتبه‌بندی حضور دارند.

پیشینه دانشگاه
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۶ با 2 دانشکده ادبیات و پزشکی کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، ۱۰پژوهشکده و گروه پژوهشی، پنج قطب علمی، بیش از 850نفر عضو هیأت علمی، ۲۴ هزار دانشجو و یکهزارنفر پرسنل اداری، در ۲۰۹ رشته دکترای تخصصی، ۳۲۲ رشته کارشناسی ارشد، ۱۶۴ رشته کارشناسی و چهار رشته کاردانی به تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص اهتمام دارد.

قراردادهای بین‌المللی
رئیس دانشگاه تبریزاظهارداشت: قراردادهای بین‌المللی دانشگاه تبریز در عرصه بین‌المللی نیز فعال بوده و با دانشگاه‌های کشورهای مختلف جهان از جمله فرانسه، ایتالیا، آلمان، ژاپن، ترکیه،جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، قبرس، تایلند و... بیش از ۵۰ قرارداد و تفاهمنامه همکاری امضا کرده و در اتحادیه‌های بزرگ بین‌المللی از جمله اتحادیه دانشگاه‌های جهان «آی. آ.وی»، اتحادیه دانشگاه‌های بین‌المللی و اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز حضوری فعال و تعیین‌کننده دارد.

کمپ دانشگاه
پورمحمدی اظهار داشت: کمپ دانشگاه تبریز با دارا بودن بیش از ۶۰۰ هکتار مساحت در کمپوس اصلی و سایت خلعت پوشان، فضای سبز بسیار دلنشین و بیش از 60 هزار اصله درخت در محیطی آرام و با امکاناتی چون بازارچه دانشجویی، نانوایی، خشکشویی، دفتر پستی، عکاس خانه، مسجد، کانون‌های فرهنگی و هنری، سینما، نمایشگاه‌های دائمی، موزه‌های ارزشمند، استادیوم و سالن‌های ورزشی مجهز، آژانس مسافرتی، مرکز بهداشت، مرکز مشاوره، داروخانه، مهد کودک، باغ گیاه شناسی و... چون شهری کوچک همه امکانات و تسهیلات لازم برای رفع نیازهای اولیه دانشگاهیان را درخود فراهم آورده و با امید به آینده به فعالیت علمی خود ادامه می‌دهد.

مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور
وی با اشاره به نقش دانشگاهیان دانشگاه تبریز در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: این دانشگاه ضمن اینکه شروع‌ کننده انقلاب فرهنگی بوده، بلکه نخستین شهید دانشجو را در قیام 29بهمن ماه سال 59 و نیز بیش از 15شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: دانشگاه تبریز از گذشته تا به امروز بزرگان زیادی را درعرصه‌های مختلف نظامی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای سربلندی، سرافرازی و شکوفایی کشورمان تربیت کرده که نمونه بارز آن سرداران و فرماندهان شهید دفاع مقدس است که سرداران شهید مهدی باکری، فرمانده 31 لشکر عاشورا و محمد حسن کسایی، فرمانده گردان انصار جهاد سازندگی از جمله فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند.وی علت اینکه در حال حاضر دانشگاه تبریز به‌عنوان مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور مطرح است، گفت: به خاطر شهادت 22 نفر از دانشجویان این دانشگاه در 27 دی سال 65 بر اثر بمباران هواپیماهای رژیم بعثی به دانشکده فنی در هنگام پشتیبانی از جبهه‌های جنگ، دانشگاه تبریز به مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران معروف شده است.

هفتادمین سالگرد تأسیس
رئیس دانشگاه تبریز از برگزاری آیین‌های بزرگداشت هشتمین سده آموزش عالی در تبریز و هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه تبریز همزمان با رویداد تبریز ۲۰۱۸ خبر داد و خاطرنشان کرد: تبریز شهری دانشگاهی و مرکز علم است که 800 سال پیش دانشگاه بین‌المللی ربع رشیدی در آن تأسیس شده و دانشگاه تبریز نیز در امتداد آن، به فعالیت علمی خود در عصر حاضر مشغول است که امسال در هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه تبریز به معرفی ظرفیت‌ها، پیشینه و خدمات علمی در منطقه و این دانشگاه پرداخته خواهد شد و برنامه‌های مفصلی برای آن تدارک دیده شده است.

بـــرش
دانشگاه تبریز در یک نگاه

دانشگاه تبریز از جایگاه برجسته‌ای در کشور برخوردار است، به طوری که در سال‌های اخیر 10 نفر از استادان این دانشگاه به‌عنوان یک درصد دانشمندان برتر جهان، سه نفر چهره ماندگار کشور، نزدیک به 30 نفر به‌عنوان استاد و پژوهشگر نمونه کشوری و پنج نفر نیز به‌عنوان دانشمند جهان اسلام معرفی شده اند؛ از طرفی، تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در پست‌های مهم سیاسی و اجرایی کشور عهده دار مسئولیت هستندهمچنین استادان و دانشمندان برجسته بسیار زیادی در این دانشگاه مشغول تحقیق و تدریس هستند که علاوه برعناوین فوق، رتبه‌های برتری چون سرآمدان علمی ایران، نشان‌های عالی کشور، استاد نمونه انجمن‌های علمی داخلی و بین‌المللی و مؤلف کتاب سال کشور و... را کسب کرده‌اند.این دانشگاه با برخورداری از امکانات منحصر به فرد علمی در شمال غرب کشور و با آزمایشگاه‌های مجهز در حوزه‌های مختلف، حدود 400 هزار جلد کتاب فیزیکی، 800 هزار کتاب دیجیتالی، بیش از ۲۵ نشریه علمی - پژوهشی و اشتراک مجلات معتبر الکترونیکی و چاپی دنیا در خدمت پژوهشگران است.دانشگاه تبریز علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در امر گسترش آموزش عالی در منطقه شمال غرب کشور نیز نقش برجسته و ارزنده‌ای داشته و دانشگاه‌های محقق اردبیلی، مراغه و بناب از آن منشعب شده و هم‌اکنون در شهرهای مرند، اهر و میانه دارای دانشکده اقماری بوده و درمنطقه آزاد تجاری ارس نیز یک پردیس بین‌المللی دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 469909



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین